/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
SATA
Fra : loberg
Vist : 1064 gange
500 point
Dato : 07-08-10 21:42

jeg har en ældre pc hvor jeg har 2 ata harddiske og så fandt jeg ud af at jeg kunne sætte en enkelt Sata harddisk på mit bunkort. Sata harddisken er på 1000gb. Så formaterede jeg min pc og havde lagt backup ind på Sata harddisk. Men efter at jeg har formateret min pc ville den ikke finde min sata harddisk. Jeg købte så udstyr til at jeg kunne slutte min Sata harddisk til usb ( så den virker som en ekstern harddisk) men den virker satadig ikke , min pc vil ha den formateret . Er der noget jeg kan gøre, jeg har jo lagt min backup ind på den .Mit styresystem er XP.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-10 23:37

Har du opdateret din XP? Når du har fået hentet og installeret Service Pack2 skulle XP kunne håndtere SATA harddiske, min computer kan jeg har nemlig også en SATA disk ved siden af den gamle harddisk som XP er installeret på, Før Service Pack2 kunne jeg heller ikke se nogen ekstra harddik.
Prøv også Enhedshåndtering og se om der er et gult spørgsmålstegn, det kan være en manglende diskcontroler som du kan opdatere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-10 23:45
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-08-10 23:51

Som o.v.n skriver.
Windows XP kan ikke håndterer SATA harddiske over 130 GB (Sår'n cirka) uden en driver.
Denne driver findes normalt i SP2.
Ellers kan du hente den på bundkortfabrikantens hjemmeside.
Gambrinus

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-10 04:56

Sp2 ?

Hvorfor ikke bare lade den hente sp3 via Windows Update ? Den indeholder sp2 + nyere opdateringer.

Kommentar
Fra : loberg

Dato : 08-08-10 08:53

har install sp 2 og 3

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-08-10 20:58

Skal man forstå det således at Windows vil formatere din SATA disk? D.v.s. at den finder det fysiske drev men ikke kan finde den partition som dine data ligger på?

Kommentar
Fra : loberg

Dato : 09-08-10 16:50

Jep. Det er det

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-08-10 11:56

Hvis du har mulighed for det så prøv harddisken i en anden PC (evt. hos en bekendt), blot for at udelukke at der skulle være sket noget med den. Normalt rører installationsprogrammet til Windows kun den partition som man lægger Windows på. Men der må under alle omstændigheder være sket et eller andet.

Hvis du har blot lidt forstand på partitionering af harddiske kan du prøve at downloade Gparted fra http://gparted.sourceforge.net og brænde den på en CD. (Downloades som en iso-fil. Boot på CD'en med din SATA-disk sluttet til (gerne via USB). Det der så starter er en Linux som automatisk starter programmet Gpated op. Hvis du i forvejen har arbejdet lidt med Partition Magic eller et tilsvarende program så vil du ikke få de store problemer med dette. Den ligner meget, og kan stort set de samme ting. Det der så er interessant i første omgang er om den partition som dine data ligger på stadig kan findes. Er den der stadig vil du kunne finde den med dette program. Det næste interessante er: Hvis den er der: hvilken type partition siger programmet så at den er.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 500 point
Dato : 10-08-10 22:46

Det er højest sandsynligt det gamle Windows OEM problem - Hvis disken var monteret da du installerede windows, så sletter den partitionen. - Dine data er ikke væk.
spørg hos www.diskhelp.dk/sporgos.htm

Godkendelse af svar
Fra : loberg

Dato : 11-08-10 11:56

Tak for svaret JensT.