/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Nye Styresystemer/ Ikke nye spil!!
Fra : lukas2502
Vist : 455 gange
200 point
Dato : 12-01-10 13:18

Er det generelt, at det ikke / eller er meget svært at spille spil, der f.eks. blev udviklet i tiden hvor Win.98 2000 kom frem. ikke kan spilles på maskiner med Vista og Win.7 ? Eller ligger det i den enkelte maskines opbygning / sammensætning, Grafikkortype og lign.? Hvordan er det med andre styresystemer f. eks. Ubuntu, Linus, Mac, osv.?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-01-10 13:29

Det behøver ikke være et problem, det er producenterne af spil som skal sørge for at spillene kan køre på nyere maskiner, og vil de stadig sælge spillene så sørger de for det. Men de vil hellere tjene penge og have at i køber nye spil til de nye maskiner.

At producenten af styresystemer er flinke at lave programmerne så gamle spil duer på dem, det er flinkt af dem. Men det kan ikke være særligt velset af spilproducenterne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-10 13:52

Spil lavet til win 2000 og XP kan som regel uden videre køre i vista og win 7 (kompatibilitets mode)
'98 spil kan give problemer.
I ubuntu kan der i programmet wine køres mange af de gamle spil.

Win 2000 / XP / Vista / win7 er lavet af samme type progamopbygning nemlig NT

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-01-10 14:59

Det er min erfaring, at win 2000 ikke var god til at acceptere spil, ligesom der til Vista har været nogle spil som ikke ville køre der, men jeg tror ikke det er et generelt problem.

Mærkeligt nok, at kan jeg på win 7 bruge gamle drivere og spil, som ikke virkede på vista.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 12-01-10 15:32

Har det noget med 32 eller 64 bit at gøre?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-01-10 15:43

Nej det har det ikke, det har noget at gøre med hvordan styresystemet er opbygget. Win. millenium og Vista er dårlige programmer og bygger på det samme, Win 98, XP og Win 7 er stabile programmer for det er et stabilt og gennemprøvet styresystem som danner basis for de systemer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-10 16:17

Altså

3.11 / 95 / 98 / ME ..........................samme familie.

NT 4 / 2000 / XP / Vista / win 7 ...................samme familie.

NT > New Technology som kan bruge NTFS > New Technology File System

Vista er vist forstadie til win7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-01-10 16:36

Beklager, granner01, men Du er galt på den

Win. 95, 98, 98SE og Millenium er bygget på den samme kode.

Win2000, XP samt Vista er bygget på en anden mere stabil kode.

Og 2000 var aldrig beregnet til spil fra MS, men som kontorprogram, men som vanlig var folk vilde for at opgradere og brokkede sig så bagefter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-01-10 16:46

Citat
Vista er vist forstadie til win7

På en måde ja, idet det vist ikke var planen at næste efter Vista skulle komme så hurtigt.

MS var i vanlig stil forsinket med nyt system, og endnu mere end tidligere da de skulle lave Vista. De havde større planer med Vista, men da de indså at de ikke kunne holde brugerne for nar længere skyndte de sig at sætte en masse progammører til at gøre Vista brugelig........., og det var den som bekendt ikke alligevel i den første version

Mens brugerne så har bøvlet med Vista i to år har MS haft fred til at udvikle Windows 7

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-01-10 19:36

Jeg synes det er tankevækkende at Microsoft klokker så gevaldigt i det med et dårligt styresystem hver anden gang.

Win 98 var god, XP er god, alle de andre (undtagen Win7) er under lavmålet. Og det må jeg mene så tosset jeg vil. Jeg har prøvet dem alle. Og endda Win 95 og DOS. Og DOS var det mest stabile.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 14-01-10 14:17

Jeg har ikke prøvet Win7 endnu,
et spil, som forudsætter 98 SE /ME / 2000 / XP, kan godt spilles med Vista,
et spil, Som forudsætter 95 / 98 / ME / NT / 2000, kan godt spilles med XP men ikke med Vista. ???
Jeg har også gode erfaringer med 98 og XP. Det med at 98 SE og XP arbejder med forskellig kode, måtte jeg erfare, ved at miste data fra 98 som XP ikke kunne læse. Jeg må se om Ubuntu Wine kan løse det

Annuller spørgsmålet
Fra : lukas2502

Dato : 20-01-10 19:32

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål