/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
220V / batteri.
Fra : k_m_s
Vist : 895 gange
200 point
Dato : 18-12-09 21:12

Hej.

Jeg sidder som regel ved 220 V. med min bærbare. Jeg plejer at bruge batteriet ca. halt ned før jeg tilslutter 220 V. og så når den at lade op til 100% før jeg slukker.

Er der en bedre måde hvis jeg gerne vil ha at batteriet ikke er dødt når jeg ikke er i nærheden af 220 V?

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 18-12-09 22:02

Min manual siger, at det er bedst engang i mellem at lade den køre helt i bund og så lade den helt op igen. Det gælder generelt lion batterier.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 18-12-09 23:04

Jeg plejer at blive ved indtil der kommer besked om at computeren lukker om 30 sekunder, det vil sige at batteriet er næsten tomt før jeg starter ladning, det holder mit batteri i topform computeren er 5 år og kan stadig køre mere end 3 timer på batteri

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-12-09 00:04

Du behøver ikke gøre noget specielt for at holde dit batteri i god stand. Hvis du oplever at det på et tidspunkt ikke er optimalt længere, så skal du bare ryste det kraftigt i ca. 30 sek. - så er det i fin form igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-09 02:03

Der er mange ideer om den sag. Der er bare ingen af de mange , som har prøvet de forskellige strategier med helt ens batterier i årevis.
Min egen holdning er at man skal lade den køre med laderen hele tiden, når der er mulighed for det.
Hver gang batteriet afades lidt eller helt vil det ikke blive ladet helt så meget op igen. forskellen er måske ikke stor men efter nogle hundredre gange er tabet betydeligt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-12-09 09:25

De gamle Nikel Cadminium, batterier buggede sulfat spidser i cellerne så kapaciteten faldt de til sidste døde hel når sulfatspiserne nåde helt på tværs af cellen, sku kunne man brænde disse i stykker og lige få et par uger mere ud af disse....

Litium ion celler, laver ikke memmory effekt på samme måde. Men der er meget religion arvet fra den gang man skulle aflade celler helt inden genopladning.

Din akumulator på bilen, lades konstant når du bruger bilen og det lever den fint med (skønt dens kapacitet også falder på sulfatering).

Det samme kan du gøre med PC batterier og dem der findes i mobiltelefoner.

Nickel-metal hydride battery har mindre memmory effekt end NiCd, men er ikke helt fri for dette problem.

NiCd baterier til andre ting skal stadig aflades helt for at de kan holde længe.

Men du kan søge lidt på gogle omkring memmoryefekt på "lithium ion battery memory effect"

Hvor der mange steder skrives om at de ikke har memmory effekt, der er skrevet meget om dette emne.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-12-09 09:28

Fandt lige et godt link om genopbygning, af batteri.

http://www.electronics-lab.com/articles/Li_Ion_reconstruct/

Læg mærke til at der er flere sider...
Vh Ben

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-12-09 10:01

Det er jo en hel videnskab det her !!!

En ting er sikkert: Det er antalet af gange, et batteri bliver opladet/afladet, der bestemmer levetiden/slitage.
(man skal dog ikke regne med at et batteri, der blot ligger uberørt hen, bare kan bruges efter 2 år)

Så kommer, hvilken type snakker vi om ??? Ni-MH, litium-ion, Litium-polymer (Li-Pol) for at nævne nogle af de mest brugte til bærbar brug. Alle skal behandles på hver sin måde !!!

I dag er det mest alm., at der bruges Li-Pol batterier i en bærbar computer. Det er det batteri, der kan indeholde mest energi, i forhold til den fysiske størrelse.

Den måde man får batteriet til at holde længst muligt er:
Lad batteriet op, og tag det så ud, når du har 230 V i nærheden.
Sæt først batteriet i igen, når du skal bruge den bærbar, uden 230 V.
( Du skal sørge for at lade på batteriet, en gang i mellem, feks en gang om måndenen)
På denne måde reducere man jo antallet af op/afladninger betydeligt, hvis man normalt bruger den bærbare, i nærheden af en stikkontakt, og metoden anbefales faktisk af experter/fabrikanter.

Så kommer vi lige til begreber, og misforstårlser.

Den boks, man sætter i stikkontakten, og videre til den bærbar, er i 99% af alle tilfældende IKKE en lader!! Det er derimod en strømforsyning. Selve ladeenheden, et elektronisk kredsløb incl. en CPU, sidder som regel indbygget i selve batteriet. CPU'en er programmeret til at styre netop den type celler, batteripakken består af, og den kan vi ikke ændre på.

marc43 skriver

Citat
Min manual siger, at det er bedst engang i mellem at lade den køre helt i bund og så lade den helt op igen. Det gælder generelt lion batterier.

Ja og nej. Du kan aflade batteriet så meget som ladekredsløbet vil acceptere. Hvis du aflader et Li-ion eller Li-Pol batteri under en vis grænse dør det, og er herefter ubrugeligt !!!

Det transor skriver, er sådan set korrekt, dog tager han ikke batteriet ud. Det er jo alle de små op og afladninger der giver kapacitetstab. Dem er man jo 100% sikker på, at det ikke foregår, når batteriet ikke er monteret.

