/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Dårlig modtagelse på DAB radio
Fra : morten_m_olsen
Vist : 3695 gange
69 point
Dato : 17-01-10 19:09

Hej

Jeg ville høre om nogen ved noget om hvor godt man bør kunne forvente at en DAB radio modtager signal indendørs?
Har lige købt en Pure One Mini og dens signalindikator har 5 "streger". Men den svinger mellem 2 og 3 hos mig og der er hørbar støj ind imellem (tit).
Jeg bor i København (på Amager) og forventer at signalet burde være fint nok her.
Hvis jeg tager den udenfor er modtagelsen fin.
Der er betonvægge i min lejlighed, kan det indvirke negativt på modtagelsen (altså mere end mursten)?

Er der noget galt med modtagelsen på radioen? Eller er det hvad man kan forvente?
Skal lige finde ud af om jeg skal bytte den...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-01-10 19:35

Hej med dig.
Citat
kan det indvirke negativt på modtagelsen

Øv ja det kan det.
Vi har lige forhørt os om en vi ville købe.
Fik besked på at sådan som vi "ligger" kan vi få problemer med at modtage.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 79 point
Dato : 17-01-10 19:40

Det er jernbeton i biligen der blokerer for signalet. Men har du prøvet at sætte lidt staniol fast til toppen af antennen? Jeg gør det en gang imellem, for jeg bor også i jernbeton. Og jeg bor endda lige ved siden af en sendemast.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-10 19:40

biligen = boligen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-01-10 19:46

Citat
Og ulemper
For tiden er den primære ulempe ved DAB, at sendenettet ikke er så veludbygget, at alle vil kunne modtage digital radio. Navnlig kan det være svært at få signal, hvis du bor lavt i landskabet eller i byggeri af beton.

http://politiken.dk/tjek/digitalt/lyd/article863078.ece

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-01-10 21:42

hvis det ikke er en DAB+,..! skulle du måske overveje at få den byttet,
Citat
I den nye medieaftale er det aftalt, at Danmark skal skifte fra DAB til DAB+-standarden. Det betyder at stort set alle de 1.3 mio. DAB-radioer, der findes i de danske hjem, skal udskiftes. DR begynder allerede i 2010 med de første kanaler i DAB+.

http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16136

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-01-10 22:43

Citat
hvis det ikke er en DAB+,..! skulle du måske overveje at få den byttet,

Ja det havde jeg også læst.
De er godt snu ...også dem der forhandler dem

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-01-10 22:48

DAB er noget KRAP!
DAB udsendelserne bliver ikke altid udsendt fra samme master som det gode gamle FM.
Det digitale signal er langt mere følsomt, da der enten er godt signal eller meget ringe signal. Overgangen er langt mindre end ved FM.
Sendestyrken på disse DAP sendere er også mindre end ved FM. - Man er forblændet af den tro at digital signaler skulle være så meget bedre, hvad det også kunne være med samme senderstyrke som FM og placeringen for antennerne var som i gamle dage.

Det er simelthend noget opblæst skrammel.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-01-10 22:59

http://www.dr.dk/OmDR/Modtagelse/Radio/DAB2/20091026154812.htm
Her kan du se mastefordelingen i Danmark, og neden for viser stationsdata og effekt, når markøren er over den aktuelle sendemast.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-10 23:04

severino

Nu ikke så sur på DAB. Jeg har lige købt en, en DAB+ og den spiller godt. Jeg hører P5 og det er om eftermiddagen bedre end P4. Og min radio spiller godt. Hvis den står et bestemt sted i stuen.

Kommentar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 17-01-10 23:56

Mange tak for svarene!

Hm. Jeg tror bare jeg vil have pengene tilbage for den så.

Har nogle af jer erfaringer med internet radioer? Jeg kunne godt overveje at købe sådan en...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-01-10 23:57

Citat
Nu ikke så sur på DAB. Jeg har lige købt en, en DAB+ og den spiller godt. Jeg hører P5 og det er om eftermiddagen bedre end P4. Og min radio spiller godt. Hvis den står et bestemt sted i stuen.

Ja, men det er lige nøjagtig det som også kan gøre mig sur på DAB. At den skal stå et bestemt sted for at modtage. Nu har jeg heldigvis fundet et godt sted, men vi havde de samme problemer da vi købte vores i 2005.
desuden var der dengang en masse gode kanaler, med oplæsning osv, som man nedlagde.
Vi hørte diverse oplæsninger med gode gamle skuespillere, som var fantastiske. Men det blev nedlagt.
Det var ellers den eneste grund til at vi købte en DAB. Nemlig, at der var flere kanaler med kultur.politik osv. Og ikke mindst disse oplæsninger.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-01-10 00:38

Ja e internetradio kan hente utrolig mange stationer hjem.
Jeg har en ROKU M1001, som vi bruger hver dag, og min kone kan høre musik og nyheder fra sydamerika. - Men den kan jo tage så mange andre programmer også, herunder en lang stribe af danske programmer. Ud over DR og Nova, er der en masse mere lokale stationer som er med på båndet.
Den kan både køre med kabel og via det trådløse netværk.
Mange af disse programmerkan du også høre direkte på putteren. Prøv dette link, og søg efer land eller station.
http://www.radioroku.com/index.php

Godkendelse af svar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 18-01-10 09:33

Tak for svaret granner01. Det var vist det der svarede på mit oprindelige spørgsmål!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-10 14:56

Selv tak og jeg kunne også selv finde på at købe en internet radio som severino skriver om, for jeg er lidt skuffet over nettet på en DAB+ radio. Ikke så mange kanaler som jeg havde regnet med.