/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kirkeskat
Fra : rudik
Vist : 1197 gange
50 point
Dato : 07-04-10 21:26

(Copy paste, fra min facebook) - Jeg vil gerne høre og se hvad i mener om dette emne.

Er man mons tro mindre kristen ved ikke at betale kirkeskat?

- Som studerende kan jeg spare 106kroner om måneden ved at udmelde mig. Jeg føler mig ikke mindre kristen af den grund, og jeg har stadig ret til at må gå i kirke. Jeg har ikke ret til at blive gift, og jeg skal måske betale en lidt højere pris for at blive begravet. Jeg har ret til hver en tid at melde mig ind i folkekirken igen, og derved blive viet i den lokale kirke og bliver begravet til en favorabel pris men selvfølgelig også at støtte den danske folkekirke med mine månedlige tjente penge.

Hvad mener DU om dette emne, betaler DU kirkeskat ?

– Personligt synes jeg efterhånden som jeg bliver ældre og ældre, at der er flere og flere skatte og udgifter, der bliver påbuddet en. Blandt andet den omtalte medie skat og telefonselskabernes omtalte opkalds afgift som er håbløst forældet.

-Jeg vil jo stadig støtte folkekirken efter en eventuel udmeldelse, dette sker ved at jeg jo stadig betaler den normale -skat. I det at folkekirken også bliver støttet af staten.-Jeg vil bare mene, at hvis jeg ikke selv har brug for pengene, er der måske andre der har mere brug for dem end lige folkekirken. Fx. Kræftens bekæmpelse mm.

--------------------------

Rudi måske gik det lidt hurtigt med denne tekst, så i må undskylde den manglende grammatik og den eventuelle manglende formulering. Men vi talte om emnet i dag i skolen, og det er som om at der er lidt tabu over det at ville eller være meldt ud af folkekirken. Derfor vil jeg mene, at det er et emne der har ret til at blive diskuteret.
for 2 timer siden •

kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk Du er ret i at det er værd at diskutere :)
Men siden du stadig vil benytte kirken, synes jeg du skal blive ved med at være meldt ind :D
for 2 timer siden •

ggggggggggggggggggg Vi har også overvejet udmeldelse.Jeg er ikke specielt troende og vi kan spare ca. 7.000 kr om året og som du selv siger er der nok steder, hvor pengene er mere nyttige. Jeg synes at kirkene rundt i landet har deres charme, men det er nok mere historien i dem end religionen. Og så lige en sidste ting.....gudstjenster er sgu kedelige i Danmark!!! (har sunget til mere end 150, så jeg er ekspert på det område

(Til information så sgu slang for "Gud hjælpe mig", så det er ikke et bande ord
for omkring en time siden •

gggggggggggggggggggg Der skulle selvfølgelig stå: "Så gud hjælpe mig".
for omkring en time siden •

RUDI Det var ikke det jeg spurgte om Helene Det var om man er mindre kristen af den grund. Jeg har jo stadig mindst lige så ret til at gå i kirke om søndagen som alle andre. Jeg synes jo bare det er en del penge at betale som studerende. Det er jo trods alt over 1200kr om året. Jeg vil i det mindste gerne selv kunne forvalte, hvilke gode formål disse penge, skal gå til. Evt. selv lægge nogle penge i kirke bøssen, og ikke være automatisk betalende gennem skatten.
for omkring en time siden •

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Jeg føler mig mere kristen end noget andet, på trods af at jeg ikke er medlem. Men personligt kan jeg ikke sige sige ja til folkekirken, hvis jeg ikke kan sige ja til alt, det indebærer.
Var jeg medlem af folkekirken, ville jeg acceptere kirkeskat som en naturlig del.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 07-04-10 22:33

Citat
Er man mons tro mindre kristen ved ikke at betale kirkeskat?

