/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
bolledej som kan hæve hel nat
Fra : maafrandsen
Vist : 2019 gange
200 point
Dato : 30-11-09 19:47

hej. jeg kunne godt tænke mig en opskrift på en bolledej, som kan slås sammen, om aften, og deles ud til boller, så de er lige til at sætte i ovnen om morgen.

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 30-11-09 19:53
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-11-09 19:53

Jeg bruger noget i denne stil

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=17663

Jeg sætter den hævede dej i ovnen om morgenen, direkte fra skålen i køleskabet, 25 min ved 225 grader i kold ovn, virker fint.

Forskellen i forhold til opskriften er,at jeg altid har dejen i køleskabet, rører op med mel, vand og en anelse gær med ca. 3 dages mellemrum, dejlig morgenmad/frokost/tilbehør til aftensmadens salat mv

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 200 point
Dato : 30-11-09 21:33

det eneste rigtige

http://www.kandu.dk/Tip20199.aspx

De bliver supergode

det var derfor jeg gav dette tip

mvh Smuller 54

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-11-09 21:35

husk lige at se resten af tip- de skal lige hæve lidt inden de sættes i ovnen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-12-09 05:28

Langtidshævning foregår i køleskab. Der bruges 1/4 af den normale gærmængde . Ellers bare den sædvanligopskrift.
Hvis brød eller boller er formet inden de sættes i køleskab, kan de gå direkte i den forvarmede ovn.

Reultatet får bedrre smag og konsistens ved langtidshævning.

Godkendelse af svar
Fra : maafrandsen

Dato : 01-12-09 19:18

Tak for svaret smuller54. super gode boller. er bagt og spist.... super super gode...s

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-12-09 19:20

det var godt, tænkte nok at de ville smage

God ide at fryse dem, som ikke lige bliver spist, - hvis der altså er nogen tilovers