/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Samme Br.båndsforb. til 2 pcer??
Fra : lukas2502
Vist : 773 gange
300 point
Dato : 10-03-10 16:24

Er det muligt at tilslutte 2 pcer til samme Bredbåndsforbindelse samtiddig?
Findes der en "Dims" med en indgang og feks. to udgange til bredbåndsforbindelse?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-03-10 16:28

Ja du skal bruge en router. http://www.dlink.com/products/?pid=478

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 10-03-10 17:06

Nu fulgte der en router med da jeg fik min bredbåndsforbindelse, der er også tilsluttet bredåndstelefoni (Telenor)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-10 17:21

Så har du jo allerede "dimsen" og skal blot sætte begge computere til den

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-10 17:28

Citat
Nu fulgte der en router med da jeg fik min bredbåndsforbindelse

Jeg tror så der fulgte et modem med og ikke en router.

En router er kun en "fordelerboks" som skal sættes mellem modem og computere.....der kan kobles 3-4 computere til samme forbindelse på den måde , og fås enten med kabeltilslutning eller trådløs,

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 10-03-10 17:50

Citat
Så har du allerede "dimsen"

Desværre med kun en udgang til PC (modem som er indbygget)

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 10-03-10 18:30

Så skal du bare have fat i router til a smide imellem modemet of computerne, du kan få en trådløs router til 200kr op op.

den her fx

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=172325

den er trådløs, men den har også 4 porte, så du kan bruge kabler hvis du hellere vil det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-10 18:58

Hvis det er en router du har fået med - så skal du bare bruge en switch eks. med 4 stik.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 10-03-10 19:24

Jeg beskrev måske ikke tydeligt nok hvad jeg har af udstyr.
1) en router med en udgang til pc + en udgang til telefon
2) PC med indbygget modem
3) Bærbar PC med modem.

Hvad har jeg brug for for at kunne bruge begge pcer samtiddig???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-10 19:32

Hvis det er en router, så skal du bruge en switch (4 udgange) til at begge comp kan tilsluttes routeren.

Hvis det er et modem, så skal du bruge en router (den har 4 udgange) til at begge comp kan tilsluttes.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 10-03-10 20:23

Citat
Hvis det er en router/ hvis det er et modem

Det ser ikke ud til at mit spørgsmål bliver forstået.

BEGGE maskiner har indbygget modem, er det en swich jeg har brug for?
Hvis Hvor finder jeg en?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-10 21:06

Citat
BEGGE maskiner har indbygget modem
dem kan du ikke bruge til noget
det vi snakker om er den modem som din internetforbindelse går igennem, den sidder mellem skikket i væggen og computeren, mellem denne modem og computerne skal du have en router som deler en IP adresse mellem computerne,
du kan måske få flere IP adresser af din udbyder, hvis du kan så kan du nøjes med en swich,
prisforskellen mellem en swich og en router er så ubetydelig at du børe vælge en router

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-03-10 21:24

Citat
BEGGE maskiner har indbygget modem

Mon ikke du mener netkort ?

Normalt leverer din internetudbyder et ”modem”,.. (har mange navne,.. router, switch, hub, mm.)
derfra tilslutter man normalt sin PC. med et netkabel, (til PC,ens indb. netkort)

Hvis der skal tilsluttes flere PC,er, kan det foregå via en Netværk Switch, som denne, :
(tilsluttes dit 'modem' som kun har én udgang)
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/netvaerk-switch/netvaerk-switch-(5-port-10100-mbps)-sort.asp

der skal bruges kabler,.. netværkskabler,

hvis det skal være trådløs,.. skal du naturligvis bruge en trådlød router,.. fx som denne :
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/traadloes-router/traadloes-router-(4-port)-150-mbps.asp

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 11-03-10 00:01

Citat
Mon ikke du mener netkort

Jeg gik ud fra at et netkort, (indbygget i PCen) er det samme som et modem, bare indbygget. Ganske rigtigt min udbyder har leveret en router, som beskrevet 19:24, hvad nu?

