/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Problem ved opstart af PC
Fra : Fattig
Vist : 1385 gange
300 point
Dato : 04-01-10 18:15

Jeg har sat nyt batteri i bundkortet, og når jeg tænder pcén sker der følgende:
1.) Først vises bundkortet hvor der nederst står Fan Error, press F1 to resume.

Så trykker jeg på F1

2.) Så kommer en meddelelse: Ugyldig boot init fil
Starter fra windows C

Herefter starter den op og kører som den plejer.

Lidt irriterende med disse 2 "forhindringer", hvad kan gøres/forsøges.

Styresystemet er Win XP Home.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 18:52

Din bios står ikke rigtigt.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-10 19:05

Prøv lige at stille dit ur og dato.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 04-01-10 19:07

Refi
Tak, men hvad kan jeg forsøge.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 04-01-10 19:19

Eyvind.
Ur og dato er som det skal være.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 19:22

Noget tyder jo på den står til at starte på forkert drev (rækkefølge).....

Derfor kommer den forkert ind i Win....

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 04-01-10 20:07

Prøv her til at starte med:

http://support.microsoft.com/kb/330184

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 20:12

Citat
Styresystemet er Win XP Home.

Og du har vel ikke FLERE styresystemer der forvirrer den

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 04-01-10 21:08

Refi.
Jeg har kun et styresystem, nemlig XP home.
Når jeg er i bios, og boot, hvor skal den så stå. Har forsøgt med HD og også husket F10 onden jeg er gået i exit.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-10 21:12

Dette vil være en god rækkefølge.
CD
HD

Det er dette også
HD
CD

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-01-10 00:57

når du er inde og vælge startrækkefølge har mange BIOS en yderligere mulighed for at vælge hvilken hd der skal bruges, det er nok lige der du skal ind og vælge den rigtige hd.

ang. din blæser, prøv lige at kontroller at alle blæsere kører (cpu chipsæt osv.) du har muligvis fået hevet et kabel af til en blæser

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 05-01-10 01:26

Angående blæseren, så kommer den nok fordi at den ikke er sat til det der til indrettede fan stik på bundkortet, men et almindeligt strøm stik som ikke reportere fan speed osv, så du skal måske ind i bios, og finde "fan speed warning" og disable den.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 05-01-10 18:22

Det er nu lykkedes at undgå at bundkortet viser fejl. Gik i bios - power og ignorerede:
cpu fan speed og chassis fan speed.
de stod ellers som (N/A), hvad betyder N/A i denne forbindelse?

Med hensyn til medelelsen der kommer når jeg boot´er:
Ugyldig boot init fil
Starter fra windows C:/

Har jeg været i bios under boot, her er tre muligheder:
1. boot device HDD:4M-excelstore T
2. boot device CDrom: Pm sony dvd
3. boot device 1. floppy drive

Rækkefølgen kan så ændres, men da der ikke sidder noget i dc-drevet og der ikke er noget floppy drev i computeren må det vel være den rigtige. Jeg har husket at trykke F10 inden jeg forlod Bios.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-10 18:54

Rækkefølgen er egentlig OK, men jeg ville nok bytte om på 1 og 2.....

Det gør at den SELV starter på CDdrevet hvis du sætter et bootbart medie i (resquecd eller andet bootmedie)....

Uanset hvad der står først vil den altid fortsætte til den næste i rækken indtil den finder noget der kan boote....

N/A betyder Not Available (ikke tilstede) - så noget tyder på dine blæsere slet ikke er tilsluttet.....

Den fejl ville jeg IKKE ignorere

Har du haft problemer med Win så den selv har forsøgt at reparere og dermed måske har 2 bootsekvenser hvor den ene så giver fejl.... ???????

Det undrer mig der ikke er noget floppy (A-drev) når der "kun" er CD-drev og ikke DVD-drev - hvor gammel er maskinen ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-10 18:56

Sorry....

Jeg læste forkert - det er jo DVDdrev

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 05-01-10 21:20

Refi
Du skriver: Den fejl ville jeg IKKE ignorere. Hvad er risikoen?

Og spørger: Har du haft problemer med Win så den selv har forsøgt at reparere og dermed måske har 2 bootsekvenser hvor den ene så giver fejl.... ???????
Jeg mener ikke at der har været problemer med win, hvor ser jeg om der to bootsekvenser?

Jeg går ud fra at blæserene er tilsluttet men er nu kommet alvorligt i tvivl.
Der oplyses jo hvor mange grader der er på cpu og kabinet (hvis chassis betyder kabinet).
Forstår jeg dig rigtigt, at der er ledninger fra blæserene der ikke er tilsluttes bundkortet???

Computeren er 1½ år gammel Celleron 2.66 ghz med 1gb. ram (den har ikke noget navn) og har indtil nu virket upåklageligt.

Jeg vil bytte om på boot rækkefølgen, så den starter i CD-rom.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-10 21:35

Citat
Hvad er risikoen?

Det giver vel sig selv hvis dine blæsere IKKE kører og du ikke bliver advaret - sammenbrud

Citat
Forstår jeg dig rigtigt, at der er ledninger fra blæserene der ikke er tilsluttes bundkortet???

Ja - de virker jo ikke eller er defekte...

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 05-01-10 21:48

Refi
Blæserene kører jo, og jeg er med på at noget er galt.
Men det er da underligt at dette opstår fordi jeg skifter batteri i bundkortet.

P.s. jeg takker for din tålmodighed og det er ok, hvis du opgiver at hjælpe.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-10 07:53

Prøv at køre en rep. af systemet (for evt. systemfejl)....

Noget er tilsyneladende blevet nulstillet ved udskiftning af batteri og kan ikke finde tilbage i rette spor.

Hvis blæserne kører er det OK du har ignoreret fejlen - det fremgik bare ikke af det første status....

Men hvorfor har du overhovedet skiftet backup-batteri - hvis den kun er 1½ år burde det ikke være defekt....

Kommentar
Fra : xick

Dato : 06-01-10 21:50

det andet problem du har lyder som nogle forkerte oplysninger i filen boot.ini som skulle være placeret i roden på C:\ .. skriv evt. indholdet af filen her, hvis der stadig er problemer. Ellers hjælper google dig en del hvis blot du søger på boot.ini

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 07-01-10 16:55

Det eneste jeg ser når jeg søger på boot.ini er filen boot.ini back up (3 eksemolarer) der er placeret i C:/windows/pss, disse filer er iøvrigt blå i skriften.
Når jeg åbner den i noteblok siger den følgende:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Jeg har også forsøgt via Google.
På siden: Sådan redigeres filen boot.ini i windows XP.
Men kommer ikke langt.
Når jeg kommer til start/genoprettelse får jeg meddelelsel:
Filen C:\boot.ini kan ikke åbnes. Indstillinger i operativsystem og time out kan ikke ændres.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 07-01-10 17:17

kan den startes i fejlsikret tistand

Kommentar
Fra : edison

Dato : 07-01-10 17:41

hvis ja. start pc i fejlsikret tilstand kun med komandoprompt.
sørg for at der kun står c: ved prompt skal der stå c:mbr og tryk enter.

derved laver du en ny bootrecord
genstart pc. og se om den så ikke virker

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 07-01-10 21:28

edison.
Jeg synes selv at have rimelig styr på pc, men har i dette tilfælde brug for mere detaljeret vejledning.
Ønsker mig tit at blive deltager i gruppe hvor man rent fysisk og praktisk kan "blive klogere".

Accepteret svar
Fra : edison

Modtaget 300 point
Dato : 08-01-10 05:49

hvis det er din boot record der er i stykker. kan du ogs fikse den på denne måde.
sæt din xp cd i maskinen, start pc på cd. tryk r for reparation. hvis du har kode på indtast denne.
der efter skriv fixmbr
genstart normalt

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-01-10 14:38

stop lige en gang, grunden til du ikke kan finde boot.ini er at den som standard er skjult.
tryk på start --> kør --> skriv notepad c:\boot.ini og tryk på enter, boot.ini bør nu åbne i notepad

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 09-01-10 11:58

edison
Jeg prøver dit fif senere på dagen.

EKSTERMINATOR.
Den gik ikke. jeg får en boks, hvor der står:
Filen blev ikke fundet.
Vil du oprette en ny fil.
Ja - Nej - Anuller

Kommentar
Fra : xick

Dato : 17-01-10 21:19

hvis denne fil slet ikke findes skal du kopiere det du skrev fra din backup (da det ser rigtigt ud) ind i notepad og sørge for at gemme som .INI og IKKE .TXT .. gem i roden C:\ og prøv at starte

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 21-01-10 12:03

Nu ligger boot.ini følgende steder på harddisken.
C:\
C:\windows

Genvej på.
C:\dokuments and settings\ejer\recent.

Problemet er der stadig ved opstart, nemlig:
Ugyldig boot init.fil
Starter fra windows C

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 29-01-10 16:29

Tak for svaret edison.
Nu er det vist på tide at jeg lukker spørgsmålet.
problemet med boot ini er ikke løst.
Forsøgte som du foreslog at starte med XP, men kunne ikke lade sig gøre. Kunne ikke komme i rep. da der kom melding om at det er en ældre version af XP (det er originalen XP service pack 2) og senere har pcén jo fået opdateringer bla. service pack 3.