/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvem har en gammel matrix printer?
Fra : ingelein
Vist : 687 gange
50 point
Dato : 15-01-10 19:58

Hej
Jeg mangler en 9 nåls matrixprinter - endda gerne af mærket Brother.
Er jeg heldig - eller er den havnet i skrotbunken?

Hilsen Ingelein

Ps. det er til noget strikkemaskineudstyr PPD = Pattern Programming Device

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-01-10 20:25

Jeg har flere matrix printere, bl.a. en Brother M-1009, med valse og ekstraudstyr som traktorfeed. Den kræver dog en parrallelport (LPT).
Den er hengemt til norstalgisk tider, men hvis du har brug for en sådan, så kan vi da godt finde ud af det. Jeg får nok aldrig brug for den igen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 15-01-10 20:44

Vækker gamle tanker / minder..
Pattern Programming Device :)
prøvede engang med en Amiga coputer og to matrixprinter..
at printe 3d i modellervoks .. meget sjovt og tankerne var store.
desværre er 'projectet' røget ud..
Ville gerne lege med på en strikketing !!
Held og lykke !!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-01-10 21:09

Kan du overhovedet forbinde den til en computer i dag?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-01-10 21:39

¨Hej Severino
Ja, det er til en LPT Port - men jeg skal lige se efter om jeg har et kabel der passer til. Det er 12 år siden Brother lavede de sidste strikkemaskiner, men selv min ældste maskine kører uden problemer endnu - bortset fra at jeg har skiftet to kondensatorer, som gik op i røg. (Dem der sørger for at maskinen ikke forstyrrer radio og TV) Til de elektroniske maskiner kan man få denne lille programmeringsmaskine, PPD, hvormed man selv kan plotte mønstre efter 1-0 metoden. Selve mønstret kan jeg se på min bærbare, som jeg har forsynet med et TV-kort, så det virker som kanal 36. De mønstre jeg plotter ind, gemmes på et Cartridge, som jeg så kan stoppe ind i strikkemaskinens programdel og så strikker maskinen det mønster jeg har plottet. REt smart
Du kan se et resultat af et sådant plottet mønster på min blog:
www.strikinge.blogspot.com.
Her har jeg endda strikket med en selvkørende strikkeslæde, som kun skal være under opsyn en gang imellem.

Hvad slags blæk kører sådan en matrixprinter med - og kan det i det hele taget købes?????

Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 16-01-10 01:01

Jeg har flere LPT kabler, både til 25 bens port (Canonstik) og til den endnu ældre Texas med 16 bens stik.
Den bruger farvebånd (sort), som jeg mener har nogle stykker af, som ikke er udpakket.
Hvis du skal bruge papir i endeløse baner, med tractorfeeds, så har jeg også en kassefuld af det.
Den danske manual, findes i fineste stand.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 16-01-10 09:52

Hej Ingelein

Jeg har lige forsøgt at gå besøge din blog, men blev mødt af en blog.status -side.
Jeg har så ledt lidt rundt og fundet ud af der ikke skal være www i adressen.

Så adressen til bloggen er:
http://strikinge.blogspot.com/

Venlig hilsen
f.larsen

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 16-01-10 09:58

Det er en meget fin og interessant blog du har lavet.
Glæder mig til at udsforske den mere.

/f.larsen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-01-10 11:45

Hej Severino
Tak for dit tilbud - men jeg vidste ikke at det var så omfattende. Det bliver vist en dyr historie - postDK har jo igen skruet en omgang på portopriserne. Skulle det blive tvingende nødvendigt - i øjeblikket er det kun legetøj - vil jeg gerne vende tilbage, for det lader til at du har det rette udstyr til min PPD.
Mange hilsner og god weekend
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-01-10 11:49

Hej f.larsen
Ja, det må du undskylde, men du fandt det jo - ja, desværre kan man ikke putte sig på internettet et er da sjovt at have en blog - eller flere. Jeg bruger dem som dagbog og skriver hverken om hovedpine eller andet personligt, som så mange andre pinder ud i deres blogge. Længe leve ytringsfriheden - bortset fra ...........

Mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 16-01-10 11:51

Tak for svaret severino.
Må jeg have lov til at komme tilbage? Jeg skal lige se, hvor stort mit behov for udprintning er.
Mange hilsner
Ingelein