/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Indbygningsovn og kogeplade med stik
Fra : alexborg
Vist : 2761 gange
20 point
Dato : 13-04-10 21:48

Jeg har lige erhvervet mig en indbygningsovn og en kogeplade. De har hver deres 220 v stik men jeg har et kraftstik i væggen. Mit spørgsmål er så om jeg kan samle ledningerne fra indbygnings ovnen og kogepladen til et stik?.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-04-10 22:25

Hvis Du vil trække strøm fra lige det stik i væggen skal Du have fat i en trikker.....nix pille !

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 13-04-10 22:41

Jeg forstår det som du vil samle to 230v ledninger i en Kraftstikprop.

Det kan du godt,fælles nul og hver sin Fase,om du må kan du læse her.

http://dom.silvan.dk/silvan/d947.nsf/pages/el-regler

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-10 00:39

Teknisk kan det sagtens lade sig gøre , men det er ikke smart, for så hænger enhederne jo sammen.
Fagligt er det en typisk amatørløsning, som lugter langt væk af ulovligt hjemmegjort.

Få hellere sat to stikkontakter med jord op . Det er nemt hvis de skal sidde ved siden af dit eksiserende kraftstik.

Et komfur på 230 V er ikke særlig godt, især, hvis der er 4 kogepladser. Det bliver nogle ret sløve plader. Der bliver ikke mange watt til hver af dem.
Byt hellere til en 400V udgave.
Det samme gælder ovnen.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-04-10 05:22

transor>>> for det første er det ikke længere lovligt at sætte 230 v stikkontakter op med forsyning fra et 400 v forsyning , der skal et seperart kabel til
derimod er det ikke et problem med 230 v til kogepladen det er det mest brugte i dag og er nok
og det er lovligt at klippe stikkene af og montere dem i komfurudtaget med fældes jord og nul samt hvar sin fase
er der monteret et vægudtag på din 400 v udtag er det lovligt at lave selv som privatmand , derimod må du ikke selv montere hvis det er samlet i en dåse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-10 10:13

Jeg er nu ikke enig med dig bredker.

Man må ikke selv montere stikprop til 400 V.
Det er da en 400 V stikprop selv om der er to tilledere ud med kun 230V på hver.

Der er al for stor risoko for at ukyndige gør det forkert.

Jeg er da heller ikke bekendt med at det ikke skulle være lovligt at sætte flere stikkontakter op på samme gruppe. Det er da mig bekendt meget almindeligt hvor man har separat komfur og ovn.
Det forudsættes selvfølgelig at materiellet svarer til gruppens sikringer.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-04-10 15:55

så er det da vist på tide at du får læst stærkstrømsregulativet inden du rådgiver indenfor det igen
du må gerne selv samle stikproppen , men nu er der sjældent stik på et komfurudtag , men er der en afbryder og klemmer må du også godt selv samle det , hvorimod hvis det kun er samlemuffer , så må du ikke
og der er IKKE lovligt at tage ud til alm stikkontakt fra et kraftstik ( er ændredt for få år siden )

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-04-10 16:40

Hva'ba'va' ? ? ? ?

Må man så heller ikke lave en trefaset lysgruppe ? ? ? ?
Det er da noget fjols.
Gambrinus
El-installatør eksamen 1984
(Det meget gamle testamente)

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-04-10 17:23

Uha hvor i snakker , men hvor om alt er vil jeg nu nok råde dig til at ringe efter en fagmand, for så vil han nu nok tage et kraft stik og skifte ledningen til din komfurplade så den får 2 faser nul og jord, og den sidste fase nul og jord til din oven, så kan det ikke blive bedre...
Her kan du så også læse hvad du må og ikke må:
http://www.sik.dk/Forbrugere/Goer-det-selv/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde

Bassebo.....

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-04-10 18:45

gambrinus >>>umidelbart mener jeg stadig at du må tage lysgrupperne ud fra en trefaset gruppe i tavlen , men er ikke helt sikker på stående fod
det der er tale om her , er at tage forsyningen fra en trefaset vægudtag til alm stikkontakter , det må man ikke mere

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-04-10 21:51

Hmmm kan du så ikke lige lave en henvisning til hvor det står " bredker " ....?

Bassebo...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-04-10 21:55

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6969&n=30100

Så kan du jo starte her med at fortælle harald at han sælger noget ulovlig hvis man ikke må tage 230v ufra et kraftstik.....

Bassebo...

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-04-10 22:10

bassebo>>>jeg sagde faktisk det samme da jeg fik oplyst reglerne , og ja , de er ikke lovlige at sætte op mere her fra nytår , dog er der få undtagelser i nogle former for industri , lige hvilken ved jeg ikke
MHT reglerne i stærkstrømsregulativet får jeg dem af sønnen , da han arbejder med det til dagligt og er ret godt inde i alle de nye regler ( hvilket alle eliktrikkere er forpligtiget til at holde sig opdateret med , men bare ikke mange der gør det )

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 20 point
Dato : 14-04-10 22:41

Ja det er rigtig kom lige i tanke om at vi har haft det i et tidliger indlæg og det hele står her:

I dag er det som du angivet lovligt at forsikre en 10 A stikkontakt med 20 A (SB afsnit 6, tabel 43D)

SB afsnit 6C, 817.43 ændrer dog dette så alle stikkontakter fra 1/1 2010 skal overholde en ny version af tabel 43D, så fx en 13 A stikkontakt kun må forsikres med 13 A.

Det er også rigtigt at en stikkontakt med en mærkestrøm på 13 A kontinuerligt kun må føre 13 A, jf. SB afs. 6, 512.1.2.

Bassebo....

Kommentar
Fra : alexborg

Dato : 14-04-10 23:10

Hehe.. øøøøv med jer.. Jeg har ringet efter elektrikeren.. Han kommer på fredag :P
Ellers tak for de mange indlæg ^^

Godkendelse af svar
Fra : alexborg

Dato : 14-04-10 23:11

Tak for svaret Bassebo.