/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tankevækkende!!!
Fra : Cathcart
Vist : 4972 gange
100 point
Dato : 26-02-10 23:52

IKKE ET SPØRGSMÅL!!!!

Tankevækkende!!!

Folk over 25 burde være døde!
Ifølge dagens lovgivere og bureaukrater burde de af os, som var børn i 40'erne, 50'erne, 60'erne, 70´erne, ja til og med tidligt i 80'erne ikke have overlevet.
Vores børnesenge var malet med blybaseret maling.
Vi havde ingen børnesikring på medicinflasker, døre eller skabe, og når vi cyklede, bar ingen af os hjelm.
Som børn kørte vi i biler uden sikkerhedsseler eller airbags.
Vi drak vand fra haveslangen og ikke af flasker.
Skræk og rædsel!
Vi spiste brød med smør, drak sodavand med sukker i, men blev aldrig overvægtige, fordi vi altid var ude at lege. Vi delte gerne en sodavand med andre og drak af samme flaske - uden at nogen rent faktisk døde af det.
Man brugte timer på at bygge sæbekassebiler af ting, der var kasseret, og ræsede i fuld fart ned ad bakken bare for så at finde ud af, at vi havde glemt at sætte bremser på.
Efter nogle ture i grøften lærte man at løse problemet. Vi tog hjemmefra tidligt om morgenen for at lege ude hele dagen og kom først hjem, når gadelygterne blev tændt.
Ingen kunne få fat i os i løbet af dagen -
Ingen mobiltelefon. Utænkeligt!
Vi havde ingen playstations, Nintendo 64 eller X-boxe - i det hele taget ingen Tv-spil, ikke 99 Tv-kanaler, ingen videofilm, surround-sound, mobiltelefoner, hjemmePC'er eller chatrooms på Internettet. Vi havde venner! Vi gik ud og fandt dem!
Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede arme og ben, slog tænder ud. Men ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det var uheld. Ingen andre kunne få skylden - kun os selv.
Husker du uheldene? Vi sloges, blev gule og blå og lærte at komme os over det.
Vi fandt på lege med pinde og tennisbolde, spiste jord og græs. Til trods for advarslerne var det ikke mange øjne, der blev stukket ud, og græsset voksede ikke inden i os resten af vores liv.
Vi cyklede og gik hjem til hinanden, bankede på døren, gik lige ind og blandede os i samtalen.
Nogle elever var ikke så kvikke som andre i skolen, så de dumpede og måtte gå et år om. Frygteligt!
Denne generation har fostret nogle af de mest risikovillige, de bedste problemløsere og investorer nogensinde.
De sidste 50 år har været en eksplosion af nyskabelser og nye ideer.
Vi havde frihed, fiaskoer, succes'er og ansvar, og vi lærte at forholde os til det alt sammen.
Og du er en af dem.

Tillykke med at du oplevede den store lykke at vokse op som barn, før lovgivningsmagten og andre myndigheder regulerede

"vores liv til vores eget bedste…"
Det gode liv var vores!

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-02-10 23:55

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 27-02-10 00:12

Sådan husker jeg også Min barndomstid
Og det var SJOVT
Hilsen fra Kissan

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-02-10 00:42

Hurra jeg er født i 48 og har oplevet det hele, og hvor var det sjovt og hvor vi legede godt og hvor vi levede usundt og hvor vi rendte kalorierne af ved fælles leg. Hvor vi rendte rundt på ranger terræn og skulle have en tur med toget de kaldte grisen. Bedstefar var jernbanemand og havde kolonihave ud til banen, men det stoppede og ikke. En tur med toget var et must.

Vi lærte at klare os, de voksne vidste at vi ville klare os, frihed under ansvar. Vi lærte at blive gode samfundsborgere. Vi kunne parkere vores cykler på gaden uden at låse dem. De stod der næste morgen. Det værste der skete var afbrænding af juletræer efter nytår, og så skrællede drengene celloid af cykelstyrene og satte ild til det med et forstørrelsesglas. Det stank. Og det var slemme drengestreger.

DET VAR TIDER

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 27-02-10 01:21

Og vi stjal pigernes trusser

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 27-02-10 01:22

Hov...jeg glemte at fortælle, at vi skulle bruge elastikken til vores slangebøsser

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 27-02-10 01:32

Those were the days, Chris. Jeg erindrer også min barndom/ungdom, som mindre stressende, end jeg tror det opleves for nutidendens børn/unge idag.
Nogle af problemerne skyldes internettet og mobilerne, som fordrer, at man "er på", døgnet rundt. Desuden er nyhedsformidlingen blevet så mangfoldig, og kompleks, at man hverken aner ud eller ind.
Jeg er taknemlig over, at være født i 1953, og have oplevet en verden, et Danmark, som var overskueligt.
Those were the days

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-02-10 01:37

Der er rent faktisk en facebook gruppe; "Det gode liv var vores" Men nøjagtig de samme ord

Men ja, det er sandt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-02-10 02:25

Vi fik mælk i flasker med plastiklåg og så købte vi salmiakstænger og rullede en i et mælkelåg. Så kunne vi gå og slikke på salmiakstangen hele formiddagen.

