/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Bilstereo strømfors. indendørs
Fra : stilling
Vist : 1997 gange
20 point
Dato : 25-05-08 20:42

Jeg vil installere en autoradio i min udestue og så anvende den som musik og dvd-video-afspiller. Jeg har en hul væg, hvor jeg vil installere den i. Radioen er på 4x40w, og jeg vil anvende bilhøjttalere.

Hvad angår strømforsyning faldt forleden over en gammel strømforsyning til 12V Halogenbelysning. Den er på 12 volt, 5A, 60VA (Går udfra at sidstnævnte er det samme som 60watt?)

Er der nogen der har en idé til om det virker med denne halogen-strømforsyning?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-05-08 20:52

60 VA er stort set det samme som watt.
Strømforsyningen laver sandsynligvis vekselstrøm, AC, bilradioen skal buge jævnstrøm DC.
Så du skal mindst bruge en ensretter til at lave AC om til DC, der skal også bruge nogle kondensatorer til at fjerne "brum".
Delene kan købes i en elektronik forretning til 100,- til 200,-
Det er ret let at sætte sammen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-05-08 20:53

Det skulle være meget mærkeligt.
Du skal bruge DC (Jævnstrøm) af en vis kvalitet.
Den strømforsyning til halogen leverer højst tænkeligt AC (Vekselstrøm)
Eller hvis det er en elektronisk transformer, som de kalder det, leverer den Jævnstrøm der er "hakket" i stykker.

En mulighed vil være at forsøge med en gammel PC strømforsyning.
Hvis du har brug for hjælp til at forbinde sår'n en, skal du bare sige til.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-05-08 20:56

VA (Volt-Ampere) er ikke helt det samme som W (Watt)
Det tyder på, at det er en strømforsyning/transformator, der leverer vekselstrøm, du har i hånden.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-05-08 20:58

Ups. .
Bertel kom IGEN først.
Gambrinus

Kommentar
Fra : stilling

Dato : 25-05-08 21:08

OK, tænkte nok, at der var en hage ved halogenstrømforsyningen.

Jeg har faktisk et par gamle pc'ere stående, hvor jeg kan tage strømforsningen ud, men er dette 12V? Hvis du mener at det kan fungere, virker det som en hurtig løsning.

Jeg har dog ikke købt radioen endnu, så det er stadig kun på tegnebrættet.
Men af pladshensyn synes jeg det kunne være smart.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-05-08 21:13

Hej

Du burde sagtens kunne bruge en PC forsyning, her er lidt om hvo'n man får liv i den uden MB
http://www.virtual-hideout.net/guides/atx_psu_mods/index.shtml

Gul/Sort er 12v
Rød/Sort 5v

mvh klaudi

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-05-08 21:25

Jaeee der er flere ting i denne problemstilling. Du skriver at radioen er på 4 X 40 W, men hvad er det for nogle watt. (udgangseffekt i watt, er meget forskelligt opgivet, nye standarder er kommet til), men hvis vi tager den efter den gamle (rigtige standard), skal strømforsyningen kunne levere ca 2 gange så meget effekt som radioen kan levere. I dit tilfælde 4X40W= 160 W X 2 = 320 W
en strømforsyning der skal afgive 320 W ved 12 volt skal kunne levere 26,6 A dvs en rigtig stor strømforsyning.
MEN nu er bilradioer som regel angivet med rigtig mange watt, uden at kunne levere det i virkligheden. Prøv om du kan finde ud af, hvor mange watt (eller ampere) din bilradio bruger.

De billigste 12 volt strømforsyninger til det formål, finder du hos T hansen eller biltema. Det kan også lade sig gøre, at ombygge en gl. PC strømforsyning, men du får svært ved at finde en der kan levere 26 A på 12 volts udgangen. Hvis du ikke ved lidt om elektronik, så drop den med ombygningen af en PC forsyning, da der er flere ting i det.

MVH

Kommentar
Fra : stilling

Dato : 25-05-08 21:27

OK, hvis jeg har forstået det rigtigt, skal jeg "bare" forbinde den grønne med en af "ground" ledningerne - Hvad det så end er?

Gul / Sort er 12 volt skriver du - hvad er plus og hvad er minus, eller er det ligemeget?

Som du nok kan fornemme er jeg total blank på dette område.