Kommentar
Fra : Tanjaa

Dato : 11-03-10 00:11

du tager netkablet ud af din PC. og 'stikker' det ind i denne switch :
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/netvaerk-switch/netvaerk-switch-(5-port-10100-mbps)-sort.asp

fra switch boxen trækker du et netkabel til hver PC,.. that's all.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-10 00:14

En router fungerer også som switch og har flere udgange end din lyder til at have, det er en modem du har og du skal have en router med flere udgange for at dele forbindelsen, kablet fra den ene udgang der er på dit modem skal tilsluttes routerens indgang og så har du typisk på de billige modeller 4 udgange til computere eller andet som kan kobles på dit netværk, et eksempel på en billig og god router kan du se her: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=239939&SamleMenuID=&gruppe=5032&Extended=&SiteID=7&Show_description=0&serie=&producent=DLinkSystems&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-10 00:17

Du skal lige være opmærksom på at hvis begge computere skal på internettet, så kan du ikke nøjes med en switch medmindre du får din udbyder til at give dig flere dynamiske IP adresser.
En router kan dele en IP adresse så flere computere kan komme på internettet samtidig

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 11-03-10 13:30

Til o.v.n.: Det udstyr som Telenor, dengang Cybercity leverede, kalder de en router, denne router har også en udgang til bredbåndstelefoni.

Det ser altså ud til, at det ikke er muligt at have begge maskiner på nettet samtidig uden videre.
Om det er muligt at have 2 routere på samme forbindelse lyder:
eller

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-10 13:48

Altså hvis de kalder det en "router" så er det en router.

En router er en slags fordeler men for at den kan fordele skal der kobles en switch på så flere kan sidde sammen.
Eller flere "hænger på" med trådløs forbindelse.

Hos dig skal det se sådan ud:

telefon.......udstyr fra Telenor.......stik du satte til din comp.......switch........comp 1
-------------------------------------------------------------------------switch........comp 2

Vend tilbage her i tråden når du har købt en switch ----- inden du sætter den til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-10 13:50

jeg glemte lige at du også skal bruge 2 stk alm. netkabler

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 11-03-10 15:05

Til Eyvind: Jeg har bestilt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-10 16:29

Ok - men luk nu ikke tråden før du er kørende med begge comp.
Vi skal nok være tåldmodige, og tage et skridt ad gangen.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 13-03-10 16:03

Så har jeg udstyret, så er det med at få det til at virke!

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 13-03-10 16:26

Udstyret vil nok sige en 4 ports switch og et par kabler.

Der er 5 huller til stik

Fra din routers udgang (den du satte til comp.) forbindes til din switch det stik som hedder uplink.
Tænd så for strømmen til din switch
Forbind en af det 4 porte (stik) på din switch med porten på din comp.
Vent lidt med den anden computer

Efter et lille stykke tid bør der være forbindelse til internettet. (måske 5 - 10 min.)

Når første comp har forbindelse til internettet kan du tilslutte comp nr. 2

Når alt dette virker kan vi snakke om at de to comp. også kan snakke sammen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-10 16:38

Så er det nu vi krydser fingre for at det er korrekt som du oplyste og har en router, ellers vil du få problemer med nummer 2 computer på internettet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-10 16:40

Yes - derfor een ad gangen.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 13-03-10 16:50

Den var der lige med det samme

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-10 17:03

Hvad så - vil du have comp. til at snakke sammen, og fildeling.

Hvis du vil det....................hvilket styresystem er der på de 2 comp.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 13-03-10 17:15

Det ville være rigtigt fint. Den ene har XP pro den anden har Vistia

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-10 17:26

Ok - hvis ikke andre kan huske opskriften - så vender jeg tilbage i tråden senere da mine Vista/XP comp. er i gang med oprydning lige nu. Det er ikke helt det samme som på min nuværende win7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-10 19:38

........................Deling
Vista
Start > hjælp og support > skriv navn >
Klik på denne < Klik her for at åbne System.
avancered
indstillinger > fanen computernavn > skift >
de to computere må ikke have samme navn. evt.
Computernavn > olescomputer
Arbejdsgruppe > voresnetværk
Ok > apply (eller hvad der står ved siden af cansel) > OK > luk det vindue

Start > hjælp og support > skriv > fildeling > søg
klik på aktiver fil og printerdeling
Klik her for at åbne Netværks- og delingscenter.
Det meste skal slås til (ej adgangskode)
Og det gøres ved at klikke på pilene

Nu mangler du bare at dele noget ud
lav en mappe "delemappe" > h-klik på mappen > vælg del > klik på del og kopier det link
Sæt linket ind på tekstdokument i delemappen.................så har du det ved hånden