Og en flødebolle kostede 25 øre og en pinnociokugle kostede 1 øre. I dag får i 10 for 1 krone.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-02-10 02:40

Så gammel er jeg dog ikke, endnu
Men jeg kan huske at Anders And kostede 9,75kr, så var der 25 øre at købe bolcher for, det blev reduceret da det steg til 9.95kr om ugen.. Og jeg fik stadig kun 10kr om ugen i lommepenge.
Åh ja, husker de gode 80'ere, syntes at alle fik mere end en selv. Men hold da op, det er anderledes idag.
Jeg kunne gå i mine ældre fætres aflagte tøj, det sker sgu sjældent idag!

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 27-02-10 02:57

Citat
Vi fik mælk i flasker med plastiklåg
Najjjj granner. det fik vi ikke. Der var en slags staniollåg på, men vi købte disse plastlåg hos isenkræmmeren og brugte dem, når vi havde åbnet mælkeflasken, (hvis ikke frosten havde skudt en fedtkegle op så låget allerede var væk)...både de hvide langhalsede og senere de brune stumpnæsede.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-02-10 06:19

ja jeg skulle have været død op til adskillige gange i følge reglerne LOL

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 27-02-10 08:56

Ja liver var/er (os fra 47) en gave med minder og sorg -- vi ER trods alt med til at forme de generationer efter os, så vi har også del i at disse generationers levemåde ved at GLEMME at fortælle og PEØVE at genopleve (disse dejlige tider) sammem med dem -- Man forkæler og pyller om dem - trøster dem med slik og kage ---(de skal ikke opleve de dårligetider vi har haft) - ja det er svært at leve - men livet er SKØNT på hver sin måde

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-02-10 12:03

Krumme, ja jeg kan godt huske da de gik over til staniollåg på mælkeflaskerne, fuglene fandt ud af at prikke hul på staniolen så de kunne komme ned til fløden. Så man skulle tidligt op og hente mælken ind.

For den gang fik vi leveret mælken til døren, samt smør, vi fik post 3 gange om dagen, 2 gange om lørdagen. Og vi gik i skole om lørdagen, men kun til kl. 12.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 27-02-10 13:16

Citat
ja jeg skulle have været død op til adskillige gange i følge reglerne LOL

Ja, hvem ville have troet at man overlevede til i dag med det liv der blev ført.
Men skægt var det nu engang imellem.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-02-10 13:23

Selvfølgelig overlevede vi, og det var skønt og sjovt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-02-10 15:08

Citat
Selvfølgelig overlevede vi, og det var skønt og sjovt.

Jo,det var en dejlig tid.Fra man var 14 år,var man fri og uafhængig.Men måtte samtidig sørge for sig selv.(Man tog ansvar,for sig selv).Man lærte at sætte tæring efter næring.I dag er det den fæle regering,der har skylden hvis man er kommet i RKI,eller ikke har råd til fladskærmen.
Jeg kom i lære i 1961.Ved en ældre mester,i en lille firma.Og dengang var jeg rimelig god til at få piben tændt,eller jeg gik og sang eller fløjtede.Men han var ikke li`e til Elvis Presley eller Rocking Ghost.Men kunne godt være lidt sarkastisk.Så en dag vi stod på stiladset,sagde han (efter jeg havde tændt piben flere gange):Du må da snart løbe tør for tændstikker.Så stak jeg piben i lommen,og begyndte at fløjte.Efter nogle få minutter,råbte han:Stik for helvede den pibe i kæften igen.

Men han blev nu noget stolt af mig.Jeg var den,af hans lærlinge gennem årene,der fik den højeste
karakter til svendeprøve.
Akja,dengang syntes jeg han var en gammel vejrbidt snøffel.Nu sidder jeg selv,og er noget ældre,end han var dengang.Sådan går det jo.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-02-10 15:31

Jeg arbejdede på en Esso-station fra jeg var 15 til jeg var 18.
Det var bare drømmejobbet dengang !

Vi gik i arbejdstøj og havde møgbeskidte hænder.
Vi ku’ ikke lave hotdogs, burgere, etc.

Til gengæld ku’ vi checke vand, olie, luft og vaske en forrude.
En pære, sikring eller kilerem ku’ vi da også finde ud af at skifte.

Vi fik under mindsteløn, men til gengæld var der masser af drikkepenge og frynsegoder.
Jeg aner ikke, hvornår jeg fik tid til at læse lektier, men jeg fik da en helt god realeksamen.

UNGDOMMEN NU TIL DAGS !
(Det sagde Sokrates forresten også)
Gambrinus

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 27-02-10 17:13

Ja tænk sig engang,alle de ting i fortæller har jeg selv oplevet fra 1955 og opefter.
Hente hø med bedstefar(idag ligger de i hvide plasticposer som noget der er smidt ude fra rummet)
Mælken smagte godt lige fra koen,og træde i en pære(ko)var evigt sjov.Jeg kunne også blive ved
med minderne fra dengang(der var også masser af sne,Som i år!! mere endnu,
Ja, jeg kunne blive ved og ved
Mvh
KISSAN

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 27-02-10 17:17

Tja,jeg burde enlig også være død
KissanO1

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-02-10 17:33

Savsmuld til marsvinene hentede vi på trælasten.
Vi fyldte vores medbragte kulsæk til "randen" og betalte 25 øre. KONTANT !