Kommentar
Fra : stilling

Dato : 25-05-08 21:30

Jeg kan ikke se noget om Ampere på den radio jeg har kik på. Hvad angår de 4x40Watt så står der 4x40w RMS

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-05-08 21:34

Grøn skal til en af de sorte, som er minus

Gul er +

mvh klaudi

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-05-08 21:38

Hvad hedder radioen?? navn og type, så kan det være vi kan finde nogle tekniske specifikationer på den.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-08 21:39

Bilstereo Watt er som oftest mega meget snyd.

Men en god tommelfinger regel er:

Almindelig bilradioer afgiver i omegnen af 12 Watt pr kanal

Effektiviteten ligger omkring de 50%

Ergo 4 x 12 / 0,5 = sådan ca 100 Watt. Og hvis ikke du vil opleve pumpelyde og komprimering når der er lidt bas på, sørger du for at du kan aflevere ungefær 15A, og helst rigelig godt med kondensatorer i strømforsyningen. Og - sørg for at strømforsyningen yder 14,5 Volt. Al bilstereo's ydelser er forudsat at strømforsyningen hedder 14,4 Volt (ladespændingen på en bil). Ligger du med 12 V straight, mister du temmelig meget i mulig topydelse. En bilakkumolator i parallel vil gøre underværker for bassen.

PS Hvorfor køber du ikke et minianlæg. F. eks. i Bilka. Tror det var Prosonic's med DAB-radio der faktisk ikke lød så tosset endda. Bilstereo er optimeret til at kunne tåle rystelser. Ikke til at lyde specielt godt (ikke i den prisklasse). Og en anstændig strømforsyning + en anstændig headunit koster mere end et tåleligt minianlæg. Og så har du ingen højttalere købt endnu.

PSPS Husk højttalere SKAL være 4 ohm.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-08 21:49

Sådan en bilradio klarer sig normalt med en 2A finsikring, så den tager "i middel ikke mere end de 2 A. Hvis man har 4 højtalere på og skruer godt op kan deni spidserne godt tage noget mere.

De 4x 40 W og tilsvarende 27 A er ren pral og fantasi, som intet har med virkeligheden at gøre.
Det er sådan noget sælgere skriver for at påvirke troskyldige købere. Deres eneste undskyldning er at de skal overgå konkurrenterne, som også har en livlig fantasi.

Spændingen i en bil er langtfra stabil , den er med støj og varieret mellem ca, 9V ( med selvstarter aktiveret) og 15 V når man speeder op, hurtigere end regulatoren , kan dirigere feltstrømmen i generatoren.
Bilradioer er lavet til det, så de bare det er jævnspænding omkring de12 til 14 V virker den fint.

Du kan ødelægge både strømforsyning og redio, ved at vende polariteten forkert.

Kommentar
Fra : stilling

Dato : 25-05-08 21:49

Kan godt se det bliver mere og mere indviklet, i hvert fald for mig!

Minianlægget har jeg overvejet - mange problemer løst... troede faktisk bare at det var lige til at montere autoradioen til en strømforsyning, men kan efterhånden fornemme på de indlæg der er kommet at det ikke er så let?

Med lille størrelse og mange Watt mente jeg at jeg var godt kørende.
De minianlæg jeg har set på er på omkring 15 Watt og det syntes jeg bare ikke lød af ret meget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-08 21:53

2Amp sikring ???????????????????????

Hvilken radio er det??????

Den gamle Sony jeg har liggende i værkstedet har en 20Amp sikring på strømledningen. Den lidt nyere har en 15Amp

Begge har en 2Amp sidden på tændledningen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-08 21:54

......den Sony jeg lige har monteret i kærestens bil har en 15Amp på forsyningsledningen. Ditto den knægten fik i.

Kommentar
Fra : stilling

Dato : 25-05-08 21:56

Radioen jeg har kik på er denne

DENVER CAD-520

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-05-08 22:03

Her er benforbindelserne til en ATX PSU 20 polet :
http://www.hardwarebook.info/ATX_Power_Supply
Og til 24 polet :
http://www.hardwarebook.info/ATX_v2.2_Power_Supply
Husk at sår'n nogle switch-mode strømforsyninger ikke kan lide at køre ubelastet.

Ellers er mit råd : PRØV !
Der kan ikke ske andet end at det lyder ad helvede til.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 20 point
Dato : 25-05-08 22:03

Betafon i københavn har stømforsyninger til formålet

Strømforsyninger til amatørradio og CB Walkie Talkie er der bunker af.

Slå op i den blå avis og kig på strømforsynger under ammatørradio. Der er vildt mange der sælger disse efter fremkomsten af Mobiltelefoner..