XP
H-klik på denne computer > egenskaber > fanen computernavn > skift
Ret computernavn (den må ikke hedde olescomputer)
Ret arbedsgruppe til > voresnetværk

Ok > anvend > OK
lav en ny delemappe2 > h-klik og vælg del > V i del denne mappe på netværket
andvend > OK

Start en stifinder > + ved netværksteder > + hele netværket > + microsoft........... >
Klik på arbejdsgruppenavn (voresnetværk)
Nu skulle delemappen ses.................men den er låst hos mig og jeg kan
ikke huske hvordan der gives tilladelse
men der arbejdes på sagen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-10 19:57

Vista
højreklik på din delemappe > egenskaber >deling > avanceret deling > tilladelser > fuld kontrol
Måske du skulle nøjes med læsning.

Fanen sikkerhed > guest > rediger > klik på guest > ej hak i fuld kontrol og redigering.
andvend > OK > luk

Andre indput er velkomne, for det er ikke så tit at jeg laver deling og slet ikke mellem XP og Vista.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-10 20:59

Det er ret godt beskrevet, særlig hvis det direkte fra huskeren og du ikke har en computer at se med på der er et par detaljer jeg ville lave anderledes, men måske virker din opskrift

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-10 09:41

OVN
Jeg har kigget på 2 computere...........................
Og du må godt rette i anvisningen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-10 11:48

Jeg er ved at finde ud af om mødeforum i Vista kan bruges sammen med XP

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-10 13:53

Mødeforum virker heller ikke i XP..................men det gør det gode gamle program Netmeeting.

Hurra - endelig har jeg fundet en løsningen for netmeeting i mit loakalnetværk.
Tak lukas2502, fordi du satte mig i gang.

Netmeeting ligger allerede i XP
Netmeeting NM3.o1 kan køres som NT4 program i Vista

Her er så opskriften på at køre Netmeeting lokalt.

Her hentes NM3
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=26C9DA7C-F778-4422-A6F4-EFB8ABBA021E&displaylang=en

Følg denne vejledning som dog er på Engelsk (men ellers spørg)
http://tap.gallaudet.edu/Articles/StartNetmeeting/Default.asp

Detalje som jeg har brugt undervejs da microsoft ikke supporterer internetservice på programmet.

Navn > abc
Efternavn > def
Email > abc@abc.dk (mail som ikke virker)

Under opsætningen sætter jeg den ikke til at snakke med nogen server.

Når de er start på begge maskiner skriver jeg den andens computernavn i ruden og trykker på telefonen ...............og venter på at den anden svarer.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 15-03-10 17:22

Jeg får hver gang følgende besked: Denne version af Netmeeting kan ikke installeres på denne version af Windows.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-10 19:24

Prøv at følge dette i Vista:

Hent programmet og GEM på skrivebordet.
Højreklik på programmet og vælg egenskaber.
Klik på fanen kompatibilitet.
[ V ] kør dette program..........
Med pilen vælger du i rulle menuen > windows NT 4.0 (servicepack 5)
[ V ] Kør det program som administrator
OK
Start så NM30

Ps. Netmeeting snakker nu hos mig fra Vista til XP

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-10 23:25

Jeg følger stadig med på sidelinjen og undrer mig over hvorfor Netmeeting er blandet ind nu, hvad kan det program og hvorfor skal det installeres? jeg har haft Netmeeting engang men ikke noget at bruge det til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-10 10:07

Vi har i vores lokalnetværk brugt Netmeeting mellem win 95/98/2000/XP computere.
Netværkets børn brugte det til at tegne på en fælles tavle som kunne ses af alle som var inviteret.
Det blev brugt til fjernstyring af computere.
Fil/billede-sending blev det også brugt til.
Almindelig chat og meddelelser, blev brugt meget.
Vi koblede os ikke op til internettet med Netmeeting og havde dermed en lukket kommunikation.

Desværre kan den ikke (indtil videre) køre i win7.

Til "ydre" kommunikation bruger jeg Skype, som kan bruges på alle platforme.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 16-03-10 17:17

Så er det der, ikke helt som beskrevet i opskriften, men den er der.
Når jeg åbner NetMeeting, kommer der et spørgeskema, som vil have at der skal udfyldes navn, emailadresse osv. Hvad nu!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-10 19:34

Du skal jo ikke ud og snakke over nettet - så de oplysninger er lige gyldige.