Forskalningsbrædder til legehuse og huler hentede vi samme sted ved hjælp af vores legevogne.
De kostede gratis.
Vi byggede en hel by i "Skoven" ovre hos naboen.

Gambrinus
( Født ved jomfrufødsel det djævlens år MCMLX )

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-02-10 18:26

Jamm, hva' ska' je' si'e.... det samme som alle I andre!

Uhada ja, jeg dør nok før een, der drikker cola ligth!

Årgang 58
Det var tider, hvor vi ikke var forvent!

Når der er blevet lavet mad her i opgangen, mindes jeg, da vi legede ude på gaden, lygterne tændte, og alle husmødrene lavede mad, som duftede skønt!

Det dufter af liv i huset.

Som lille fik jeg en tur bag på min fars motorcykel nedad en meget stejl bakke - uden æggeskal...

Vi hoppede i elastik og svingtov ude på fortorvet. Så var det forår!
Jeg faldt engang i elastikket og fik en hjernerystelse.

Min veninde og jeg fik 1 krone hver af hendes farfar - så købte vi en isvaffel hver.

Oppe i min farmors have fik vi sigtebrød med smør og puddersukker.

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 27-02-10 20:11

Jeg vil tro at vi er NÆSTEN lige gamle,men ikke død endnu
Men har oplevet mange sjove af de de samme ting.Husker at man kunne købe en is til kun
1 krone og lakridssigarer og 1 sigarret i de små købmænd som fandtes engang
Tja,det var hårde men sjove tider,ikke ?
Kissan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-02-10 21:13

Det er da en utrolig evne i har til at fortrænge, de "gode gamle dage" var slet ikke så gode endda, tænk jer om - kunne i tænke jer at leve i den tid igen?

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 27-02-10 21:42

De gode gamle dage var tit og ofte mere hyggelige som idag.
Kissan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-02-10 21:47

Det har du helt ret i Kissan, vi kom hinanden mere ved, jeg tænkte i arbejds- og økonomiske baner

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 27-02-10 22:16

Ikke kun det,men mere varme sammen med de nærmeste
Kissan

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-02-10 22:20

Det var dengang mænd var mænd.
Bøsser var noget man skød med.
OG KVINDEBEVÆGELSEN VAR EN GANGART !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 27-02-10 22:53

Citat
Det er da en utrolig evne i har til at fortrænge, de "gode gamle dage" var slet ikke så gode endda, tænk jer om - kunne i tænke jer at leve i den tid igen?

Ja da, noget kunne jeg godt tænke mig at leve om igen, endda flere gange.
Bl. a var der noget med en pige, mig og en høstak
Siden har jeg elsket duften af hø

Lever det gerne om igen

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 27-02-10 23:50

Til ovn.
Du er en skide lyseslukker :
Citat
Det er da en utrolig evne i har til at fortrænge, de "gode gamle dage" var slet ikke så gode endda, tænk jer om
Men det er da godt, at du alligevel ikke mener noget med det .

Hø-hø-hø-hø-hø-hø Asbjørn - nu får du nogle dejlige drømme i nat .

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 28-02-10 00:13

Jeg er født i 1980, men husker altså også nogle af de ting.
Det sker stadig at jeg får mælk fra tanken på gården, RIGTIG SØDMÆLK MED FLØDE!
Jeg har hjulpet med at køre hø og halm ind i små baller, og det bliver stadig brugt på mindre landbrug.
Kørte traktor, med maskiner.
Blev sendt op i siloer for at fjerne kattelort med de bare hænder.
Aflagt tøj, køkkenting, møbler osv, bliver stadig taget godt imod mange steder, også ved mig.
Jeg skover stadig træ og kløver med økse for at få varme på, den eneste mulighed for opvarmning her.
Har prøvet at grisen pisser i min støvle når man muger ud.
Da jeg var barn kunne man få en is til 2kr.
Når jeg fik 5kr til slik kunne man rent faktisk få meget.
Kan huske 5 og 10 øre, samt 20kr SEDDEL, har arvet min fars møntsamling, så kender også 1 og 2 øre samt 5 og 10kr seddel.
Når vi byggede huler fik vi også gratis skaller/affaldstræ og måtte selv rette brugte søm ud.
Fik rent faktisk lov til at bruge værktøj når vi gik uden opsyn af voksne.
Byggede hule i et træ og brugte selv stige, faldt ned og slog sig.
Ingen seler bag i biler.
Kunne købe øl for far ved købmanden.
Lærte at drikke kaffe som 8 årig.
Fik en endefuld hvis jeg havde lavet ballade.
Ingen af os havde computer eller mobil telefoner, vi gik eller cyklede rundt for at finde ud af om kammeraterne var hjemme.
Der var kun DR1, ingen kamp om tv kanalerne. Da TV2 kom var det store sager!
Måtte selv gå/cykle i skole.
Skulle hjælpe til derhjemme!
Næsten alle røg og der måtte ryges nærmest alle steder.

