/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
12v blæser
Fra : tronddk
Vist : 2243 gange
190 point
Dato : 08-02-10 13:17

jeg har købt for et stykke tid siden 1 solcelle på 6 kw og den har jeg så fået til at oplade et batari på 12v/4a det går også fin om sommen men her om vinter er der ligt problemer med den ikke kan oplade nok har sat 2 blæser på som bruger 12v 1.1 kw vær men få at de kan køre hele natten hele ugen så skal man ha en begrænsing ? på så den bruger mindre støm da den suger mere end riglig til at udlufte 2 badeværelser og 1 børne værelese men har prøvet mig lidt med nogle modstanner men enten virker de ikke eller også køre den så ca 5 omdrejninger i min det er for ligt nogle der ved hvordan man kan regne ud hvor stor en modstand der skal være for at den køre på 75% styrke (alså ca 0.80 kw per styk)

og ved ikke hvor jeg elles skulle ligge dette spg da det er el men der er jo ikke en der hedder hobby el

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-02-10 13:38

Det er forkert det du oplyser. Du har ikke en blaser der yder 1,1kw ved 12v, det er et forbrug på 91,666Amp, så det er forkert det du oplyser, kom ned de rigtige data for blæseren, ogbdet er ledt at regne ud hvad der skal til for at blæseren køre langsommer.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-02-10 13:57

1 solcelle på 6 kW ! ! !
Er du da helt tovli' mand ?`

Har du købt Fyn for at få plads til den ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 08-02-10 14:39

mig der har set forket ups det er 1 solcelle med 12v 6 w og 2 blæser af 12v 1.1w

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 08-02-10 15:11

Ville det nemmeste ikke være at kun bruge den ene blæser om vinteren?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 08-02-10 15:13

jov det ville det men så er der ikke nok suge kraft

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-02-10 16:56

Solceller yder n engang kun den fulde effelkt i solskin.
Det bliver ikke bedre med modstande. Tværtimod giver de tab.

Hvis du skal mindste forbruget skal du bruge timere så blæserne kun kører en del af tiden.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 08-02-10 17:18

nogen ide om hvor man kan få sådan en 12v timer der kan nøjes med så ligt strøm ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-02-10 17:46

Citat
jov det ville det men så er der ikke nok suge kraft

Hvis spændingen bliver sænket, sænker det også hastigheden på blæseren og sugekraften, så om to blæser på nedsat kraft kan suge nok må du jo prøve.

Prøv at sætte 3 stk dioder i serie med + ledningen til blæseren, så sætter du spændingen ned med ca. 2,1 v, køre den for hurtig så sæt flere i serie. Du kan også bruge en zenerdiode 2,7v eller 3,3v.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-02-10 18:40

Husk en diode bruger jo også effekt typisk 0,7 v pr stk ( for Zenerdioder påtrykt zenerspænding ) begge gange stømmen igennem dem.
Jeg ville også bruge en 30 krs mekanisk timer løsning og så må du lige selv finde et relæ 220 v en gammel madkase og få fyret op under loddekolben og så dit anlæg i serie med 2 spændingsfri terminaler på relæet ( det er dit anvar at udforme "relækassen i overenstemmelse med stærkstømsreglementet-hvis ikke ok ingen forsikringserstatning hvis "hytten" brænder ned på grund af din konstruktion )

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 190 point
Dato : 08-02-10 18:56

UPS
ser lige timeren skal kunne køre på 12 v. Hvis det er de 12 v solcelleanlægget leverer dur det jo ikke da timerstyringen så går død efterhånden som ænlæggets spænding falder-så må du have batteribackup til timer systemet. Et programmerbart timer system med flere ugers power backup er sikkert en dyr affære, men prøv feks www.lavpriselektronik.dk div byggesæt-mon ikke det er billigst at købe flere solceller

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-02-10 19:54

Hvorfor dog brænde effekten af i modstande.

Det er korrekt at du begrænser strømen, men du afsætter det ikke forbrugte som varme i din modstand.

Hvis du skal lave noget fornuftigt, skal du bygge en puls styret styring. Herved undgår du stort tab.

vh ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-02-10 22:11

Ja puls modulering ville være en løsning , men til ventilatorer kan pullængden jo sagten være en halv til en hel time-. Så er det nemmere at forklare som timere.

De kan sagten laves til 5 volt og med mikroskobisk strømforbrug, hvis man baserer det på C-mos.

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 08-02-10 23:18

Tak for svaret lham. og vælger losningen med et lille bygge sæt der tænder og slukker efter efter et intaval havde også overvejet at få flere solceller men det var bare et system der skal passe sig selv har i forvejen et støre solcelle jeg bruger til varme bruger kun for 125 kr fjern varme på et normal år men det er et andet system der er lukket som jeg ikke vel rode i så vælger byggesæt så har jeg også ligt at lave