Disse giver ofte 13,8 Volt som der samme spænding som der er på en bil når den lader, de er perfekte til formålet og fås fra 1 amp til over 20 Amp.

Rs-components har dem sikert også

vh ben

Godkendelse af svar
Fra : stilling

Dato : 25-05-08 22:10

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Men jeg tror jeg vil overveje det med microanlægget engang til... Min væg er faktisk dyb nok så det kun er fronten man kan se...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-08 22:13

Thansen
har en til 399,00

13,8 v 10-12 Amp

http://thansen.dk/product.asp?c=1817375719&n=469331449&pn=662680920

vh Ben

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-08 22:17

Stadig, et bette stereoanlæg er umiddelbart en bedre løsning.

Radio'en koster omkring en 800 kr seddel. En ordentlig balanceret strømforsyning, med en hæderlig ydelse koster mindst 500,- Et par nogenlunde fornuftige 6 x 9'ere koster snildt en tus pr stk (der kan fåes noget TH Fusk for det halve). Resultat = noget klammen sammen der lyder halvdårligt. Sidst jeg var i Bilka gramsede jeg på et minianlæg med Dab radio, der kostede på den rare side af 2 kg. Og det lød ikke åndsvagt. Ellers ville jeg personligt gå på genbrugen og rode lidt med 7 tallet. Det du kan samle ud af det, spiller til enhver tid røven ud af bukserne på hvad du end kan bygge af carfi.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-08 22:18

For lille Benjamin. Den vil ikke evne at spille ordentlig bas, hvis den får lidt pisk!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-08 22:22

Hvorfor tale ned til folk... Det bliver dine svar vel ikke mere rigtige af...

Men flot 10 for det kunstnerristiske indtryk du efterlader...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-08 22:26

Slap dog af mand.........

Skidtet er bare for klejn, ikk'! Og ideen er i og for sig god nok, det duer bare ikke særlig godt. Gik selv med nogle sære tanker om at bygge en håndværker-radio der kunne sparke røv, men måtte sande at det simpelthen blev for dyrt og for dårligt, då jeg fik undersøgt hvad der egentlig skulle til!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-05-08 22:27

Rigtigt 3773

Der sidder en 10 A sikring foran den bilradio (i følge manualen)

JUBIIIII vi har fundet evighedsmaskinen!!!! Den kan således max bruge ca 130 W men yder 160 W
Vi køber bare 3 millioner af dem, så bliver Danmark selvforsynene med el leverance. Så rykker vi bare alle kraftværkerne ned, og spare en masse CO2 udslip.

Men måske er der noget galt med de tekniske data. Den giver nok alligevel vel ikke 4 X 40 w ud
(der står faktisk peak i specifikationerne) så mon ikke de giver Ca. 4 X 10 W, så passer det hele bedre sammen.

Hvad kan vi lære af dette: TRO IKKE PÅ ALT HVAD DER OPGIVES !!!

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-08 22:34

LOOOOL Viskinge.

Hvis nu der er et ICE_POWER udgangstrin i, ligger disse almindeligvis med en effektivitet på den pæne side af 90%. Men da disse er udviklet af B&O ligger de i den ækle ende, rent prismæssigt, såehh mon ikke du har ret.

Min gaaaaaaaaamle Sony (med cassette og med tilslutning til shifter) har 20 Amp på ledningen. Og den duer skam endnu, men hvem bruger cassette. Men radioen i den er faktisk fed. Måske skulle jeg pudse håndværker-radio'en af igen?!?!?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-08 22:37

Syntes da du selv skal have lidt igen...

Lige nu ser det ud til du er den der er lidt oppe at køre...

Mange opstillinger hvor du kan høre anlæg i autoforretninger køer med et setup der ligner det spørger ønskede svar på.

Med hensyn til at piske anlæget lidt - vil et billigt Bilka anlæg ikke kunne leve op til dine egne krav til en bilsterreo.

Men jeg hopper da pænt af, inden debattern udvikler sig..

Det er ikke alle sammensætninger af bogstaver, der indeholder højestre grad af visdom....

vh Ben

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-05-08 22:41

Netop Benjamin, og de lyder klart derefter. Et "rigtig" stereo-anlæg KAN du være heldig at finde, der både koster fornuftigt og lyder milevidt bedre. Du kan også sagtens finde noget ragelse - det er ikke svært.

Og du har ret i den med bogstaverne.. Godt jeg bruger tal.

PS Hvad har jeg iøvrigt gjort dig, siden jeg skal jagtes?