Vi skal altså ikke så mange år tilbage før tingene var meget anderledes

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 28-02-10 01:23

Citat
Hø-hø-hø-hø-hø-hø Asbjørn - nu får du nogle dejlige drømme i nat

Høhøhøhø - nogle gange drømmer jeg med lyd på, så i nat bliver det nok med lyd

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-02-10 01:48

...og jeg fik mønter med ned til automaten for at trække smøger til min far.... Dér lå der en femmer, som en eller anden havde glemt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-02-10 06:55

ja det er sku underligt at vi stadigvæk lever idag ja og hvem kan ikke huske 0059 hihi

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-02-10 10:59

åh, for en gang minderig læsning - tak skal I ha

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-02-10 11:24

Vi er hærdet gennem rigelige mængder af tobak,spiritus og benzindampe..........
(Knallert og Lloyd Alexander,skulle jo jævn tit ha`service).
Så imprægneringen holder endnu.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 28-02-10 13:03

Citat
Så imprægneringen holder endnu.

Ja, en god, kraftig galvanisering holder jo rusten væk, i hvert fald i en del år

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 28-02-10 16:35

Det er da i grunden en vidunderlig tråd, som en bruger har oprettet her. Stakkels ham, når et indlæg en gang skal accepteres .

Den Lloyd Alexander var med dobbelt udkobling, så den savner jeg IKKE - kun lyden - for det var da godt nok besværligt .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-02-10 18:44

Citat
Den Lloyd Alexander var med dobbelt udkobling, så den savner jeg IKKE - kun lyden - for det var da godt nok besværligt .

Den var nu rimelig avanceret,i forhold til andre af datidens små biler.2 cyl.topventilet,25 HK, motor,hvor næsten alle andre var sideventilet.Forhjulstræk. 4 gear.Det var jo en "TS"er.
Den kunne sagtens "jorde" Fiat 600 og VW boblen. Benzintanken (28 L. ??),lå i motorrummet,lige foran rattet.Man gik ikke meget op i sikkerhed dengang.Herlig køretøj.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-02-10 19:29

Ja søde Aase - det er herlig læsning

Biler - får mig til at tænke på, da vi var i Harzen, da jeg var 6 år - i 1964.

Min far havde en varevogn med dobbeltdør bag, hvor han havde sat et gammelt bagsæde ind. Vi to piger havde så sofa og gulvplads til at muntre os på hele turen til Harzen.

Vi vinkede til de billister, der kørte bagved os, og havde en herlig tur med alskens legesager og soveplads.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-02-10 21:29

Citat
Tillykke med at du oplevede den store lykke at vokse op som barn, før lovgivningsmagten og andre myndigheder regulerede

Ja vi har overlevet på alle de tilsætningsstoffer og konserveringsmidler der var tilsat.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-02-10 21:42

Citat
Vi hoppede i elastik og svingtov ude på fortorvet. Så var det forår!

Jeps..og legede med hønseringe og spillede med glaskugler.
Vi legede på græsplænen i "gården" og stakkels det barn der fik sneget sig ind i VORES gård...nææ nej afsted med ham/hende over til sin egen gård.
Vi spillede rundbold , stikbold...av nogle blå mærker man kunne få og langbold...ja det var tider.
Og når det var sommer skinnede solen ALTID
Og når det var vinter var der ALTID sne....ja det er jo sådan det forholder sig...sådan man husker det...lige så tydeligt som var det i går.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 28-02-10 21:50

taunusanden
Citat
Jeg har hjulpet med at køre hø og halm ind i små baller, og det bliver stadig brugt på mindre landbrug.

Familiens sommerhus lå på lejet grund, ikke langt fra "gården" der jo bare var et forvokset husmandssted. 2 stk heste klarede de tungere dele af arbejdsopgaverne, så jeg var med til at høste med hestetrukken selvbinder, og vi børn løb så rundt og satte negene op mod hinanden så de kunne tørre. Senere skulle kornet køres ind, og derefter blev der tærsket med hjælp fra en petroleumsmotor der stod i gårdspladsen og trak tærskeværket med åben remtræk, mens vi unger rendte rundt lige om. Dengang var sikkerheden ikke så højspændt.
Nye kartofler gravede vi selv op på bondens marker, og der blev afregnet pr. opgravet top.
Jordbær blev leveret af bondens kone HVER DAG i sæsonen når hun havde plukket. 1 krone pr. pund, og vi fik 2 pund hver dag. Mælken købte vi også på gården - så var fløden incl.
Det var tider, men det maleri der i dag hænger på vores stuevæg med kornneg sat mod hinanden og en dueflok over markerne, ja - det er ikke til salg.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-02-10 21:52

Da jeg var 5-6 år, havde jeg arvet en rød striktrøje fra min kusine. Der var en lille lomme i den ene side og i den fandt jeg - helt nede i hjørnet - en enøre!

