/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Transformator brummer i subwoofer
Fra : Jesper-84
Vist : 3792 gange
50 point
Dato : 24-12-09 03:08

Hej

Jeg ejer en Dali Concept subwoofer, hvor transformatoren i den brummer svagt. Jeg er HELT SIKKER på at det er transformatoren der brummer og ikke enheden. Jeg har forsøgt at sætte et støjfilter på uden videre held.

Den knurrer ikke helt vildt, men jeg kan altså høre den hvis der kommer en stille pause i filmen eller hvis jeg hører dæmpet musik. Jeg er ganske vidst lidt sart med den slags, men når jeg ved at lyden er der kan jeg altså høre den !

Det er vel efterhånden et års tid eller lidt mere siden at den blev købt.

Er der nogen der kan svare på:

1) Om jeg skal satse på at få noget som helst ud af at aflevere subwooferen i hifiklubben og sige at den brummer svagt eller er det helt almindeligt ?

2) Om der findes et filter som burde virke bedre overfor den slags ?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 24-12-09 06:37

det lyder som en dårlig forbindelse, tjek alle kabler, og prøv den på et andet anlæg og se om den stadig brummer. hvis ja, og du stadig har garati på, så afsted med den.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-12-09 06:51

Jeg går ud fra der er seperat 220 v tilslutning til suben :Fjern signalledninger til ht. Hvis den stadig brummer skal nettrafo skiftes. Hvis der først brummes når signalledninger er tilsluttet er det nok et kabelproblem men kan stadig være nettrafoen det først starter brummeriet ved belastning-det må den selvfølgelig ikke gøre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-12-09 08:46

Sådan nogle brummelyde ka' jeg heller ikke holde ud, men har da flere gange fået det fjernet ved simpelhen bare at vende stikket i kontakten

Efter et år, vil du ikke få noget ud af at henvende dig til Hi Fi klubben, det skulle du have gjort langt tidligere (hvis du tænker på garanti)

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 50 point
Dato : 24-12-09 13:06

Er det en ringkernetransformator eller er det en alm. transformer.

Det er transformeren der er lavet fordåligt så den nu begynder at brumme svagt, det er en vibration der opstår i jernkernen via det magnetfelt en spole danner,.

du burde få den byttet på garentien når den kun er ca. et år gammel.

Du har selvfølgelig tjekket at det ikke er støj ind via kablerne / dårligforbindelse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-12-09 14:56

Man skelner mellem to typer brum.
Er det vekselstrømsbrum 50 Hz, eller er det forstærker brum!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-12-09 16:46

Transformatorer vil altid brumme svagt på grund ag magnetostriktion. Men det kan normalt ikke høres på veldimensionerede enheder.

Derfor er det meget mere sandsynligt at brum kommer med dit signal eller på grund af dutilstrækkelig filtrering af spændingsforsyningen til forstærkeren i subwoofren.
filtreringen kan bedres, men kræver udmåling af data o beregning.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-12-09 17:19

Det er da rigtigt transor, men en dårlit "LYT" et sted i stabiliseringen af strømmen,kan nemt forårsage brum men den vil dog være en dybere brummen med 50 Hz.
Forstærkerbrum er ofte højere i tonelejet, og kan til tider være snerrende som en fruentimmer, der har fået enforkert størrelse i julegave!

Kommentar
Fra : Jesper-84

Dato : 25-12-09 02:48

Kære alle sammen!!

Tak for svarene, men der er ikke ret mange af dem jeg kan bruge til noget som helst !!!
De fleste af svarene går på at jeg skal undersøge om det er et dårligt kabel, om det evt. er en brumsløjfe o.s.v...

Nu prøver jeg lige igen !!!:

Jeg er HELT SIKKER på at det er transformatoren der brummer !!

Og hvordan kan jeg være så sikker på det !?:

Jo...Når signal kablerne er taget fra og det således KUN er 230V forsyningen der er sat til brummer den sjovt nok stadigvæk! Og ikke nok med det...Der sidder et relæ som tænder et par sek. efter at forsyningen er sat til for at undgå et "gonk !" når den tænder. Og med det samme når forsyningen sættes til (før relæet tænder) brummer den også! Og når relæet tændes bliver det ikke værre !!

Altså...
Vil jeg få noget som helst ud af at aflevere den i hifi-klubben eller er det noget som jeg bliver nødt til at leve med?