Nej,absolut ikke.Jeg anser mig selv for at være kristen,men kommer kun i kirken,når jeg er "tvunget" til det.Grunden til at jeg stadig er medlem,er nok at det jo er en gammel tradition og at kirke skatten,trods alt er et mindre beløb.Mange af vore præster er jo ikke engang selv kristne.Men har embedet for at det giver en rimelig fed hyre.Jeg har også indtryk af at flere præster,burde være politikere i stedet.Da de går mere op i politik,end religion.
Snakker vi den katolske kirke,burde medlemsskab af denne være ulovligt.
I alt fald forbudt for børn.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-04-10 23:16

Jeg er ateist og meldte mig ud af kirker for 25 år siden. Jeg kommer der ved barndåb og kan være gudmor, det afgørende her er om man er døbt, og det er jeg. Jeg kommer der ved bryllupper og begravelser.
Selv skal jeg bisættes, uden medvirken fra en præst og fra et kapel og det koster lidt ekstra at blive bisat når man ikke er medlem.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-04-10 23:28

Nu er de jo foreningsfrihed i Danmark og mange foreninger får tilskud fra staten.
Men vil man benytte sig af en forenings tilbud, må man da betale medlemskontingent.

Ja. . Jeg er super ateist (Det er IKKE en trosretning)
Så selvfølgelig betaler jeg ikke kirkeskat.
Det har absolut ikke noget at gøre med økonomi.
Men jeg kan simpelt hen ikke tilslutte mig de fleste trosretningers dobbelt moral.

At benytte sig af folkekirkens tilbud uden at betale kontingent er da under lavmålet.
Den går vist ikke i ret mange andre foreninger.

Afskaf kirkeskatten og lad interesserede melde sig aktivt ind.
Gambrinus

Granner :
Jeg kan da også deltage i bryllupper, dåb og begravelser.
Det gør jeg i respekt for min pårørendes tro.

Men selvfølgelig har jeg måtte sige nej til at blive gudfar de gange, jeg er blevet spurgt.
Jeg kan da ikke sige ja til det præsten spørger mig om, hvis jeg skulle stå fadder.
DET ville da være blasfemi !

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 08-04-10 00:16

nej betaler ikke kirkeskat.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 08-04-10 09:39

Som ateist meldte jeg mig ud af folkekirken som 19 årig. Den stakels præst tog det helt personligt, da jeg troppede op på kontoret og meddelte mit forehavende - hvad jeg ikke vidste var, at han lige var tiltrådt som præst og at der havde været en vis modstand i sognet mod ham..... jeg var så den første "kunde" og ville melde mig ud af folkekirken (stakels mand han var grædefærdig)

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 08-04-10 11:05

Jeg er i skole, og svare derfor kun kort.

Jeg er kristen, som så mange andre danskere også er. Altså med at jeg tror på de kristne værdiger. Men jeg tror ikke på at gud skabte jorden osv. Men derfor kan man jo stadig godt kalde sig kristen, ihvertfald i min verden.
Men jeg benytter kun kirken i højtiderne og til konfirmationer , bryllupper og begravelser. Jeg synes personligt at det er et dyr forening at være medlem af. Jeg har en kollega, han betaler sammen med konen 7000kroner i kirkeskat om året. Hvis man ikke benytter sig af alle tilbuddene synes jeg at det er en dyr fornøjelse. Så jeg vil melde mig ud, og når jeg har brug for en kirkelig service, vil jeg melde mig ind igen, hvor efter jeg melder mig ud igen. (ved bryllup og når jeg engang skal have børn). Jeg syntes at det er underligt at kirke foreningen?! skal have et medlems kontigent afhænig af ens løn. Hvorfor bestemmer de ikke bare et bestemt beløb. fx. 50kr om måneden fra alle dansker der er medlem. Hurtig og upræcis hoved regning vil det sige at kirken får 200.000.000 om måneden hvis det er 80% af ALLE danskere også børn der betaler kirkeskat. Det må siges at være en del.

Undskyld eventuel gramatik og formulerings fejl. Jeg håber i kan se en mening i teksten.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 08-04-10 11:05

www.ingenkirkeskat.dk Der kan i se hvor meget i betaler i kirkeskat.

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 10-05-10 18:35

Tak for svaret Mosebaek.

ja jeg må jo nok hellere stoppe tråden på et tidspunkt. Tak for svar til alle.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 10-05-10 18:35

ps. det endte med at jeg meldte mig ud