/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Skal bage.
Fra : piaskov
Vist : 605 gange
100 point
Dato : 12-01-10 15:43

Hej og god eftermiddag her.

Jeg skal bage en MASSE boller til lørdag eftermiddag.
Hvordan er det lige med koldhævning ??
Det har jeg godt nok aldrig prøvet før.
Har tænkt mig at lave dejen fredag aften og så bage lørdag formiddag.
Kan jeg forme og sætte på plade om aftenen og så direkte i ovnen næste formiddag ??
Og hvad med gær...der skal vel ikke så meget i så ??

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 12-01-10 15:47
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-10 15:48

På det pizzeria hvor jeg arbejdede, blev pizza(bollerne) lavet dagen før,og sat på køl til dagen efter.

Når de så skulle bruges, blev de "kørt over" af en kagerulle og ind i ovnen

Det kan sagtens lade sig gøre

Du kan finde opskrifter her

http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=koldh%C3%A6vet+br%C3%B8d&meta=&aq=1s&oq=kold+h%C3%A6v

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-10 15:49

En side vi selv bruger er denne http://www.hindbersnitten.dk/bagerskolen/tips_til_brodbagning.php her står alt om gær og hævning - bare rul ned ad siden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-10 15:54

Jeg kender en pige (det var ikke mig), der ikke kunne forstå at hendes brød ikke blev til noget

For mor jeg har fulgt opskriften, jeg har sat brødene ind i en kold ovn... hun tænkte ikke på, at hun også skulle tænde for den på et tidspunkt

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 12-01-10 16:17

Jeg har flere gange med held lagt dejen og formede bollerne om aftenen og så bagt om morgenen. De skal stå koldt om natten med et fugtigt klæde over og ca 1/5 gær i forhold til opskriften.
Om morgenen stiller du dem lunt og efter ca en halv time i ovnen og bag som du plejer.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 12-01-10 16:17

Tak for svaret granner01.
Der var jo også opskrift med og du var den første.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-01-10 17:04

lige på falderebet- husk at kig i tip

http://www.kandu.dk/Tip20199.aspx

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-01-10 18:44

Tak smuller...det havde jeg ikke set .

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-01-10 19:00

http://www.kandu.dk/Spg142441.aspx

og her er så anbefalingen af de gode boller som hæver over en nat

ved ikke om det er frigivet - ellers koster det jo point at se svaret.

Men spørgeren har svaret at det blev afprøvet og at de var gode

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-01-10 19:28

Jeg har selv bagt koldhævede boller, det var så rart da børnene boede hjemme, så kunne de få friskbagte boller om morgenen.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 18-03-10 15:09

hej
prøv bogen meyers bageri