/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bremsevæske
Fra : kastrupkristian
Vist : 3526 gange
200 point
Dato : 14-04-10 12:30

hej jeg vil gerne vide hvilken stoffer der indegår i bremsevæske, og er det på en måde forurening for miljøet. har næmlig ledt efter det :D

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 14-04-10 12:32

det forurener miljøet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-10 14:52

propylenglycol (neurotoksisk kemikalie brugt i bremsevæske og frostvæske; det bremser cellevækst og giver lever- og nyreskader)

Og derudover

http://www.p-lindberg.dk/ImageBaseDK/pdf/Bremsev%C3%A6ske_9014846.pdf

http://www.sonax.dk/sikkerhedsdatablad.asp?id=463

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-04-10 15:17

Hvorfor nogen har fået den geniale idé at bruge denne famøse væske på en bil, er mig en gåde.

Den er giftig for mennesker og miljø, den opløser lakken på bilen, den tærer bremsesystemet op og den svigter totalt, når det virkelig gælder pga vandindhold.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 14-04-10 15:35

Så mangler vi bare at få at vide hvad der skal bruges i stedet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-10 16:28

Citat
Hvorfor nogen har fået den geniale idé at bruge denne famøse væske på en bil, er mig en gåde.

Jo..men nu er det fa'me så besværligt, at slæbe rundt med 50 meter tov og et anker, og effekten er heller ikke helt så god

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-04-10 16:53

Hvad med hydraulik olie, det er beregnet til store belastninger!

Kommentar
Fra : iccy99nn

Dato : 14-04-10 17:43

Ingen siger hvad der skal bruges i stedet, Men bremsevæske er lavet på sprit ,men Severino er på sporet, tror jeg. Da Citroen' i deres ID-DS og andre modeller siden 1956 med Hydraulik har brugt Hydraulikvæske GRØN/ RØD, til både affjedring/hydraulik og bremser, og man kunne i nødstilfælde ved en lækage hælde almindelig motorolie på i stedet, og det skadede ikke lak M.M.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-04-10 19:02

Bremsevæske har fået sin sammensætning fordi, det skulle være temperaturufølsomt, altså lille varmeudvidelse, højt kogepunkt, lavt frysepunkt og ringe viskositetsændring. Som der skrives kan den foreskrevne Shell hydraulikvæske Citroën anvender i nødstilfælde kortvarigt suppleres med 30olie, men så skal hele systemet snarest gennemskylles og fyldes med den korrekte væske (og det er ikke en hvilken somhelst hydraulikolie).

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-04-10 22:51

Citat
Så mangler vi bare at få at vide hvad der skal bruges i stedet.

Hydraulikvæske, køre selv i citroen der bruger det, og der er ingen problemer med bremseeffekten.

Og jeg vil næsten våge den påstand at citroen´s LMH hydraulikvæske kan bruges i de fleste alm. bremsesystemer til gavn for miljø mm.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-04-10 23:14

Spørgsmålet er, om LMH hydraulikvæske er mindre giftig end alm bremsevæsle

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-04-10 23:14

væske

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-04-10 23:30

Jeg læste engang, at bremsevæske SKAL skiftes totalt efter x antal år.
Altså ikke bare fyldes efter ved bremseudluftning.

DET er der vist ikke mange, der får gjort.
Jeg har selv gjort det et par gange på Den Røde Baronesse.
Gambrinus
(Alfanatiker)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-04-10 19:34

Hydraulik væske er oftest udsat for høje tryk, når det skal arbejde, så herer det også vigtigt at det er stabilt.
Fælles for bremsevæske og hydraulikvæske, er at det skal være i et lukket system, da det har det med at optage vand. I så fald mister den sin evne til at yde tilstrækkeligt tryk, da vand ikke er så stabilt.
Med hensyn til giftigheden, så er det ikke i nogen tilfælde, noget man skal skåle i. Men andre olieprodukter er heller ikke uden risiko.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 16-04-10 20:35

@ severino

Har du ikk´hørt om Nordsøolie ????