/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
køb af andel i virksomhed
Fra : Footprint
Vist : 765 gange
100 point
Dato : 25-07-10 19:36

Hej med jer

Så har jeg lige et spørgsmål igen som jeg godt kunne tænke mig lidt feedback på.

Jeg er blevet tilbudt at overtage en del af en virksomhed som producer stålkonstruktioner til byggeriet. Virksomheden er i dag et aktieselskab ejet af virksomhedens stifter, og et pr andre små aktionærer.
Overtagelsesmodellen som nuværende ejer har forslået er hvor det afkast jeg skulle have vil i stedet blive brugt til at købe aktie andelen bid for bid, således at man undgår at skulle ud og låne penge for at købe aktierne.

Er det en model som er prøvet før og er der nogle problemer i at gøre det sådan?

Som alle andre virksomheder i byggebranchen har denne virksomhed også været trængt de sidste pr år. Det har dog ikke været nødvendigt for virksomheden at optage lån til driften, virksomheden er i øvrigt gældfri og ubehæftet og har stadig en egenkapital i millionklassen.

Hvordan fastsættes man handelsværdien af sådan en virksomhed?
Synes i der er nogle ting man skal være særlig jeg skal være opmærksom på?
Kan der oprettes flere holdingselskaber som ejer denne virksomhed?

/footprint

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-07-10 19:59

du skal have fat i en erhvervsadvokat til at fortælle hvordan den slags hænger sammen. der er en million forskellige konstruktioner og muligheder, og mindst ligeså mange faldgruber.
en revisor skal måske også blandes ind i det. men det er altså slet ikke gratis med den slags rådgivning.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-10 22:51

trimares svar er fuldstændig korrekt, og rummer i virkeligheden tiltrækkeligt svar.

Undertegnede var i mine aktive år erhvervsadvokat og har gennemført flere konstruktioner, der skulle lette generationsskiftet. Men ingen kan rådgive i så kompliceret en overdragelse på grundlag af så få oplysninger, som du giver. Man kan sagtens tænke sig noget i den retning, som du beskriver, men der er mellem ti og tyve vigtige problemstillinger, som du slet ikke er inde på. Det skattemæssige er kun en enkelt af disse. Mindst lige så vigtigt er de aftaler, der lægges ind i jeres aktionæroverenskomst. Hvordan skal det indbyrdes magtforhold være? Skal det på forhånd gøres klart, hvornår og hvordan du gradvis overtager majoriteten, hvad sker der så med de andre mindre aktionærer?. Hvad skal din rolle være i hverdagen, skal du være i direktionen? Er der konkurrenceklausuler, fratrædelsesordninger, hemmeligholdelsesklausuler......

De dispositioner, du står foran er uden tvivl meget vigtige for din fremtidige karriere og dine udviklingsmuligheder i erhvervslivet. Det er en satsning, og du fortjener at have juridisk ekspertice ved din side. Det koster penge, hvis du kal have en førsteklasses advokatbistand, men det vil blive endnu dyrere, hvis I klarer tingene med håndslag og æresord, som på Hjallerup marked for 100 år siden.

Hvordan finder du den rigtige advokat? Prøv f. eks. at søge på Danske Advokaters og Advokatsamfundets hjemmesider. Prøv også Ret & Råd og Advodan, som er to store advokatorganisationer. Endelig kan du også gå til markedslederne, som f. eks. Bech Bruun, Plesner, Kroman. Horten, Dahl, Boll og Koch m. fl. Du skal regne med udgifter af en vis størrelsesorden, og du skal ikke genere dig for at spørge om et overslag over prisen.
Venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-07-10 02:26

Oldboston giver gode råd og bemærkninger, som jeg ikke skal gentage.

Men du spørger også om værdien af virksomheden.
Den regnskabsmæssige egenkapital kan du ikke bruge som værdimåler. Det der tæller er virksomhedens udsigter til at tjene penge ud over det som er værdien af din egen arbejdsindsats.

Kun kontante penge i banken, visse værdipapirer og tilsvarende er rigtige penge værd. Maskiner og lignende i en virksomhed uden fremtid er ikke noget værd uanset hvad de er bogført til.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 26-07-10 02:27

Citat
Er det en model som er prøvet før og er der nogle problemer i at gøre det sådan?

NEJ/ JA

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 26-07-10 02:28

Citat
trimares svar er fuldstændig korrekt, og rummer i virkeligheden tiltrækkeligt svar.

OG DET VAR`

Godkendelse af svar
Fra : Footprint

Dato : 27-07-10 20:05

Tak for svaret Oldboston.

Det er nu ikke sådan at jeg kunne finde på at kaste mig ud i det uden at have rådgiver med på sidelinien, men engang i mellem er det rart at høre andres mening og holdninger til problemstillinger inden man sætter tingende iværk.

/Fortsat god dag