/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
CanoScan 8800F
Fra : 285
Vist : 1072 gange
50 point
Dato : 28-03-10 08:54

Min helt ny scanner fungerer fint bortset fra, at jeg ikke har kunnet få den til at scanne dias. Jeg lægger dem i den medleverede ramme, fastgør denne på glaspladen, tager den A4-store dækplade i låget af - og får bare sorte klatter som resultat.
Kan der være noget galt med det aflange hvide felt i scannerens låg? Skal det også lyse? Som det er nu, kommer der i hvert fald intet lys ud af feltet...

Accepteret svar
Fra : brorteil

Modtaget 35 point
Dato : 28-03-10 09:35

så er det man skal læse vejledningen

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 28-03-10 09:39

i scangear vølger du advanced mode og color positive film

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 28-03-10 09:41

vælger skal der stå

og så tænder lyset i låget

Kommentar
Fra : grow

Dato : 28-03-10 09:42

Du skal vælge scanning af film/dias og vælge positiv eller negativ film. Positiv er film hvor farverne er rigtige at se på. Der vil så komme lys i låget. Blot følg programmet / vejledningen som brorteil skriver.

Kommentar
Fra : 285

Dato : 28-03-10 09:50

Hmm, måske er problemet, at jeg ikke har noget software med navnet Scangear. Jeg har fået Adobe Photoshop Elements 5.0 samt SilverFast med i købet. I øvrigt åbner min scanner automatisk i programmet Guiden til Scanner og Kamera og spørger efter Farve/Gråtone/Sorthvid/Brugerdefineret. Derefter er jeg nødsaget til at foretage et valg (hvor ingen af mulighederne altså giver andet end klatter på diasernes plads).
Hvordan kommer jeg til mit dias-behandlingsprogram, inden jeg scanner???

Kommentar
Fra : grow

Dato : 28-03-10 10:11

Så må du hente det nødvendige software.
http://software.canon-europe.com/products/0010501.asp

Kommentar
Fra : grow

Dato : 28-03-10 10:13

Glemte at skrive, at du måske skal køre det nye software FØR du sætter scanneren til USB?

Kommentar
Fra : 285

Dato : 28-03-10 11:04

Jeg har nu prøvet at installere ScanGear, men det bliver mig nægtet, da jeg allerede har et program installeret (SilverFast), der betegnes som værende nyere. Dette til orientering.

I SilverFast har jeg nu scannet 20 dias'er, og alt fungerer upåklageligt bortset fra, at billederne bliver grønne! (De står ellers fint i Prescan). Jeg har prøvet at ændre farvesammensætningen på flere måder, men billederne ender alligevel altid med at blive grønne (og de er kraftigt blå i en bræmme forneden). Hvad skal jeg nu gøre?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-10 11:08

Citat
Hvad skal jeg nu gøre?

Læse ORDENTLIGT i brugervejledningen - du gør jo åbenbart noget galt....

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 28-03-10 11:15

Canon levere en cd med software, den skal du bruge.
Derefter kan du bruge hvilket billedbehandlingsprogram som helst.

Du bruger så import twain og vælger canon8800F, så åbner scangear

Kommentar
Fra : 285

Dato : 28-03-10 14:34

Jeg har nu bakset med grøn-problemet uden at finde en løsning. Jeg har brugt flere forskellige fotoprogrammer (SilverFast, ScanGear, Adobe, Microsoft Picture It), og de laver alle glimrende Prescans, men ved den endelige scanning bliver billedet nærmest neongrønt.
Jeg kan ændre en smule på farveladen ved at tildele forskellige farveværdier, men resultatet bliver stadig ikke godt. Jeg har fundet en blog, http://forum.silverfast.com/post11844.html#p11844, hvor problemet åbenbart er kendt, så jeg forsøger at kontakte SilverFast.
Hvis nogen ellers har et bud på en løsning, hører jeg megetgerne nærmere.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 28-03-10 16:03

drop det silverfast

Kommentar
Fra : grow

Dato : 28-03-10 17:35

Efter min mening så SKAL du bruge Canons software til scanning. Når dine scanninger er gemt, så brug Silverfast til ændringer. Hvid du har Silverfast på CD eller andet, så af-installere det til du har fået Canons software indlagt. Ellers tror jeg du kan bruge hele påsken på dette.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 28-03-10 18:07

Nej silverfast er noget lort, det har jeg slettet.
Adobe Photoshop eller andre programmer er bedre.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-03-10 19:58

Du skal bruge det program der hedder MP Navigator EX som følger med scanneren - og har du indstalleret hele pakken så har du på skrivebordet CanoScan 8800F Vejledning på skærmen hvor du under punktet Scanning af film får den vejledning du har brug for.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 07-04-10 20:40

hvad så, har du fattet noget ?

Kommentar
Fra : 285

Dato : 08-04-10 10:22

Jeg beklager den lange responstid, men jeg arbejder faktisk stadig med problemet. Status er, at det er komplet ligegyldigt, hvilket efterbehandlingsprogram jeg anvender (og jeg har indstillet dem på alle tænkelige måder), så jeg er efterhånden ved at tro, at det er scanneren, der er skurken. Den laver dog glimrende kopier af papirsider, men positiver har den tilsyneladende noget imod.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-04-10 11:21

Har du installeret pakken der fulgte med og som jeg skriver her http://www.kandu.dk/spg146235.aspx#1682862

Kommentar
Fra : 285

Dato : 08-04-10 11:26

Det er gjort, og det gør ingen forskel, ligegyldigt hvordan jeg indstiller. Billedet ender som en underlig farvelade i primært gule, grønne og blå mis-toner. Motivskarpheden er der ikke noget i vejen med.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 08-04-10 11:48

Er du sikker på du ikke scanner negativer som positiver?

Kommentar
Fra : 285

Dato : 08-04-10 13:54

Alle mine dias er almindelige lysbilleder i rammer.

Kommentar
Fra : 285

Dato : 13-04-10 08:43

Jeg returnerer nu scanneren for reparation/ombytning. Når dommen indløber får I besked.

Godkendelse af svar
Fra : 285

Dato : 07-05-10 14:40

Tak for svaret brorteil.

Kommentar
Fra : 285

Dato : 07-05-10 14:42

Jeg har netop fået scanneren ombyttet til én, der virker fint. Problemet var åbenbart af en karakter, man ikke havde stået overfor før, hvorfor det selvfølgelig også var umuligt for jer at hjælpe mig. Herefter går pointsene til den af jer, der har været mest ihærdig. Tak til alle.