/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Æbletræ
Fra : CCjunior
Vist : 2601 gange
100 point
Dato : 05-06-10 17:38

Jeg kunne godt tænke mig selv at prøve at lave en stak æble træer selv.

Lige for at tjekke fremgangs måden...
Jeg planter nogen kerne fra et æble skrog...
året efter når de er 30-40cm så tager jeg en stilk oppe fra mit gode gamle æble træ, skærer toppen af de nye træ, og så taper jeg groft sagt skidtet sammen..

Eller hva??

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-06-10 18:18

Det smarteste er at starte med en vildæble stamme:
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/formering/10092.html

Og pode dine træer på det. De fleste æblesorter er for skrøbelige til at blive brugt som stamme.
At pode er et helt kapitel for sig, og du skal nok vente med at pode til grundstammen er ca. en meter.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 05-06-10 19:18

En vildæblegrundstamme kan være udmærket, men giver en kraftig vækst.

Sår man selv bliver stammerne ret forskellige - spalter ud, som man kalder det - både hvis det er vilde æbler man sår kerner fra og hvis det er fra en eller anden forældlet æblesort.

Den 'professionelle' løsning er at købe en grundstamme med kendte egenskaber - det findes f.eks. en der kaldes M26 og den giver en svag vækst i forhold til vildstamme - og det betyder tidligere frugtbæring - et par år tidligere.

Med kendte egenskaber ved grundstammen kan man også få træer, der også kan være i mindre haver.

http://www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Havebrug/Frugt-og-baer/Aebler/Sider/Grundstammer_til_aebler.aspx

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/aebler/4966.html

Så er det bare med at finde en planteskole, der er tæt på eller sender.

http://lundhede.datascan.dk/acatalog/Lh_Podning.html

Har man masser af plads på en gård kan det selvfølgelig også være spændende at bruge 'naturmetoden' og så evt. kun beholde de træer der falder heldigt ud.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 05-06-10 19:23

Vi har vores egen skov og derfor kunne det jo være sjovt at eksperimentere med æble træer.
Men det skulle jo gerne være med en hvis gevinst.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 05-06-10 19:38

Nå, du har plads nok - ja, det bliver jo hurtigt dyrt, hvis du vil lave flere hundrede træer på købte grundstammer.

Du kan jo så en masse kerner fra vilde eller forædlede æbler og så sortere ytræerne efter vækstkraft, sundhed o.l.

Du kan også så kerner fra forædlede æbler - de vil så spalte meget ud og igen kan man sortere efter egenskaber, smag osv. Det er sådan set en måde at lave nye æblesorter på.

Bagdelen ved ovenstående er så bare at udspaltningen ofte er stor og de fleste træer derfor ret ubrugelige - så det er svært at sige - vil man f.eks. bruge dem i et levende hegn kan det måske være en mulighed - så kan træer, der bærer æbler menensker ikke er så vilde med være til en vis gavn alligevel.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 06-06-10 00:31

Hvad med at prøve med "Kinesisk aflægning" eller "luftaflægning". det er en ret sikker metode bare "jordposen" ikke tørrer ud, eller er så tæt at jorden (spagnum, mos o.lign.) ikke rådner.
Aflægning er forøvrigt en god og ret sikker metode til et godt resultat, når der skal dannes rødder, og hvis man ikke er tilfreds efter 4 mdr.s forsøg, så lad dem bare stå en vækstsæson mere, og SÅ SKAL DU BARE SE.
Husk at beskadige grenen hvor du vil have rødderne - hiv evt. et lille bladskud af det pågældende sted.

http://www.bonsai-skolen.dk/cms/index.php?page=om-luftaflagning

http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/J%C3%B8rgens+projekter/20081007131857.htm

http://www.regnskoven.dk/netop-nu/nyhedsvisning/nyhed/aflaegger-paa-pandanus-trae/

Aflægger på pandanus-træ
På et pandanus-træ i Asienkuplen er gartnerne igang med at lave aflæggere “på kinesisk”. Metoden er meget gammel og stammer sandsynligvis fra Kina. Den går ud på at få de nye planter til at danne rødder, medens de endnu sidder på moderplanter.

Først skærer gartnerne nogle snit igennem barken på den valgte gren. Dernæst lægges et lag fugtig muld omkring det sårede område. Til sidst omsluttes mulden af et stykke plast.

Efter nogen tid vil nye rødder bryde frem langs sårene og grenen kan skæres af og plantes. - Et nyt pandanus-træ er skabt!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-10 13:15

Hvis du sår kerner fra vild æble, får du et træ med nogenlunde samme egenskaber, og det bliver for højt til havebrug. Alt det, du foreslår, er absolut muligt, men mit forslag er, at du sår nogle hundrede kerner fra kultiverede sorter og så arbejder videre med dem, der ser mest robuste og mindst ranglede ud. Det bliver så en stærkt forsinket efterligning af det arbejde, der allerede er gjort - men noget billigere og måske sjovere.
mvh
pbp

så kerner af noget, der vil kunne dyrkes i vores klima!