/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ugyldig partitionstabel????
Fra : sprøgsmål
Vist : 585 gange
30 point
Dato : 08-01-10 16:32

Jeg for denne besked op hver gang jeg prøver at geninstaller XP Home SP3 med CD-ROM.

Det skal lige sige at jeg også havde og harf hver gang problemet har været der harf suse installeret som et dual boot.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 08-01-10 16:36

Prøv at hente SP3 på MS-download-site

Hilsen Mm

Kommentar
Fra : sprøgsmål

Dato : 08-01-10 16:43

Hvad skulle det hjælpe, min xp installation cd-rom er inklusive SP3?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-10 16:57

Har du din Linux CD endnu? Formater partionen med Gparted som er indbygget i alle Linux, slet partionen og opret en ny partion på den tomme plads, husk at vælge ntfs som filsystem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-10 17:06

Og hjælper det ikke - skal MasterBootRecord lige rettes op.

Kommentar
Fra : Rantheboy

Dato : 08-01-10 17:10

har du prøvet at genstarte din pc

Kommentar
Fra : sprøgsmål

Dato : 08-01-10 17:19

Nej jeg har ikke min suse dvd mere eller jeg ved ikke rigtigt hvor den er lige nu.
Desuden har sletted alle mine partitioner med undtagelse af mit data drev.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-10 17:26

Gparted kan hentes selvstændig, det er hurtig den fylder ikke så meget, vælg ISO filen:
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/
et uundværligt værktøj for enhver computer bruger

Kommentar
Fra : sprøgsmål

Dato : 08-01-10 17:43

Men den kan vel ikke bruges til løse mit nuværende problem eller kan den?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-10 17:45

Det er da lige nøjagtig hvad den kan

Kommentar
Fra : sprøgsmål

Dato : 12-01-10 11:03

Jeg fandt cd der ikke var i stykker. jeg brændte iso filen på cd`en.

der er ikke noget styre system på min pc.

så o.v.n. hvad skal nu gøre?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-10 11:40

OVN har en anvisning her
http://peecee.dk/upload/view/151336

Kommentar
Fra : sprøgsmål

Dato : 12-01-10 11:41

Den eneste partition jeg har på min pc er min Data partition.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-10 14:08

I gparted

Ja og så har du noget unalocated grå felt til venstre for data partitionen.
Højreklik på det grå felt og lav en primær partition NTFS og lav den aktiv
Igen højreklik på den nylavede partition > manage flag > marker den aktiv / boot
Verify
OK
Luk
Luk ned oppe til venstre

Kommentar
Fra : sprøgsmål

Dato : 12-01-10 14:32

Den kan jeg ikke bruge til noget da jeg bruge noget, da det er guide til ubuntu og bruger windows xp home på dansk.

Men tak alligevel for at du ville hjælpe mig,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-10 14:35

Den kan da også bruges til XP partitioner.

Har du prøvet den gparted.....................det er en boot CD og skal brændes som iso

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-10 17:57

Eyvind er lidt af en expert til Gparted så lyt du bare til ham.
Men du skriver noget med at den eneste partion på din computer en din Data partion er der nogle data som ikke må slettes? Så skal du passe på og gøre nøjagtig som der bliver skrevet ellers får du slettet dine data, den data partion kan krympes (hvis der er plads nok) så der bliver plads til en partion som du kan installere Windows XP på.
Det er ikke en guide til Ubuntu men til Gparted som er på Ubuntu CDen, den var også på din Suse CD, Gparted bruges som der bliver vist i guiden, du skal lægge din Gparted CD i CD drevet på din computer og så skal computeren starte fra den CD, du må ikke lade Windows starte.
Hvis ikke Gparted CDen bliver indlæst så skal du ind i computerens grundindstillinger BIOS og ændre så computeren starter fra CD drevet, når du starter computeren er der noget tekst på skærmen, se efter om der er noget Press F11 To Enter Setup, det kan være en anden F tast eller måske Delete som du skal trykke på, så kommer du ind på en side hvor ikke kan bruge musen men bruger piltaster og Enter tasten til at komme rundt i menuerne, du skal finde et sted hvor du kan ændre start rækkefølgen af drevene, Set CD ROM To First Boot Device og harddisken som Second Boot Device, når du har gjort det så gemmer du indstillingen med F10 tasten og bekræfter at du vil ændre indstillinger ved at trykke på Y og Enter tasterne, så genstarter computeren og nu starter indlæsnigen af Gparted og du kan bruge guiden som Eyvind har givet dig, med Gparted kan du bruge musen og flytte partioner, gøre dem mindre eller større, slette gamle og oprette nye partioner, det er det sidste som du skal gøre her, det drev som Windows skal på er sandsynligvis ovre til venstre, slet partionen og opret en ny som jeg gør i guiden, husk at vælge ntfs som filsystem, når du er færdig lukker du Gparted og Cd drevet åbnes efter kort tid, fjern Gparted CDen og læg din Windows CD i skuffen luk drevet og tryk på Enter.
Nu kan du installere din Windows XP - med garanti
Er der noget som ikke er forklaret tydelig nok så spørg videre, kun ved at spørge igen og igen indtil forklaringen er forstået bliver man klogere

Kommentar
Fra : sprøgsmål

Dato : 14-01-10 00:37

Når Gparted cd`en booter i ntfs baset pc så for de 6 muliger ud de 4 første starter med Gparted den 5 har at gøre med stryre system og den 6 er memory test

Der er ikke noget unalocated grå felt med data partitionen?

De fleste gange når jeg booter cd`en stå der også ugyldigt partitiontabel?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-01-10 10:58

Gparted skal bare rulle ind med det den selv foreslår.
Hvis gparted melder om ugyldig partitionstabel er der kun at slette og oprette nye partitioner.

Skal der hentes data ud af harddisk med ugyldig partitionstabel kan det ofte gøres med en ubuntu Live CD

Kommentar
Fra : sprøgsmål

Dato : 14-01-10 11:20

Okay , men jeg kan ikke slette eller oprette nye partitioner?

Desuden er den eneste jeg har min data partition.

De data der på den vil jeg gerne bevare?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-01-10 17:07

Som du beskriver det, så har du slet ikke startet fra CD drevet med Gparted CDen i, Gparted kommer ikke med meddelelser som bare ligner det du skriver, læs mit indlæg fra i går en gang til og start så Gparted, der kan du slette og oprette partioner eller krympe en eksisterenede partion og lave en ny til dit styresystem, du bliver ved med at skrive at det eneste du har er data partionen, har der aldrig før været et styresystem på den harddisk?
Når du starter med Gparted så er den første side der hvor du vælger sprog, lad den bare være på Default US english der er nemlig ikke dansk på den CD, efter sprogvalg starter Gparted så og du får de billeder som jeg viser i guiden

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 30 point
Dato : 14-01-10 17:14

Citat
De data der på den vil jeg gerne bevare?
Det overså jeg, det er en Linux CD med styresystem du skal bruge, for eksempel Ubuntu eller Suse, de kan begge køre live og bruges til at kopiere data fra din harddisk til et mere sikkert gemmested, en CD eller ekstern harddisk måske:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Godkendelse af svar
Fra : sprøgsmål

Dato : 17-01-10 06:38

Tak for svaret o.v.n..

Jeg downloaded Ubuntu 9.10, og installeret det det løste problemet.

Så havde jeg ikke nådet problem med at geninstaller xp.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-10 09:14

Selv tak - godt du problemet løst