Det eneste man kunne få for en øre, var en pinocchiokugle, og det kunne man få hos bageren. Jeg havde aldrig prøvet at "handle" til mig selv, men havde tit været hos bageren og købe franskbrød for mor.

Jeg gik ind til bageren, som sagde: "Hvad skulle det være?" og jeg svarede: "1 pinocchiokugle".
"Ja, så gerne", sagde bageren, "skal den pakkes ind?"
"Nej tak, jeg spiser den med det samme", svarede jeg.
"Ja, det bliver så 1 øre", sagde bageren og slog højtideligt 1 øre ind på kasseapparatet.

Jeg betalte og fik min pinocchiokugle og gik stolt ud af butikken, mens jeg følte mig en lille smule ældre!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-02-10 21:56

Der er en der var heldig at vokse op på landet, jeg voksede op i byen, med besøg hos familie på landet. og med mange bedsteforældre der havde kolonihave, så om sommeren nød vi godt af høsten. Men i byen var der en masse legekammerater. Vi kunne som regel stille med 2 hold til en omgang rundbold eller stikbold. Ellers legede vi dåseskjul, for skjulesteder var der masser af.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 28-02-10 23:05

@Asbjørn2
Neg har jeg aldrig været med til. Men som barn legede jeg med med de andre "omme bagved", der stod bl.a. en gammel selvbinder vi havde det sjovt med. Ja, den skulle have været bevaret, istedet for at ruste op.
Men et af de malerier jeg har arvet fra mine bedsteforældre, der står også neg på marken. Og ligesom dit, så bliver det heller aldrig solgt
Kartofler var jeg med til at grave op på mark 2 gange sidste år. Desværre kom de sidste op for sent, et meget vådt efterår efterfulgt af frost ødelagde meget, da muligheden for at de kunne tørre manglede og de fik frost.
Mælken kan stadig hentes på gården, bedre end pap mælk! Skummet mælk er mælk fra tanken der har fået lov til at stå, så man kan skumme fløden med en ske. Sødmælk er stadig med fløde. Mejerierne har misforstået noget idag, med det hvide vand de sælger.

Mange af de gamle landlige fornøjelser kan stadig opleves, blot man er så heldig at vide hvor man har muligheden

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-02-10 23:29

endelig endelig endelig var det næsten sommer.
fordi man fik lov til at kridte sine gummisko og langt om længe fik lov til at tage dem på.
fra år til år glemte jeg totalt, hvordan de kom til at lugte - afskyeligt. var det en rigtig varm dag, var fødderne nærmest hvidkogte, når de endelig blev sluppet ud i det fri ved sengetid.
det var min store sorg, at jeg havde så store fødder (42 som voksen), at nye sko altid blev købt mindst 2 nr. for store. slubre slubre. kors, hvor blev jeg drillet.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 28-02-10 23:39

Citat
Det eneste man kunne få for en øre, var en pinocchiokugle

Så vidt jeg huske, lå spejderhagl også i det prisleje.

Men nu vi er ved det. Er der så nogen der husker nogle is der hed hhv Jetis og Davy Crockett.
Den første var en af de billigste på tavlen og den anden (DC) var chokoladeovertrukket, og med en lidt speciel, men god smag. Tror de kom fra noget der hed Horsens Flødeis, men er ikke sikker.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-03-10 00:08

Nååå så var det ikke dig Aase som de kaldte 4711.......47 i sko og 11 i handsker

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 01-03-10 00:20

taunusanden
Citat
Men et af de malerier jeg har arvet fra mine bedsteforældre, der står også neg på marken. Og ligesom dit, så bliver det heller aldrig solgt

Jeg er sikker på at det ville glæde dine bedsteforældre oprigtigt. Selv om det ofte var et slidsomt liv, så formåede de fleste landmænd den gang at værdsætte naturen, og i de korte pauser de havde, at nyde den natur og udsigt de gik rundt og var integreret i. Flere deltagere i denne tråd har nævnt vintrene den gang, og jeg husker tydeligt de mange sangdrosler, sjaggere m.m. der kom nordfra og bønderne smed da også gerne gamle æbler m.m. ud til disse fugle - dengang røg det ikke på forbrændingen. Heldigvis har vi da i år også set en del af disse smukke fugle; vi har flere faste her i haven, og de får hver dag deres eget æble.
Citat
Mejerierne har misforstået noget idag, med det hvide vand de sælger.

Høhøhø; når jeg bliver sendt i brugsen efter "minimælk" er mit svar også gerne: "er vi nu løbet tør for kalkvand igen". Høhø, selv en flue kan jo ikke overleve på det tynde sprøjt ret længe, og en sjat i kaffen kan knap nok farve - ØV.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 01-03-10 00:26

Citat
Nååå så var det ikke dig Aase som de kaldte 4711.......47 i sko og 11 i handsker

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-03-10 00:32

Min bedstemor satte til sidst altid pris på at man ville ligge brød og fedtkugler ud til fuglene, så kunne hun se der var liv i den lille have til rækkehuset. Ja, de sidste 3 år hun overlevede bedstefar har nok været ensomt. Hun var altid glad og fornøjet når hun kunne fortælle om sin ungdom på landet, der var liv og en helt anden respekt for tingene end idag.

