/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
CPU - ydeevne,
Fra : EA_HS
Vist : 2221 gange
300 point
Dato : 22-03-10 15:03

Hvad er forskellen på disse CPUs ydeevne,

Intel Pentium Dual-Core E6500 2,93 GHz
og / eller,
Intel Core i5 nr. 750 2.66 GHz

altså hvilken Cpu, kan behandle flest data, på kortest mulig tid,
hvor stor er forskellen,
og hvad menes med hastigheden (GHz)

jeg havde den opfattelse at den højeste hastighed i GHz, kunne behandle flest data,
men det ser ikke ud til at være tilfældet,

de kan ses her i deres ’rette’ sammenhænge,
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/stationar/PAP6301SC/hp-pavilion-stationar-pc?Selected=Specifications#tProductTabcontent

http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/stationar/ASM92MFKE5F1N/acer-aspire-stationar-pc-m5810?Selected=Specifications#tProductTabcontent

Kommentar
Fra : onetime

Dato : 22-03-10 16:30

Du m ikke købe pc i elgigangen det er for dyrt :) For eks. Se priser på den sidste pc du har linket til:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=709204

Kommentar
Fra : onetime

Dato : 22-03-10 16:36

Her kan du se lidt performens test på forskellige CPU'er:
http://www.cpubenchmark.net/

Var lidt for hurtig med den pc jeg linket til, sry, den køre kun med Icore i3 og ikke i5. SRY

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-03-10 17:18

Se vi er jo oppe i proces hastigheder, hvor tiden måles i milisekunder, så egentlig tror jeg ikke, at du vil mærke den store forskel.
Det som kan gøre en forskel er hvis den ene er en 32 bit og den anden en 64 bit. Her vil 64 bitten internt kunne eksekvere data med ca. den dobbelte hastighed, da den har en motorvej på 64 vognbaner i forhold til den anden.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-03-10 18:24

Ikke den store forskel, så jeg er enig i at du nok ikke kommer til at mærke det.

Men kig lige engang på Elgigantens kontra Edbprisers. De har ikke helt samme specifikationer så derfor er de selvfølgelig billigere. Men jeg er grundlæggende enig i at du IKKE skal handle i Elgiganten pga pris.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-03-10 22:55

Hvis jeg køber en ny PC,.. køber jeg den normalt hvor den er billigst,
prisen er jo ret enkel at sammenligne når man kender produktet,

giver dog gerne et par hundrede mere for samme vare i den lokale Bilka mm.
frem for en netbix, med dårlige reklamationsmuligheder, (ævl og bævl)

at linkene er fra ELgiganten,.. er tilfældigt,

men kan det være rigtigt at der ikke er nogen særlig forskel,.. på de to CPUer, ?
der er dog en prisforskel på ca. 900 kr. på CPU,.. og 3000 kr. på PCerne,

Intel Dual-Core E6500 koster 569 kr.
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=11224&type=0
og Intel Core i5 750 koster 1439 kr….
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=11212&type=0

til sammenligning af hastigheder,..
jeg har jeg lige købt en lille ASUS Eee PC 1008HA,
den har en CPU på 1,66 GHz,.. og 2 GB Ram, (Win XP)
når jeg afspiller en musikvideo på den, ”suger” den næsten al kraft ud af CPUen,
i joblisten,.. ligger forbruget på 55 – 65 % (indstillet til max ydelse)
troede faktisk den var i ’defekt’,.. men har prøvet et par andre, så den / de, er meget sløve,

når jeg,. til sammenligning,. afspiller samme musikvideo på min nuværende stationære PC
kan forbruget knapt aflæses ( 3 – 6 %)
kører med AMD Athlon, 64x2 Dual core 5200+ 2 GB Ram 2,71 GHz (Win XP)

der er virkelig en enorm forskel på de to,..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-10 01:51

Man skal ikke stirre sig blind kun på cpu hastighed.

Den fulde sandhed er for lang og indviklet til at gengive her, men følgende er ikke helt forkert.
Hstigheden i megaherts kan forklares som antal millioner klokkeslag pr sekund.

En processor , som kører lidt langsommmere men laver arbejdet på færre klokkeslag bliver alligevel først færdig med en bestemt opgave.
Nogle processorrer bruger flere klokkeslag end andre på at forberede sig og hente en celle i RAM.

Derfor kan processoren med en lavere cpu hastighed alligevel være hurtigst ved en praktisk test.

Hastighed er også et spørgsmål om god afstemning mellem de forskellige enheder.

Mere cache kan ved mangge typiske opgaver betyde mere for hastigheden end høj frekvens.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-03-10 10:49

Citat
Man skal ikke stirre sig blind kun på cpu hastighed.

Well,.. det forstår sig,...

Hvilke forhold mener du, skal vægtes højest for at finde den PC. som kan behandle flest data,.
(0,er og 1,taller),. ?

Eller hvilke forhold hæmmer, computerens CPU, RAM, og bundkort i at arbejde hurtigt,
forudsat de har samme antal kerner, og køles tilstrækkeligt, ?

jeg har,. i spørgsmålet,. indsat link til to forskellige PC,er
i håb om at nogen kunne forklare hvad der gør den ene bedre / hurtigere, end den anden.

Fijala mener ikke der er den store forskel,

severino mener at der skal 64 bit til,.. dét mener jeg alle (nye) stationære er, (incl. de 2 link)
selv min snart 3 år 'gamle' stationære,

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-03-10 13:10

Onetime: de to pc er ikke ens. tjek grafikkortet...

Acer Aspire Stationær PC M5810

Pcpriser: ATI Radeon HD 4650
Elgiganten: NVIDIA Geforce GTS240

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-03-10 15:26

Det samme svar til dig EA_HS det er jo ikke kun CPU der udgør en PC.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 300 point
Dato : 23-03-10 17:30

En cpu er jo flere ting. Og forvirrende.
Clock frekvensen er en ting, (den skal være så høj som mulig)
Level 2 Cache er noget andet. (så høj som mulig)
Fremstillings processen måles i NM (skal være så lav som mulig.
Core2Duo, Core Duo Quad Core I7, I5 I3 osv (alle kun fra Intel). Det er et udtryk for det antal kerner processoren har, altså det antal "cpuer" indbygget i en cpu, des flere kerner des flere ting kan håndteres på en og samme tid, og er også strømbesparende og dermed også mindre udviklende af varme. Strømbesparende, da der ikke bruges flere kerne en nødvendigt for at afvikle den process der er i gang.
Det hele er med til at give en hurtig CPU. Du skal også kigge på bundkortet som jo skal passe i socket og busbredde til cpu. Samtidig skal RAM passe til. Det hele i en helhed giver en hastighed på en computer for som sagt så er det jo det svageste led der bestemmer farten.

Forvirrende, tja det var sgu lettere at tænke hvad jeg ville sige end det var at skrive

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 27-03-10 01:08

Tak for svaret Fijala.

kunne ikke acceptere før nu,... grundet netværksproblemer,..