Før jeg evt. afleverer den i hifi-klubben kan jeg da prøve med et net-støjfilter af en slags?
(Jeg har allerede prøvet et DC-filter bestående af 4 dioder og 2 elektrolytter på 4700uF)

Og forresten...Glædelig jul!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-12-09 12:18

Når det er din supwoffer der brummer, så er det naturligt, så'n da'.
Det er jo den der giver de dybe toner, hvori det 50 Hz brum også hendhøre til.
Du har jo selv udelukket de andre muligheder for kilder.

Ud over dedioder og de lytter du har brugt, vil det sikkert være en god ide, at indskyde nogle drosselspoler, lige som afskærmning og jordning af støjfeltet kan have en posetiv virkning.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-12-09 15:04

Citat
Det er transformeren der er lavet fordåligt så den nu begynder at brumme svagt, det er en vibration der opstår i jernkernen via det magnetfelt en spole danner,.

du burde få den byttet på garentien når den kun er ca. et år gammel. [/CITAT

[CITAT] Tak for svarene, men der er ikke ret mange af dem jeg kan bruge til noget som helst !!!
De fleste af svarene går på at jeg skal undersøge om det er et dårligt kabel, om det evt. er en brumsløjfe o.s.v...

Nu prøver jeg lige igen !!!:

Jeg er HELT SIKKER på at det er transformatoren der brummer !!

Og hvordan kan jeg være så sikker på det !?:

Jo...Når signal kablerne er taget fra og det således KUN er 230V forsyningen der er sat til brummer den sjovt nok stadigvæk! Og ikke nok med det...Der sidder et relæ som tænder et par sek. efter at forsyningen er sat til for at undgå et "gonk !" når den tænder. Og med det samme når forsyningen sættes til (før relæet tænder) brummer den også! Og når relæet tændes bliver det ikke værre !!

Altså...
Vil jeg få noget som helst ud af at aflevere den i hifi-klubben eller er det noget som jeg bliver nødt til at leve med?

JA. Gå ned i hifi-kluppen med den, for der er en fejl i den, gjore den det fra ny af?
Hifi i den klasse skal da ikke brumme, og det er ikke dig der skal løse broblemet når den kun er ca 1 år.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-12-09 15:10

Strøforsyningen er def. Relæet giver din sub forstærker power. Du har 2 års reklamationret så aflever skidtet. Hvis du selv beynder at rode/ombygge skidtet er butikken i deres fulde ret til at afvise din henvendelse. Først når du har kastet håndklædet i ringen over for butikken kan du selv begyde at fuske med det -det sige købe en ny identisk trafo eller en ækvivalent ringkerne trafo.
Filtre mv tror jeg ikke på -en defekt udgangselektrolyt laver meget mere larm end det du beskriver. Hvis trafoen er skruet på kabinettet seperat kan et antal gummifødder gøre underværker, men fingrene væk indtil din forhandler har undersøgt hele enheden.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-12-09 16:49

Hvis brummelyden kommer ud af højttaleren, så er det uden tvivl vekselsstrømsbrum, der siver gennem strømforsyningen til forstærkeren.

Transformatorer af typen EI hvor pladerne er blevet løse så de viberere i vekselstrømsfeltet, burde ikke forplante sig i højttalerens lyd, men kan ved indbygning få kabinettet til at "synge".

I så fald er det en dårlig kvalitet fra hong-kong eller et andet skævøjet land.
Sådanne transformatorer af kvalitet er ovnlakeret, hvilket kan ses ved et brunligt laklag, der forsegler pladerne sammen, så de ikke står og viberere.

Jeg har i min ungdom, ansat på en elektronikfabrik, ovnlakeret masser af trafoer og motorankre, og det var den gang kvalitet var i højsædet! (Dette højsæde er nærmest en fodskammel i vore dage!)

Kommentar
Fra : Jesper-84

Dato : 25-12-09 21:25

Citat
JA. Gå ned i hifi-kluppen med den, for der er en fejl i den, gjore den det fra ny af?
Hifi i den klasse skal da ikke brumme, og det er ikke dig der skal løse broblemet når den kun er ca 1 år.

Det er jeg ikke helt sikker på. Hvis man ved at det er der kan man høre det. Det kan være at jeg bare ikke har tænkt over det før.

Men kunne godt være jeg bare skulle bevæge mig et smut derind. Op og ned ad trapper med det monstrum...gaab...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-12-09 08:25

Hyr en "minitrans" til trapper og veje -er i sidste ende billigere end selv at lege elektronikreperatør og døje med diskosprolaps fremover.

Godkendelse af svar
Fra : Jesper-84

Dato : 28-12-09 03:59

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-12-09 10:14

Selv tak Jesper-84 og