/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
cpu hastighed
Fra : golf1600
Vist : 540 gange
100 point
Dato : 24-01-10 14:21

hej er det mig der ikke forstår det med hastighed på cpu. har en ntel® Pentium® Dual-Core processor T2330
(1.6 GHz, 1MB L2 Cache, FSB 533 MHz) kan det god passe at de to Core kun skal køre 800 GHz. når jeg tester den med CPUID CPU-Z.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-01-10 15:04

Ja det kan godt passe, hver kører med 800 og tilsammen giver det 1,6.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-10 15:23

Ja det er ikke altid man får det som man troede man købte.
Jeg købte min første rigtige PC i 1996, med en 100 MHz processor, som viste sig at være 4 x 25 MHz, men den var dog hurtigere end den hjemmecomputer som jeg havde i forvejen.

Grunden til at du har en 2 x 800 MHz, er at fordele varmen og at kunne udnytte de to processorer til at deles om arbejdet. Så jeg tror ikke du mærker forskel, om du havde en 1 x 1600 eller en 2 x 800.

Så er der det spørgsmål om den køre 32 eller 64 bit. Her vil 64 bitten være væsentlig hurtigere end 32 bitten, da dens bus-port er dobbelt så bred, og eksekvere flere bit ad gangen i 64 bit. Det er da også her at tallene leder opmærksomheden henad.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-01-10 16:56

Når den hedder T2330 og "kun" er en Dual Core, som er ved at være en gammel standard, er den lavet til bærbare ene og alene af den grund for at den ikke skal udvikle den varme en tilsvarende enkelt kerne cpu gør. Men en monster med masser af kræfter er det desværre ikke.

Så svaret fra CPU-Z er helt korrekt

Godkendelse af svar
Fra : golf1600

Dato : 24-01-10 20:04

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-01-10 22:11

Jo højere hastighed en processor skal køre jo mere varme udvikles der.
Det er jo lige som at gnide hænderne mod hinanden, jo hurtigere jo varmere!