Men ja, når jeg ikke lige kan få mælk fra tanken, så køber jeg sødmælk. Mange kan idag ikke lide smagen af det, hellere minimælk og letmælk

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 01-03-10 01:38

Jeg husker at jeg blev sendt til købmanden efter ymerdrys, men kom hjem uden, fordi jeg ikke havde penge nok med.

Ekspedienten slog beløbet ind på kasseapparatet og sagde; "ja, det bliver 98,-" Jeg fjols troede det var 98 kroner, og løb grædende hjem. Hahaha

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-03-10 11:07

Davy Crocket husker jeg tydeligt! Isen var lidt ligesom sorbet, og smagte godt. Der var knas i chokoladen.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 01-03-10 11:21

Ak ja Det var dengang.
Eks. da jeg var ovre hos købmanden for at købe 2 smøjer til mor.
Eller da jeg kørte traktor og lastbil som 12 årig under høsten.
Eller da jeg slikkede fisse på en Grønlænder som 13 i en æbleplantage på Fyn.
Eller den vinter jeg pligtskyldig gik i skole, tværs over markerne, blot for at konstatere at skolen havde lukket.
Men hvad er der så sket siden da. ?
Ja mit bud er forureningen Her tænker jeg på den menneskelige foruregning.
Eksembelvis da, de lilla blehoveder tog over og på forurenende vis ødelagde børnene.
Men det er vist til en selvstændig tråd
Højris

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-10 11:39

Citat
Eller da jeg slikkede fisse på en Grønlænder som 13 i en æbleplantage på Fyn.

Så er du lige den rigtige,til at afgøre et ubesvaret spørgsmål fra mine unge dage:
Er det rigtig,at den sidder på tværs,hos grønlændere??????

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-03-10 11:53

Det kan du høre, hvis du lader hende køre ned af et gelænder Hold kæft hvor plat

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-10 12:37

Helt ærlig,(pas altid på,når folk starter med "helt ærlig"... Så er de som regel ikke til at stole på)
vil jeg også hellere ind på Lloyd retorikken,igen.
Så lige på bilimportørernes liste "bestandtal",at der stadigvæk er indregistreret 37 Lloyd.
Godt gået,når man tænker på at de nyeste af dem er 49 år gammel.
Ja,man bliver helt varm om hjertet.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 01-03-10 12:51

Citat
Så er du lige den rigtige,til at afgøre et ubesvaret spørgsmål fra mine unge dage:
Er det rigtig,at den sidder på tværs,hos grønlændere??????

Jeg er opvokset i byen og her blev mælken købt (på klods) i Ismejeriet og vores Kiosk hed Tatol - vi kørte på minicykler - og endnu senere på knallerter, selvfølgelig Puch Maxi. Hvis man ikke røg var man mærkelig og mange fik en Ronson ligther i konfirmationsgave.
Der fandtes tre grupper: diskoer, rockere og flippere - jeg tilhørte selvfølgelig flipperne - love peace and harmony og så var der ligesom plads til alle......

hvor jeg hygger mig !

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-03-10 23:41

I 80'erne var jeg "diser", så vi strøg garbadinebukser konstant, og vi holdt os slanke ved at danse, danse og danse. Gik på "Tordenskjold" flere gange om ugen.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-03-10 00:09

Du er osse så ung Hanne

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 02-03-10 00:14

God sen aften C.Moster.

I tresserne var jeg "jazzer" og holdt den slanke linie med jazzballer på bl.a Klinten i Fåborg og Vindeby Kro på Tåsinge, lidt bajere og noget, som ikke skal frem her . Både den gang og nu bliver jeg i ski godt humør, når jeg hører Papa Bue, Peruna Jazzmen og mange flere.

Og mine 72 kg´s vægt fra de tider, er ikke blevet forøget. Danser du stadig ?

Og Mosebaek.
Citat
der stadigvæk er indregistreret 37 Lloyd
Det er altså skønt, at der er så mange mennesker, der passer godt på de gamle ting. (Så er der da også håb forude for os i den lidt ældre generation )

Mkh Chris

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 02-03-10 01:03

Ja Mosebaek så ved jeg noget som du ikke ved
Citat
vil jeg også hellere ind på Lloyd retorikken,igen. [Blink]

Se det lyder som noget du har forstand på.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 02-03-10 01:35

Hej Krummen.
Citat
hvis du lader hende køre ned af et gelænder

Du glemte vist at skrive, at det skal være et "forbudt-at-glide-på-gelæder" med knubber på

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 02-03-10 01:39

gelæder = gelænder .

Nå, tilbage til biler og dans i tresserne.

Mkh og godnat fra en anden platugle

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 02-03-10 02:05

Citat
Du glemte vist at skrive, at det skal være et "forbudt-at-glide-på-gelæder" med knubber på

Nej, så lyder det jo ikke fl.., fl.., fl.., men av, av, av så må vi vist hellere stoppe

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-03-10 03:38

Hmmmmm....hvem ved, måske de kan li' et livligt gelænder

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 02-03-10 06:51

så krumme, kan du nu finde kammertonen, du ved jo godt, hvor den er.

