/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Atheros wifi kort spørgsmål..
Fra : bimbobo2
Vist : 1509 gange
50 point
Dato : 16-01-10 15:39

Hej,
vores nye Acer Laptop har en Atheros Wifi kort som i modsætning af alt andet, jeg tidligere har haft, har ingen "channel options" i driveren, så jeg kan vælge den samme kanal som Netgear routeren har.
Jeg er IT mand.. og har surfet i Google for at finde en utility som kunne hjælpe, men uden held.
Alle andre wifi kort jeg har brugt, Linksys, Netgear, Belkin.. you name it, kunne det, men ikke denne Atheros AR5B93. Jeg kan finde den nyeste driver både på Acers hjemmeside og Atheros driver list, men man kan slet ikke skifte/vælge kanal...
Wr der nogen som kender evt. løsning?
Mvh

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-01-10 16:53

Hvad vil du da bruge det til?
Hvis du køre efter netværker med SSID, så vil dit netkort, automatisk bruge den rigtige kanal.
Så enkelt er det!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-10 17:52

Jeg er ikke IT uddannet eller noget som helst andet, kun selvlært men jeg mener at det er i routeren du skifter kanal og netkortet finder kanalen af sig selv, har du set et netkort hvor du kan skifte kanal? Hvad hedder det?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-10 18:22

Jeg ER "IT mand" og kan med sikkerhed sige at det du efterlyser ikke findes

jeg tror du tager fejl af det to typer netværk man kan lave, ad hoc eller alm. med router

ved et alm netværk får dit netkort besked på hvilken kanal der skal bruges eller skiftes til af routeren
ved et ad hoc netværk er det rigtigt at du stiller kanalnummeret i netkortet, men det er jo ikke et ad hoc netværk du beskriver

der er dog en ting kan kan stille (læs bør kunne stille) det er hvilke kanaler der er til rådighed.
i dk bruger vi kanal 1 - 13 andre steder bruger de kun 1 - 11 og så er der lige japan med kanal 14

hvis jeg tager fejl og det ER et ad hoc netværk du vil lave så giv lige besked

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 16-01-10 20:06

Tak til alle, men.....
... jeg tager ikke fejl.
Når man åbner properties for wifi netkort, under advance kan man altid finde instillinger på hvilke kanal man kan vælge. I routeren kan man også.
Jeg har 3 wifi net kort herhjemme i 3 laptops, og kun i denne Acer kan man ikke indstille kanalen.
Men... never mind, jeg finder ud af det, hvis der ikke er flere med en bedre bud.
Ad Hoc eller ej, på mine HP laptops er kanalerne til at vælge i wifi kort indstillinger
Mvh

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-10 22:44

Citat
advance kan man altid finde instillinger på hvilke kanal man kan vælge

ja i et ad hoc netværk, ikke i et alm routerbaseret netværk

i et alm routerbaseret netværk får den jo kanalen fra routeren, det kan du ikke stille i netkortet

mange kører med automatisk kanal indstilling i routeren og så kan den jo finde på at skifte kanal midt i du bruger den hvis, så ville det jo være noget skidt hvis du kunne sætte dit netkort til en fast kanal, så ville du jo falde af nettet når den skiftede kanal

Annuller spørgsmålet
Fra : bimbobo2

Dato : 17-01-10 00:43

Har købt en USB wifi adapter med en driver/software som tillader at skifte kanaler rundt.