/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hjælp lave RAW om Til fat32 eller ntfs
Fra : golf1600
Vist : 2041 gange
200 point
Dato : 21-01-10 07:28

Hjælp har en harddisk der lige køre RAW nu her den skulle køre ntfs. der ligger en masse på den jeg skal bruge er der nogle der kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 21-01-10 07:52

Citat
convert c: /fs:ntfs

Kommentar
Fra : golf1600

Dato : 21-01-10 07:56

den sleter vel ikke dat hele der er på harddisken så eller hvad ?

Kommentar
Fra : golf1600

Dato : 21-01-10 07:57

ups det er på en ext. harddiske

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 21-01-10 08:18

jo det sletter alt.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 21-01-10 08:19

brug et program der kan læse raw filer, hvis det er billeder der skal læses.

Kommentar
Fra : golf1600

Dato : 21-01-10 08:23

der er ikke kun billeder der på

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 21-01-10 08:27

Citat
jo det sletter alt.

Jeg har converteret en hd fra fat32 til ntfs uden at noget blev slettet.
Tror nok der kom en advarsel om at man kunne miste data.

Kommentar
Fra : JACKWOLFOX

Dato : 21-01-10 09:48

RAW er ikke et filsystem såsom NTFS eller FAT32. RAW er et filformat som benyttes til billeder som lageres helt uden tab. De fleste billeder lageres i JPG eller TIFF.
Du skal skaffe dig et program som kan læse RAW filer og her kan du bruge Photoshop.
Kan du ikke læse disken pg. fejl i filsystemet kan du evt. scanne disken med det program som kan downloades fra SANDISK hjemmeside. Det er specielt udformet til at finde grafikfiler.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 21-01-10 10:02

Jeg har et memorykort formateret i RAW ved købet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-10 11:05

Altså
RAW billeder er rå optagelser som kan justeres i et dertil indrettet billedeprogram

RAW meddelelse på en harddisk betyder ulæselig / defekt partitionstabel.
Partitionstabel er en slags indholdsfortegnelse.
Det er ikke altid ensbetydende med at filerne på harddisken er væk.
Alm. formatering sletter ikke harddisken, men giver mulighed for at lægge filer hen over det område hvor der før lå filer.
Brug af killdisk eller lign. sletter alt

Flere Linux Live CD kan til tider "kigge ind" og hente filer ud.
Den jeg bruger mest er ubuntu Live CD 9.04
Den kan måske læse direkte
eller formatere og så læse filer
Det er bedst at formatere med samme format som harddisken var før.
Der kan ikke læses på en RAW disk
Efter formatering kan pcinspektor evt. hente filer

Nemme genveje findes ikke, når harddisken er RAW.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-01-10 13:02
Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 21-01-10 17:32

Hvis det er på en ekstern HD, kan det opstå ved at du har unplugget den før den var færdig med at læse/skrive. Så kan den opføre sig sådan at partitions tabellen bliver ulæselig. RAW er et kendt fænomen som der ikke rigtig er en forklaring på. Bare prøv at søge på det her på Kandu, så vil du finde mange spørgsmål om netop dete. Fx. Eyvind som er med her, satte sig jo for nogle år siden til at løse mysteriet, og vi kom alle med mere eller mindre brugbare svar uden mysteriet blev løst.
http://www.kandu.dk/Spg69893.aspx

Der findes flere forskellige programmer der kan forsøge at redde hd med RAW format. Ikke alle er lige gode til det, men jeg har selv reddet en RAW HD med programmet File Scavenger Det er selvfølgelig ikke gratis men er pengene værd hvis man ikke kan undvære filerne. http://www.quetek.com/download.htm

Her er mit spørgsmål fra dengang.
http://www.kandu.dk/Spg64610.aspx

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : golf1600

Dato : 21-01-10 20:59

jeg er igang med at prøv forskellig ting

Godkendelse af svar
Fra : golf1600

Dato : 22-01-10 21:46

Tak for svaret Fijala.