/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Trafo
Fra : video7
Vist : 1312 gange
15 point
Dato : 02-08-10 18:59

Er der nogen som kan forklare mig hvad VA betyder på en elektronisk trafo?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-08-10 19:12

Volt gange ampere ( VA ) VA tager højde for at trf. ikke bliver overbelastet når du måler strømmen og spænding.

http://ing.dk/debat/2023

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-08-10 19:18

Måske kan du have glæde af at læse tidligere spørgsmål:
http://www.kandu.dk/Spg121830.aspx

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-08-10 19:29

lavspænding under 48V VA voltAmpære og over 48v på normal installation (P) W Watt

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-08-10 20:09

rotw, nu tror jeg at du vrøvler , måske for meget stærk sommerdrik

Som pifo skriver så er det volt gange ampere, altså spænding gange strøm, hvis man så yderligere ganger med Cosinusfi får man watt. Cosinusfi bruges kun i forbindelse med kapacitive og induktive belastninger, altså noget med kondensatorer og spoler (gl. lysrørsarmaturer motorer osv.)

Enkelt ikk'

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-08-10 03:54

U = I X R
P = U X I
P = effekt
Effekt = W
W = Watt

et varmelegme bruger 1 A ved 230V hvordan vil du så regne den ud ?

hvor kommer cosf ind i ohms lov

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-08-10 05:38

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 2
- Slettede 0
Ialt 3

Hvorfor annullerer du dine spørgsmål?

hawaii7

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 03-08-10 13:00

Rotw:
Vekselstrømsteori
I det tilfælde hvor der er tale om en ren ohmsk belastning er cos phi naturligvis 1

I det tilfælde hvor man vil angive en effekt som f.eks på en mærkeplade på en tranformere kan man angive den i Volt*Ampere (uafhænging af induktive og kapasative belastninger)
Hvor den tilsluttede reelle effekt i Watt derefter bliver afhænging af den optagende effekts faseforskydningsvinkel cos (phi)
P [Watt]
S [VA]

P=U*I*cos phi
S=U*I

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 03-08-10 21:20

Tak for udredningen JRST, håber atrotw nu forstår det.

varmelegemet er en ren ohms belasning od Cos phi er 1 altså 230Vx1A=230W

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-08-10 04:03

Nu er der flere der har givet dig en forklaring on noget med cos( phi). Dette er i almindelighed ikke en rigtig forklaring. Den gælder kun for sinusformet støm og spænding og det har man i almindelighed ikke til de formål hvor man bruger en transformer. For ekssempel gælder deres formel ikke hvis der er ensretter på sekundærsiden.

Hvis man skal være hel præcis er det spændingens ensrettede middelværdi og strømmens effektivværdi der skal bruges til beregne belastbarheden ud fra VA angivelsen.

elektronisk tranformer bliver leveret med enretter på sekundærside

VA betyder på en elektronisk trafo? cos hvad på elektronisk

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-08-10 04:10

normalt så er spændingen under 48V kommet ved brug af tranformer og normal installation 230v og 400

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-08-10 04:27

"alt" hvad der kommer igennem en "transformer" lav spænding udregnes i VA og det der ikke kommer igennem en transformer "normal" installation opgives normalt i W

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 04-08-10 08:18

Rotw:
Jeg er enig med Rotw.
Det kan blive problematisk at begynde at snakke cos phi med elektroniske transformere og i praksis bliver en elektronisk transformer regnet med en effektfaktor på 1 (F.eks en HF-spole i et armatur).
Jeg kan ikke forstå opdelingen af S/P ved <V/>V. Der savner jeg nok lidt referencehenvisninger.

Jeg kan da komme med et eksempel med en mellemspændingstransformer opgivet med f.eks. 630 kVA. Et UPS-anlæg bør også ligeledes angives i kVA.
I alle tilfælde hvor belastningsformen kan ændre sig pga. forskellige tilslutninger bør effekten angives i VA da det betegner entydigt nominelværdien uafhænging af effektfaktor efterfølgende.

Mit indlæg kom af tidligere indlæg med Ohms lov.
Du stiller spørgsmålet i nedenforstående citat:
- Jeg kviterer

Citat
U = I X R
P = U X I
P = effekt
Effekt = W
W = Watt

et varmelegme bruger 1 A ved 230V hvordan vil du så regne den ud ?

hvor kommer cosf ind i ohms lov

Annuller spørgsmålet
Fra : video7

Dato : 04-08-10 17:29

Jeg har modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål