/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
FSB og DDR ram ....
Fra : Mikael1973
Vist : 549 gange
150 point
Dato : 04-11-01 15:01

Jeg har et ASUS a7a266 bundkort med 800mhz duron, og 256mb Kingston DDR pc2100 sdram.
Det burde klart give højere benchmark resultater, end hvis jeg bruger alm. pc133 sdram. Dette er imidlertid ikke tilfældet.
Jeg har nogle bange anelser om at, da min fsb kun kører 100mhz, og en multiplier på 8(selvfølgeligt for at få processoren op på 800 mhz). Derfor ozz kun kører rammen med 100mhz (men jeg kan ikke tjekke det nogle steder), dette kunne give en anelse lavere ydelse??
Hvis det er tilfældet, at min fsb påvirker rammern, kan jeg da sætte min cpu multiplier med feks.6 og fsbén på 133(x 2) , og derved få rammen op på133, eller ????

Ps: lige en sideløbede... Nogen der ved hvon jeg slår side band til for et ASUS 7700 gts ddr pure grafikkort, også på ovennævnte motherborad.

Herudover kan jeg ikke nogen steder finde noget information om at det er pc2100 der er installeret i systemer. ( burde det ikke stå under opstarten af boksen under ramtype??) alle steder står der bare DDR ram type.
Jeg har benchmarket med sandra,og jeg HAR alle drivere opdateret.Jeg har selvfølgeligt også checket system information. Jeg kører winME og XP .
Min bios burde være optimalt konfigureret, men hvis der er nogle ting der spiller ind overfor ydelse mellem sd og ddr ram i bios, vil jeg også være meget glad for at få det at vide ??

The Jensen aka Mikael

Kommentar
Fra : Mikael1973

Dato : 05-11-01 02:03

Ja, men nu var spørgsmålet rettet mod DDR ram ... Eller gælder ovennævnte regler også for det ? ... I så fald, kan jeg da sætte min multiplier for min duron cpu ?? Mit bundkort har fsb266 og støtter cpu størrelser op til 1.7+ghz. Herudover også DDR sdram pc2100 ....(Ved godt det ikk har noget med sdram busén at gøre, men det har at gøre med om hvorvidt jeg kan få min ram op på de 266(133)mhz som de jo rent faktisk kan køre med)eller ?? ... BIOSén er ikk zåre forståelig på det område

-== ==-

Kommentar
Fra : Mikael1973

Dato : 06-11-01 22:01

Yeps Britta ...

Min FSB kører kun med 100 mhz og jeg har en multiplier på 8 da jegg har en Duron 800mhz cpu. Kan jeg istedet sætte min FSB( Front side bus ) til 133mhz og en multiplier på 6, eller kan min duron cpu ikke håndtere det ??

HJÆLP, SOMEBODY PLEASE !!

Accepteret svar
Fra : britta

Modtaget 150 point
Dato : 07-11-01 00:52

Hej
Nope, din bushastighed er i Bios men det svarer til en teoretisk bushastighed på 200mhz da DDR-Ram overfører den dobbelte data pr. clockcyklus.
Derfor siger man at en Duron kører med 200mhz FSB.

Din Ramhastighed skal derimod være 133.
Hilsen
Britta

Kommentar
Fra : britta

Dato : 07-11-01 01:00

PS
En Duron kører med 200mhz bushastighed og denne kan ikke ændres da den ikke undersøtter 266mhz bushast.
Men din Ram hastighed kan du ændre/clocke.
Hvis du vil ændre indstillingerne for multiplieren skal du tegne broerne op : http://130.227.194.145/overclocking.dk/asp/views.asp?id=205&table=artikler
http://130.227.194.145/overclocking.dk/asp/views.asp?id=203&table=artikler
Hilsen
Britta