/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Alt i en fjernbetjening
Fra : o.v.n.
Vist : 991 gange
100 point
Dato : 24-07-10 10:15

En gang imellem ser jeg sådan en universal fjernbetjening i en tilbuds avis, jeg har ikke set tingesten i virkeligheden - har i? Måske har du selv en og vil fortælle om den
Hylden under fjernsynet er fyldt op af elektroniske maskiner som hver har sin egen fjernbetjening 5 ialt (som alle sender IR) det kan godt give forvirring på sofabordet, særlig hvis det ikke er mig selv som skal trykke på knapperne.
Kan der købes 1 fjernbetjening som kan styre alle maskiner?
Er den så nem at programmere at selv jeg kan finde ud af det?
Fortæl og gerne fra jeres egne erfaringer eller en ven som i måske har hjulpet

jeg selv kommer sikkert ikke forbi før sent i aften, men spørgsmålet er vel så klart formuleret at jeg ikke behøver komme med uddybende indlæg

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 24-07-10 10:23

Jeg kan helt klart anbefale Logitech http://www.logitech.com/en-us/remotes/universal-remotes?geo=US

De findes i mange forskellige prisklasser og de er lette at programmere. Desuden kan de lære alle funktioner. Dvs. hvis du fx. køber en lysdæmper med fjernbetjening, så kan den også lære det.

Se dig for på nettet, hvis du vil købe en. Priserne svinger ufattelig meget. Jeg har selv en 555, der kan betjene op til 15 enheder. Den koster 750 hos logitech, men jeg fandt den til 300.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-10 11:10

Citat
Kan der købes 1 fjernbetjening som kan styre alle maskiner?

Det kommer sandelig an på hvad det er for maskiner (mærker)

Det er at putte folk "blår" i øjnene når salgsargumenterne siger at de betjener ALT.....

Det gør de ikke og ofte risikerer du at du forsøger at tænde EEN men i virkeligheden går den ind og betjener en ANDEN.....

Lidt ala trådløse ringeklokker

Er hovedparten af dit elektronik derimod af samme fabrikat kan du ofte betjene alle disse med den samme "mærke"fjernbetjening.....

Det gør bl.a. SAMSUNG - B&O - PHILIPS mm.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-07-10 13:09

REFI er nok den der kommer nærmest.
Jeg har et par stykker af dem, men mangler den rigtige gode gamle model.
De fleste skal programmeres med en 3 eller 4 cifret talkode, så har den indstillet på det apperat som du skal bruge den til. - Men men men, den kan så kun betjene de mest basale funktioner. Apperater med mere avancerede funktioner, kræver den originale fjernbetjening.

Hvis du kan finde en af dem, som kan programmeres for hver knap, ved at den modtager informationerne fra den originale, så er det muigt, at den kan lære alle secialfunktionerne. Den har nemligindbygget en IR modtager i den anden ende, som modtager impulserne fra originalen.

Desværre er de mere sjælden på butikkernes hylder, så se dig godt for, om de ikke skulle have en liggende et sted!

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 24-07-10 16:12

Jeg er ikke enig. Jeg har også startet med en af dem, hvor der skal indtastes en firecifret kode og de dur ikke.

Derimod kan Logitechs lære med en IR-port, men det er ikke nødvendigt. Logitechs database indeholder over 200.000 mærker og modeller. Min fjernbetjening betjener setopboks (ny), Sony Blueray (ny), Panasonic Video (over 15 år gammel), Sony HDD-recorder (fem år gammel), Sony forstærker (15 år gammel), Sony Bravia TV, X-box og en trådløs lysdæmper til 50 kr. Det har ikke krævet modifikationer. Eneste problem er måske, at alle funktioner overføres og det er ikke altid, at man har brug for alle, men så kan man jo bare fjerne dem.

Det eneste de ikke duer til er typisk B&O fordi de ikke bruger IR med Ultralyd, men så skal du bare have en dyrere model

En af de største gevinster for mig har faktisk været, at de fleste original fjernbetjeninger jo ikke har ret lang rækkevidde og er ret sløve. Logitech sender et meget stærkt signal, så jeg faktisk kan stå et hvilket som helst sted i stuen og pege den anden vej og den virker alligevel.