Så til en anden lille sjov ting. Mange batterier er mærket Li-ion, men hvis man skiller dem ad, indeholder de Li-Pol celler !!! Jeg vil absolut fraråde, at prøve at skille et gammelt batteri ad, hvis man ikke har prøvet det før, da der kan være eksplosionsfare !!!!
Jeg har fået oplyst, at Li-Pol ikke er et navn der ikke bruges, feks i Tyskland. Der er alle de forskellige varianter, opgivet som Li-Ion.

Men som sagt er det med op & afladning af forskellige typer batterier, en hel videnskab, der ikke kan siges noget generelt om.
Husk på at der sidder 1000 vis af ingeniører, der dagligt ikke laver andet, end at finde ud af, hvordan man får mest ud af opladelige batterier.
Der findes (endnu) ingen vise sten, vedr. dette spørgsmål

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-09 10:31

På med ledningen og kør.
Du har en hurtigere computer.
Dit batteri er altid fuldt opladet (den stopper selv ladningen)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-12-09 12:12

Eyvind skriver bla:

Citat
(den stopper selv ladningen)

Hvor ved du det fra ?????

Mange ladere, går fra "hovedopladningen" og over til "tricle charge" (oversættes mange gange til vedligeholdelsesladning) På en bærbar computer er der ingen indikation på om den tricle lader eller ej, kun "hovedladningen" indikeres.

Problemet er, at et fuldt opladet batteri, der ikke er forbundet, begynder at selvaflade.

Nogle fabrikanter, mener at batteriet altid skal være 100% opladet, og derfor tricle lader de.
på den måde får man altid længst mulig tid til at bruge den bærbar på batteri.
Ulempe: det "slider" på batteriet, med reduceret levetid til følge.

Andre fabrikanter mener at når et batteri er fuldt opladet, kan der ikke fyldes mere på det, så derfor afsluttes ladningen helt. Når batteriet så ligger ubenyttet hen, selvaflader det, men i dag med Li-Pol celler, er det så lidt vi snakker om, at det næsten ikke har praktisk betydning.
Ulempe: der er måske kun 95% strøm tilbage på batteriet, når det skal bruges. Til gengæld får man så et batteri, der holder betydeligt længere, end et batteri der trickel ladet på !!

Bedste opbevaringstilstand for et Li-Pol batteri: 60-70 % opladet !!!

Det er fuldstændigt umuligt, for den alm. bruger, at sige hvilken metode, der benyttes i netop ens bærbar computer.
Derfor er man 100% sikker på at batteriet ikke tricle lader, hvis man tager det ud.

MVH

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-12-09 12:48

Her er vist meget gætteri og religion

Citat
viskinge:
[I]Ulempe: det "slider" på batteriet, med reduceret levetid til følge. [/I]

Hvor ved du det fra?

Vedligeholdelses ladning er ikke noget nyt fønomen og bruges i UPS forsyninger og andre steder.

Hvis man skal udtale sig om hvordan dette påvirker cellen, skal man vide hvad der kemisk sker i denne. Det slider jo ikke på et glas at sikre at dette altid fuldt.....

Det største problem der vandre rundt som spøgelse, er sulfateringen i tidligere batterityper.

Hvis det virklig er et problem at køre med spænding på batteri, kan det undre at producenten ikke foreskriver at dette skal udtages når opladnung er tilendebragt.

Jeg har endnu aldrig skulle skifte batteri på min bærebare, men det er vigtigt at kende foreskellene på batterityper, inden man drager forkerte konklutioner.

vh Ben

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-12-09 13:17

Citat
viskinge:
Ulempe: det "slider" på batteriet, med reduceret levetid til følge.

Hvor ved du det fra?

Det kan du læse dig til mange steder på nettet.

Citat
Vedligeholdelses ladning er ikke noget nyt fønomen og bruges i UPS forsyninger og andre steder.

Helt korrekt. Dog har jeg da aldrig set et Li-Pol batteri i en UPS'er.
Vedligeholdelsesladning bruges almindeligvis på andre typer batterier. Li-Pol er meget følsomme over for overladning, hvilket lettere kan ske når man Vedligeholdelseslader.

MVH

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-12-09 16:08

Overladeninger sker ikke hvis lade-styrringen er designet korrekt...

vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-09 18:11

Test:
Zepto bærbar bruger 0 watt når den slumrer med netstik sat til.
Så det er vel ikke meget at den lader.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-12-09 18:20

Eyvind

Ikke på det tidspunkt hvor du måler....

Men den kan godt over et døgnstid, forbruge noget.

vh Ben

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-12-09 18:24

Sikke da som de lærde er uenige, jeg fjerner markeringen og blander mig udenom

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 19-12-09 19:47

Tak for svaret o.v.n..

Ja det er da en videnskab, tror jeg vil gøre som dig. 5 år på et batt. må da siges at være godt.

Hilsen

Kim

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-12-09 20:53

Selv tak - det skal lige tilføjes at jeg kører med Linux Ubuntu, Windows Vista for eksempel, vil sikkert kunne halvere batteri tiden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-09 22:16

Og 20 - 25 watt nå der køres her på Kandu med IE8 / win7