/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kondensvand fra Temovex varmegenvinding
Fra : forlias
Vist : 2244 gange
80 point
Dato : 12-12-09 21:18

Halløjsa

Jeg bor i et hus fra '74 med eftermonteret Temovex anlæg.
Alderen på anlæget kender jeg ikke, men det var i huset da vi flyttede ind i '98.

Efter renovering af bryggers, hvor jeg havde afmonteret Temovex'en, er der begyndt at komme vand ud af enheden.

Jeg kunne forestille mig det er kondens, da jeg har konstateret det både i regn og tørvejr.

Kan nogen fortælle mig hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 12-12-09 21:29

Du har glemt at montere afløbsslangen.

Kommentar
Fra : forlias

Dato : 12-12-09 21:30

Afløbsslangen? Der er så vidt jeg kan se ikke nogen afløbsslange på. Der var i hvertifald ikke nogen da jeg afmonterede den.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-12-09 22:29
Kommentar
Fra : forlias

Dato : 12-12-09 22:33

Ja jeg har skimmet den igennem.
Jeg kan dog ikke rigtig se noget ang. kondens i den tråd?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-12-09 22:35
Kommentar
Fra : forlias

Dato : 12-12-09 22:42

Jeg kan ikke umiddelbart se nogle af de indlæng handler om mit problem med kondens?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-12-09 02:22

Sådan er livet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : forlias

Dato : 13-12-09 10:09

Tror sgu desværre ikke jeg kan spise konen af med den melding benny

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-09 17:22

Kondensafløb ikke tilsluttet.
Vandlås ikke monteret på kondensafløb.
Anlægget slukkes.
Anlægget hælder den gale vej.
Kondensbakke tæret op.
For ringe eller manglende isolering. I tagrum skal i særdeleshed afkastkanalen isoleres aht kondens. Indblæsning og udsugning af hensyn til driftøkonomi.

...er de oftest forekommende årsager

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-12-09 17:53

Hvis det er en RT 400 behøves vandlås ikke, idet den skubber igennem veksleren på afkastsiden.

Kommentar
Fra : forlias

Dato : 14-12-09 08:59

Nu skriver i kondensafløb. Der er ikke noget synligt afløb på enheden.
Det eneste som "stak" ud da vi afmonterede den var 4 rør og en ledning til styringen.
De 4 rør er 1 luft in og 1 luft ud af huset samt 1 udsugning og 1 indblæsning.

Anlægget er aldrig slukket. Kun hvis vi er på ferie i en uge eller derover.

Kondensbakke hmmmm hvor skulle den være?
Selve enheden er ca. 2-2,20 m høj og 40 cm i bredden. Der er to plader skruet fast på fronten med fingerskruer. Bag den øverste plade gemmer de to motorer sig, sammen med et filter. Bag den nederste plade gemmer der sig bare en lille låge i bunden, bag den låge er der to huller ind til selve veksleren vil jeg tro. Det strømmer i hvertifald ud med kold luft fra det højre hul.

Jeg har så lige ifm. den obligatoriske tørring af gulvet følt på undersiden af enheden. Der hvor vandet kommer ud er der et hul, hvor der også kommer kold luft ud af. I hullet er der gevind, dvs. det kan måske være her hvor der ifm. flytningen er faldet noget ud?

Kommentar
Fra : forlias

Dato : 14-12-09 09:05

Nå ja glemte lige at vi har fladt tag, så den ryger lige igennem, uden tagrum
Der ud over skriver du 3773 forkert hældning?
Se det kunne måske være noget her også. Der fulgt desværre ikke nogen vejledning til enheden med da vi overtog huset. Men skal den hælde på en speciel måde?

Selve enhedens type kender jeg ikke. Det eneste jeg kan se, er at der står Temovex-VX på den.
På skiltet i tilslutningsboksen står typ: 480skåp

Kommentar
Fra : forlias

Dato : 16-12-09 12:36

Forøger lige point for lige og se om det hjælper

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-09 12:41

Hvorfor?

Genetabler kondensvandsafløbet

http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/temovex_RT400_DS.pdf

eller

http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/400s-ec_ds.0910.pdf

Hvis du har uisolerede kanaler, så få dem isoleret.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 80 point
Dato : 16-12-09 18:34

Når man slår op på deres side:
http://www.rec-indovent.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=41&Itemid=362
Og ser på drift og kørsel på deres mindste udgave, øverst.
Indlæser den (Pdf)
http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/250s-ec_ds.0910.pdf
Ser på side 12.
Står der at i bunden sidder der en rød prop i kondensafløbet (Der er åbenbar ikke normal brug for afløb)
Ved rengøring kan man fjerne proppen, men den skal sættes i igen (I filtersiden)
Har du fjernet den ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 16-12-09 20:06

Citat
Bag den nederste plade gemmer der sig bare en lille låge i bunden, bag den låge er der to huller ind til selve veksleren vil jeg tro.

Som jeg læser det ,så har du ikke haft åbnet Servicelågen nederst i skabet.

Der er jo så en stor chance for at den "prop" som der henvises til i pallebhansen`s link,stadig ligger i skabet.

Det er så ikke sikkert at der er behov for afløb, men fugten fordamper selv.

Kommentar
Fra : forlias

Dato : 16-12-09 22:00

Muldvarp og Palle - Ja jeg tror sandelig i har ret.
Jeg kan også se på 3773's link at der hører en prop til.
Så det er da sikkert bare den som mangler. Jeg blev bare så nervøs over alt den snak om afløb og det. For der har ALDRIG været et afløb tilsluttet.
Jeg går i gang med at lede efter proppen
Da det var Palle som først kom med kommentaren omkring proppen, får han point.

Tusind tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : forlias

Dato : 16-12-09 22:01

Tak for svaret pallebhansen.