Tænder du mange enheder på en gang, kan du tænde dem med en knap ved at oprette en aktivitet, så du ved at trykke på en knap tænder for fx. TV, forstærker, DVD afspiller og spisebordslampen så starter det hele af sig selv og det slukkes igen på een knap.

Det ER imponerende hvad man kan få for 500-600 kr.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-07-10 22:45

Jeg har denne fra logitech.

http://www.logitech.com/da-dk/remotes/universal-remotes/devices/3898

Den er stillet til at jeg på mit Jamoanlæg, kan vælge om jeg vil høre radio, cd eller se dvd - så styrer den fjernsynet (Sony) og en lille fotoramme.

Den er jeg meget glad for- men jeg har fået hjælp af sønnen til at få det hele sat op- sprog og tv-kanaler osv, så det kan jeg ikke lige sige om det er nemt. Men det tror jeg at det er for dig.

Den svigter aldrig med hensyn til at virke på de forskellige komponenter. Og jeg er vild med skærmen som er nem at se på- og den viser kanalerne med deres eget logo.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-10 00:12

Det lyder jo rigtig godt med det Logitech kram men de laver nu i forvejen meget godt kram så hvorfor ikke en fjernbetjening, jeg har aldrig set på Logitech og kender kun de universale fra tilbuds aviser, dem skal så så nok holde mig fra kan jeg forstå på nogen af indlæggene, og så i stedet for koncentre mig om en eller anden Logitech løsning, det er 5 forskellige apparater jeg har og med forskellig alder, Philips TVet er det ældste og med i databasen, de andre er en Prosonic video maskine, den er i databasen, en Philips tuner til satellit signalet, den er også med i databasen, EuroLine DVD afspiller som også er i Logitechs database, og så den sidste nye en Maximum tuner til de lokale sendemaster med optage funktion og tilkoblet harddisk, den er endnu ikke i databasen men påstås at være nem at sætte op alligevel, bare kontakte Logitach support står der og det er den billige til 299 kr. jeg undersøgte: http://www.logitech.com/da-dk/remotes/universal-remotes/devices/6812
Bør jeg vælge en dyrere model?
Og hvorfor hvor meget mere kan den?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 25-07-10 00:47

Den der kan kun styre fire apparater. Måske Harmony 600 http://www.logitech.com/da-dk/remotes/universal-remotes/devices/6620. Den kan styre fem. Jeg kender ikke de nye og de gamle er udgået. Det er nok derfor jeg fik min så billigt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-07-10 10:07

Logitech har tilkøbt producenten af fjernbetjeninger Harmony, så de har ikke lavet dem selv, men opkøbt formaet for en del år siden.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-07-10 19:14

der er godt nok forskel på priserne :

http://www.pricerunner.dk/sp/logitech_harmony_one.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-10 19:28

Ja en stor forskel kan jeg se, jeg tror nu den du har er for dyr til mig smuller54, jeg er jo jyde

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-07-10 19:33

he he, jeg har ikke selv købt den, den var en gave, som jeg fik for nogle år siden. Så den er allerede en olding.

Men den er altså bare rigtig god. Egentlig var jeg selv overrasket over prisen. Min søn har ordentlig svinget dankortet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-10 19:58

Citat
jeg er jo jyde

Så prøv lige at kigge på dem LIDL har

De har haft dem et stykke tid, så de er nok ikke udsolgt sådan lige....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-10 20:02
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-10 20:47

Citat
Så prøv lige at kigge på dem LIDL har
tak men risikerer jeg så ikke at stå med det problem som både dig selv og Severino advarer mod? Marc43 og Smuller54 siger at Logitech (Harmony) er godt og jeg må tro på dem som har prøvet, fordi jeg aldrig selv hverken har ejet eller mødt nogen som har en universal fjernbetjening
Det er jo derfor jeg spørger og bliver ved at spørge efter detaljer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-10 21:06

Tja....

Så må du jo til læderet.....

Accepteret svar
Fra : marc43

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-10 21:13

Hvis det kun er fem enheder du skal styre, så ville jeg vælge denne her http://www.logitech.com/da-dk/remotes/universal-remotes/devices/6621.

Den der er en model større kan oplades. Batterierne holder et års tid, så det er efter min mening tåbeligt at vælge den og have opladningsudstyr liggende for det.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-10 00:25

Tak for svaret marc43. det er nemlig de 5 nævnte enheder, andet har jeg ikke planer om at fjernstyre