/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Strømforsyning ???
Fra : elmsupport
Vist : 866 gange
20 point
Dato : 22-07-10 21:00

Min computer kan lige pludselig ikke tænde.

Når jeg trykker på power knappen så blinker den lige et kort øjeblik for derefter at gå ud igen.

Kan det være min strømforsyning der er stået af eller kan det være noget andet.
Kan jeg måle det på en eller anden måde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-10 21:06

- Ubesvarede 1
- Besvarede 1
- Annullerede 7
- Slettede 0
Ialt 9

Det må være noget andet

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 22-07-10 21:23

du ringer til elforsyningen og ber dem skrue lidt op for spændingen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-07-10 21:27

Jeg tror mere på at der er en overbelastning/kortslutning i en komponent i elektronhjernen.

Jeg hiver lige min kandustandartsystematiskfejlfindingsprocedure frem nok engang.

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
ALT kobles fra bundkortet undtagen 20/24 polet strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.

Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU og CPU køre.

Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU, CPU og RAM køre.

Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
(Den smukkeste lyd i verden med undtagelse af en Alfa Romeo boxermotors brøl)
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.

Nu kan de resterende enheder : Skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 23-07-10 00:53

Citat
du ringer til elforsyningen og ber dem skrue lidt op for spændingen

DEN var go'

Kommentar
Fra : elmsupport

Dato : 23-07-10 11:41

Citat
du ringer til elforsyningen og ber dem skrue lidt op for spændingen

Meget sagligt svar må man sige...

Citat
kandustandartsystematiskfejlfindingsprocedure

Det vil sige at jeg kan udelukke min PSU som fejlen...
Problemet er at så kan det kun være enten mit Graqfikkort, Ram eller netværkskort, det er det eneste jeg kan tage ud...

Men i bund og grund kan det jo også være en blæser som sidder og kortslutter.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-10 11:53

Nix
Du ka' ikke udelukke strøforsyningen.

Du ka' også frakoble harddiske, CD/DVD drev.
Både datakabler og strømforsyningskabler.

Gambrinus

Kommentar
Fra : elmsupport

Dato : 23-07-10 12:31

Citat
Nix
Du ka' ikke udelukke strøforsyningen.

Du ka' også frakoble harddiske, CD/DVD drev.
Både datakabler og strømforsyningskabler.

OK, jeg må tage den slavisk kigger på det i løbet af weekenden.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-07-10 14:13

Hvis du har et universal instrument, som kan måle strøm, spænding, modstand så kan du nemt lave et førstehåndsindtryk af situationen.

Lad mig så lige sige at de annullerede spørgsmål, er ikke så populært, hvis du også vil have et ordentligt svar!

Du kan åbne for kassen, og her sidder der sikkert et løst stik ved din harddisk. Der plejer gerne at være nogle i overskud.
Tænd så for din PC, og mål spændingen på stikket mellemden røde og sorte, samt mellem den gule og sorte.
Her skulle der gerne være henholdsvis 5 volt og 12 volt. - Er der det, så må du nok gå lidt dybere ind i indmaden for at søge fejlen.

Kommentar
Fra : elmsupport

Dato : 25-07-10 21:36

Jeg kan ikke måle på stikket, når min strømforsyning ikke kører, den blinker (starter) kun lige når jeg trykker på power, og så går den ud igen.

Jeg er fuldstændig på bar bund.

Jeg har også prøvet som der står længere oppe, at fra kople alt, det eneste der var koplet til var, det 12 benede stik på bundkort, plus et andet som jeg ikke ved hvad er, men det sad også tilsluttet på bund kortet.

Jeg prøvede også unden RAM klodser i, men med samme resultat.

Så er det måske PSU´en ?

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 20 point
Dato : 25-07-10 23:23

Se her 20 polet PSU stik :

http://www.hardwarebook.info/ATX_Power_Supply

eller 24 polet PSU stik :

http://www.hardwarebook.info/ATX_v2.2_Power_Supply

Hvis du kobler ALLE strømstik fra bundkort, harddiske,drev etc.
og så forbinder "Green Power Supply On (active low)" til stel (en af de sorte ledninger),
vil strømforsyningen gå igang og køre så længe forbindelsen er der.
Hvis den altså er iorden.
Møllen i strømforsyningen skal gerne køre.

220 volt skal selvfølgelig være tilsluttet.

Gambrinus

Kommentar
Fra : elmsupport

Dato : 26-07-10 21:31

Det lykkedes dælme

Ved.hj.af:
Citat
Hvis du kobler ALLE strømstik fra bundkort, harddiske,drev etc.
og så forbinder "Green Power Supply On (active low)" til stel (en af de sorte ledninger)

Det var min PSU der var stået af.

Tak for hjælpen Gambrinus... Du skulle have fået point..

Godkendelse af svar
Fra : elmsupport

Dato : 26-07-10 21:32

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus