/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Fremtidens 3D på en nutids TV skærm
Fra : Nsibsen
Vist : 644 gange
100 point
Dato : 27-12-09 16:01

Jeg har længe kigget på følgende TV:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=444152
Men prisen er stadig forhøj

Jeg læste i et blad her den anden dag noget med 3D TV. At man altså i fremtiden får TV'er i stuen der kan vise 3D. Jeg kiggede derefter lidt på nettet, og fandt ud af at en skærm skal have mindst 120 Hz for at lave et 3D billede. Det er noget med den laver 2 billeder med hver 60 Hz, og så tager man nogen briller på.

Mit spørgsmål lyder så:
Vil jeg i fremtiden kunne se 3D film på det TV jeg har kigget på? der er 200 Hz på TV'et. Vi antager selvfølgelig, at jeg har det nødvendige hardware, som en 3D afspiller, en 3D DVD og briller.

Er det nok at TV'et har 200 Hz? eller er der noget specielt i en skærm der gør at den kan vise 3D billeder? Altså er det bare afspilleren/DVD'en der gør at en skærm kan vise 3D?

Nsibsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-09 16:08

Du vil med sikkerhed ikke kunne se 3D på noget af det der er i handelen idag

Accepteret svar
Fra : spam-free

Modtaget 50 point
Dato : 27-12-09 18:22

3D er en gammel opfindelse der kom frem i 50 - 60serne og
det har intet med dit TV at gøre.
Der findes mange 3D film, hvor du bare skal have briller på, for at kunne se ordentligt

http://en.wikipedia.org/wiki/3D

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-09 18:49

Citat
hvor du bare skal have briller på, for at kunne se ordentligt

Jeg bruger da briller - kan jeg så se 3D

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 27-12-09 19:22

Citat
Jeg bruger da briller - kan jeg så se 3D

Tror det ikke.

Men der kræves intet andet, end disse såkaldte 3d briller
http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=3d+briller&meta=&aq=f&oq=

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-09 19:26

De briller har jo ikke meget med med 3D-TV at gøre.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-12-09 21:15

Citat
Jeg bruger da briller - kan jeg så se 3D

Rigeligt med julesnaps, så er du godt på vej, det starter med at du ser billederne i "Stereo", og så skal du bare have en halv flaske mere, så skulle den være god nok!

Jeg kan huske de første udsendelser der blev sendt i 3D. Man blandede to billeder sammen, som var taget med 2 kameraer parrallel, hvor det ene gengav billedet i sorthvid med en rødlig farve, og det andet i sorthvis med en grønlig farve. Uden briller blev billedet opfattet som to misfarvede billeder forskudt i forhold til hinanden, og gav et sløret udseende. Men med briller fik man denne 3D fornemmelse.

I dag bruger man nogenlunde den samme teknik, men i dag kan man se billederne i farve.

Man eksperimenter med forskellige måder, hvormed man kan gengive et 3D lignende billed uden brug af briller. Men det er nogetmed at skærmens overflade blevbelagt med en slags lodrette lincer, som skal dele det højre og venstre billed.
Jeg har også læst om at man har andre metoder, som er under afprøvning. Men det er ret så besværligt, da mange skærme i dag har en langt højere opløsning, end de gamle CRT skærme, så her skal man være endnu mere akkurate med at dele billedet.

Måske kommer der en dag med skærmei 4 dimensioner, således at der kommer duft med, af det som sendes. Man kan så håbe på at dette kan slås fra, når der sendes landbrugsudsendelser og lignende!

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 27-12-09 23:25

Citat
De briller har jo ikke meget med med 3D-TV at gøre.....

Så se nærmere her

http://randysimons.nl/125,english/126,3d-page/

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-12-09 12:30

En flad skærm vil aldrig kunne vise 3D, men med forskellige kunstige indgreb, kan man skabe en 3D fornemmelse.

Så de vilde dyr i en safari udsendelse, vil aldrig komme ud i stuen, men kun give en fornemmelse af dybde i billedet. Lidt i henretning af holografiske billeder.

Godkendelse af svar
Fra : Nsibsen

Dato : 28-12-09 16:41

Tak for svaret spam-free.