... husker I en skøn sodavand, som hed drueta?

skoletiden, hvor vi stillede op i rækker ude i skolegården og når der var ro på, marcherede vi ind i klasseværelset og satte os først på vore pladser, når vi fik besked. hvis der kom en lærer ind, rejste vi os alle som på tælling.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-03-10 16:59

Næ, jeg danser ikke såen mere. Men jeg har ofte tænkt på at lave nogle danse sessions i min dagligstue - det supergod motion til supergod musik (også Pappa Blue's mv.)

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 02-03-10 18:58

Py nu med den kammertone lidt endnu. For kan I huske (drengene), hvor seje vi følte os, når vi kunne fyre sådan en vits her af:
Citat
Mand og frue på restaurant. Konen skal på toilettet og kommer synligt rystet tilbage.
"Hvad er der galt?", spørger manden.
"Jo, se ham den lille mand der ovre, han sagde han ville kramme mine bryster".
Manden bliver gal og smøger ærmerne op.
"Nej nej", siger konen, "det var ikke det værste, han sagde også, at han ville kramme mine baller".
Manden smøger ærmerne mere op.
"Nej nej", siger konen, "han sagde også at han ville fylde min fisse med øl og drikke det".
Så smøger manden ærmerne ned igen.
"Skal du ikke tæve ham?", spørger konen.
"Nej", siger manden, "en mand der kan drikke så meget øl, skal jeg ikke slås med."

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-03-10 19:17

I starten af min skoletid var der også navneopråb og morgensang.
Selvom computeren var opfundet skulle ALT afleveres håndskrevet

Og jeg fik så skæld up på teknisk skole for at aflevere en rapport der var håndskrevet, det var jo blot en kladde jeg havde afleveret, mentes det
Og her havde man gjort sig sådan en umage...

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 02-03-10 21:28

Det var dengang,og somtider ønsker jeg dengang tilbage
Mvh
KISSAN

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 03-03-10 00:16

Citat
... husker I en skøn sodavand, som hed drueta?

Den husker jeg ikke. Kan den have været fra et lokalt bryggeri?

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 100 point
Dato : 03-03-10 00:17

Der var mere "pli". Man viste, at man ikke var total ligeglad med sine medmennesker, tog hensyn - nu kan man ikke engang have sin "privatssfære" i fred...

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-03-10 00:21

Drueta blev lavet på Calsberg

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 03-03-10 00:30

Calsberg er vist også et lokalt bryggeri omme i Københavnstrup, ik ?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-03-10 01:01

LOOOL Joooo en filial af De forenede bryggerier (ligger btw i Fredericia nu)

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 03-03-10 01:35

Nåhr jaaa. Det er sq her: http://www.gugge.dk/ol/DK/madvarer8_dk_carlsberg_carlsjul.htm jeg kender Carl´s-berg fra. Det er altså også længe siden, det var jul .

Men jeg kan bare stadig ikke huske Drueta. Nok fordi det er en sodavand .

God nat kære Krummen .

Hilsen Kirstine .

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 03-03-10 16:51

Jeg har en Anders And blad fra 1976 (pris 3,25)Meget sjovt at læse igen.
Kissan.
(og en fra 1955 (min fødselsår,der var endnu billigere)
Gode minder at have,og sjovt at give videre til børnebørnene ikke?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-03-10 16:59

Jow, kissanO1 - jeg har stadig min barbie - og mit dukkehus.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-03-10 18:32

God aften Hanne.

Skønt at se så mange Kandu-brugere, der har besøgt din fine hjemmeside, og som hygger sig med dig der .
Citat
jeg har stadig min barbie

Men hvornår kom Barbie til Danmark

Mkh Chris

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-03-10 18:51

God aften, Cathcart!

Jeg mener, at det var i 50'erne, Barbie arriverede dette kongerige.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 04-03-10 00:06

God meget sen aften C.M.

http://www.presswire.dk/default.asp?o=1&pid=28122&keyword=

Ja, så var jeg jo lige nødt til, at tjække selv og fandt ud af, at Barbie og dig er jævnaldrende .

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-03-10 01:05

Jow deeet....

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 04-03-10 04:05

Hej Kirstine.

Se her:
Citat
Drueta
Oprindelig tappet på høje slanke flasker, de såkaldte wienerflasker fra 1933. Drueta blev lanceret fra Carlsberg i 1933 – Chabeso fra Wiibroe var allerede kommet i handelen i 1932. I 1945 producerede man Drueta med kunstigt sødestof. Drueta var midlertidigt ude af handelen 1947-51. Drueta gik i november 1974 fra Carlsberg til Wiibroe og indgik i Wiibroes sortiment i stedet for Chabeso.

http://www.carlsbergdanmark.dk/omol/OlletsHistorie/Produktarkivet/Pages/Vandoglaeskedrikke.aspx

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 04-03-10 11:02

Jeg kan heller ikke huske drueta....... den sodavand jeg tydeligst husker fra min barndom var mesina og de røde og grønne (fyldt med skadelige farvestoffer m.m)
- jeg er imidlertid blevet nysgerrig efter at se, hvordan drueta så ud, men jeg kan kun finde etiketter på nettet http://peecee.dk/upload/view/229750

På min google søgning kunne jeg se at der er mange mennesker, der snakker om drueta og der var ligefrem en facebook gruppe, der forlangte at få drueta igen!