Her er der bare skrevet

Navn = abc
Efternavn = def
E-mail = abc@abc.dk (som er en gyldig email adresse indtil den afprøves )

De 2 comp. bør være forskellige i navn og email.

Det er nok.

Ingen hak i tilslutning til server
Der skalhak i vis mig ikke...........

Nu er du tæt på og du søger skriveruden > den andens computernavn > og klik på telefonen
hold øje med den anden comp.................og accepter

Ved tilkobling vil der så stå de to navne eks. abc def men det kan rettes senere når du har fundet på bedre navne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-10 22:34

Det kan man vist kalde et spørgsmål med udvidelses muligheder startede beskeden med at to computere skulle på internettet samtidig og er foreløbig endt med Netmeeting som åbenbar er noget messenger lignende noget, hvis begge computere står i samme bolig, hvad skal den så egentlig bruges til? Hvad er der galt med at dele filer med Delte mapper hvis altså der skal flyttes filer fra den ene til den anden computer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-10 10:09

Netmeeting er ikke "Messenger".

Netmeeting kan:
Dele skærm
Har fælles whiteboard
Alm. filsending
Chat
Snakke comp ~ comp
Åbner kun for de to eller flere comp som skal snakke sammen

Tidligere kunne Netmeeting "snakke" over internettet, men den sevice er nu lukket, som jeg er bekendt med.

Bug af computere og alm. fornuft hører ikke sammen.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 18-03-10 09:02

Jeg får føgende svar: Netmeeting kunne ikke finde den person, som du prøver at ringe op på adresseserveren. Kontroller, at adressen er korrekt, eller skift adressetype i feltet brug. Pcerne har forskelligt navn, da jeg blev spurgt om forbindlsestype, markerede jeg LAN-forbindelse!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-10 10:06

Sådan ser det ud hos mig.
Vista og XP snakker sammen.
Læg mærke til at der ikke skal logges på en server.

http://peecee.dk/upload/view/232302
http://peecee.dk/upload/view/232303

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 18-03-10 14:40

Den eneste forskel jeg kan finde er, at XP har dansk tekst og hvid baggrund, og Vista har engelsk tekst og sort baggrund.
Jeg går ud fra at i feltet, hvor du har skrevet "Computernavn" ville du skrive eks. abc def.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-10 15:01

Nej netop ikke.
abc def er ejeren af computeren.
Compureten har sit eget navn og det er det navne der skal søges efter.

I feltet med "computernavn" er det netop computerens navn der skal skrives.

Ps. Jeg kørte også lidt rundt i det med navne for mange år siden.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 18-03-10 19:31

Hvad er ikke rigtigt! der kommer hele tiden svaret: Se 18/3 10:09. Der er IKKE flueben i feltet "adresselisteserver" der er flueben i feltet: Vis ikke mit navn........... Jeg går ud fra, at det er det du mener med: Der skal hak i vis mig ikke..........?????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-10 20:19

Ja du laver det tilsyneladende rigtigt.

Se lige her:
http://peecee.dk/upload/view/232439

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 18-03-10 23:28

Hos mig er XP-pro. stationær, og Vista bærbar. Vista viser som vist, desværre kun 1 element, XP viser: p_b på www.dss.dk det vil sige ingen forbindelse!!!

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 18-03-10 23:34

Den blå fremhævning er ikke planlagt, men kommer af sig selv her,men ikke på "Netværksteder".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-10 09:41

De skal begge kunne se den anden computer.

I vista kan deling slås til her > h-klik på de 2 computere > vælg netværks og delingscenter >
Som ser sådan ud hos mig.
http://peecee.dk/upload/view/232517

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 19-03-10 11:08

Vista viser kun 1 ikon og navnet på Vista-PCen, IKKE den anden.
Jeg har ændret i delingscentret, desværre ingen forbedring , jeg kan tilsyneladende ikke tilslutte printeren til Vista!

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 20-03-10 07:47

Tak for svaret Eyvind. Det var det svar, jeg havde mest brug for at få besvaret. Den række nye spørgsmål, der opstod undervejs, kan vi se på senere
Jeg vender tilbage med nye spørgsmål, i et nyt indlæg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-10 09:13

Ok - men det er lidt mystisk at de to ikke vil snakke sammen.............................