Til jer der har smagt drueta; hvilken smag havde den?

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 04-03-10 12:51

Kære Krummen.

Du er altså bare dejlig, at du sådan undersøger tingene for en halvgammel kone. Tak skal du ha, du .

Nu må Carlsberg sq tage sig sammen og producere Drueta igen, jfr. indlægget fra Christa, så jeg også kan se og smage den vand .

Og denne her troede jeg, var opfundet af Albani. Jeg har altid foretrukket Jolly frem for Coca, på grund af United Fruit Company´s fremfærd i Mellemamerika .
Citat
Jolly Cola
Lanceringsår 1959 på 1/4. På 1/2 i 1973, på 1/1 i 1990, på 11/2 i 1991, på 1/2 plastik i 1995. Fremstillet af vand, sukker, kulsyre, ekstrakt af colanødder og koffein, tilsat konserveringsmiddel, farvestof og aromastoffer. Overgået til Albani 1998, hvor den samtidig skiftede smag.

Og så Camillasmoster - Hvem holder sig bedst, Barbie eller dig

Kærlig hilsen Kirstine

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-03-10 15:59

hmmm, Kirstine....... gæt selv

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 04-03-10 22:03

Christa.N
Citat
Til jer der har smagt drueta; hvilken smag havde den?

Den kunne da absolut drikkes, men ikke som min foretrukne, da jeg syntes at smagen var lidt "tynd". Jeg var på den tid nok mere til majami, appelsin eller orange som var lidt mere "kraftige eller fyldig" i smagen. Farven var lidt som Harboes nuværende Topform eller den tids sportsvand - var det ABC den hed ?
Drueta skulle nu prøves, for den havde en meget flot og kraftfuld etiket, så der måtte jo være POWER i flasken (hi-hi), men skuffede som sagt lidt i "kraften/fylden" - blev nok betragtet lidt som en "tøsevand" af vi drenge, der både kunne smide med sten, spænde ben, skyde med slangebøsse og løbe fra en haveejer efter et godt "æbleskud".
Jow - jow, det var tider

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-03-10 15:04

Jeg var til sportsvand - husker tydeligt den dag, da mormor kom til at købe apollinaris istedet for...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-03-10 15:50

Citat
Hvem holder sig bedst, Barbie eller dig
Jøsses....det gør moster Hanne da Moster er der ingen phthalater i tror jeg da

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-03-10 03:00

Naaa, Klumme, jeg er ellers ret blød, do

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-03-10 06:30

Ja ja, men du er vel ikke giftig, hvis man bider i dig??

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 07-03-10 10:16

du ka jo prøve

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-03-10 11:07

Ahhh Aase...Nu går man jo ikke bare og gnaver i fremmede damer

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 07-03-10 13:00

Nå, nå, nå da. Hvad har I 2 lige gang i? Måske netdate . Frasen med at komme med "bidende bemærkninger", får skisme en helt anden betydning nu, hvor der er amoriner i luften .

Og Krumme, kan du så ha den godhed, at åbne for mit andet jeg, så jeg kan få mit "genetillæg" .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 07-03-10 13:19

Hej Krummen.
Citat
Og Krumme, kan du så ha den godhed, at åbne for mit andet jeg, så jeg kan få mit "genetillæg"

Så lige andet steds, at du har ophævet karantænen. Smukt .

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-03-10 13:20

Godkendelse af svar
Fra : Cathcart

Dato : 07-03-10 13:37

Tak for svaret Camillasmoster. Og selvfølgelig også en stor tak for de mange dejlige indlæg til alle I andre .

Pli kommer først, når vi efterlever dette her: "Du skal være over for andre, som du vil have, andre skal være over for dig". En lille omskrivning af: "Du skal elske din næste, som dig selv".

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-03-10 13:50

Hmmm.....Hvem er den næste?? Jeg elsker ikke betingelsesløst hvem som helst

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-03-10 17:39

Det var skam så lidt, Chris

Årh alså, Krummen - hvor fÅr du det dog fra?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-03-10 19:58

Ja det må guderne vide moster.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 07-03-10 22:37

Citat
Ja det må guderne vide

Er der nogen af dem, der er på Kandu, så vi kan spørge ?

PS! Og bede til at du vil lukke et "vist" indlæg med maner .

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 07-03-10 23:04

Citat
PS! Og bede til at du vil lukke et "vist" indlæg med maner

Pu-ha, det er så ikke nødvendigt mere. Gudske lov da

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-03-10 17:45

amoriner - hvor?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 08-03-10 19:11

her!!
høhø, du troede nok liiiige.
men det ville da være skønt med bare en lille en af og til.
eeek, bette hanne?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-03-10 03:13

Joooo, bette Aase