/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
TemoVex og ELFI 400K?
Fra : Lars8270
Vist : 5378 gange
150 point
Dato : 17-10-06 15:27

Hej

Nu har jeg ledt hele forum igennem, og har fået gode oplysninger om det emne, jeg jagter viden om for tiden, nemlig ventilation med varmegenvinding.

Det hedder vel efterhånden ”genvex” i folkemunde, men jeg er nu gået hen og er blevet noget lun på et anlæg af mærket TemoVex 250s eller TemoVex 480s (hedder vist også nogen gange 400).

Det er en smart ”pakke” i form af et højt modulskab lige til at sætte ind i bryggerset, og så har det tilsyneladende nogle meget pæne ydelser.

Nu har jeg været rundt ved alle fabrikanter - på nettet! - og de lover jo næsten alle sammen guld & grønne skove og meget høje genvindingsprocenter. Det gør TemoVex også. Tilsyneladende er det dog blevet testet og fundet værdig til en pris, der tilsyneladende er givet af de svenske ”energimyndigheder”. Endvidere er det testet af den svenske pendant til Teknologisk Institut - tror jeg - som borger for at de opgivne værdier er realistiske.

Jeg er jo kun en amatør, men jeg synes dog at kunne se, at selve varmeveksler-elementet i TermoVex’en er meget stort. Noget større end mange andre fabrikanter. Det burde jo alt andet lige kunne medføre en effektiv varmeudveksling. Den siges at kunne køre uden brug af eftervarmeflade, og tilsyneladende skal det også ned på 8-10 minusgrader, før indblæsningen kommer væsentligt under stuetemperatur.

Det koster ca. 21.000 kr. i DK, og det koster mange af de andre tilsyneladende sammenlignelige produkter også.

Nogen der kender produktet? Erfaringer? Hvad med medlem 3773 - som jeg kan se har meget stor indsigt i emnet?

Næste punkt på dagsordenen for mig er at tackle de forbandede brændeovne, som folk (mis)bruger i mit kvarter. En stor del af fyringssæsonen er udeluften decideret uegnet til indånding. Det er så stort et problem, at når det går hedt til, kan vi sidde og lugte inde i vores stue, når naboerne har fået gang i de sodsværtende apparater.

Nå - nok om det - men mit ønske om ventilation hænger jo sammen med ønsket om frisk luft, men det kunne jo lige passe, at jeg så anskaffede et mekanisk udstyr, der ligefrem pumper røg og partikler ind i mit hjem.

Et hurtigt kig på fænomenet røg fra brændeovne siger mig, at her taler vi om små og til dels meget små partikler. Ikke nogen der i videre omfang kan fanges af almindelige filtre. Hverken F7 eller F9 vil for mig at se give nogen garanti for fravær af problemer, og så koster de jo en del. Og luften i kvarteret er virkelig tyk nogen gange. Lommelygten laver en kraftig lyskegle i haven - der er rigtig mange partikler.

Så faldt jeg over et elektrostatisk filter ved navn ELFI 400-K. Det koster op til ca. 8.000 kr. (set noget billigere på nettet i Sverige), men så kan filtrene genanvendes, og der er effekt også på de dér 0,1 my store partikler. Jeg har ikke helt fundet ud af, om det også tager nogen, der er lidt mindre end det, men det ser sådan ud. 0,01 my går vist ikke.

Hvad så med det apparat? Nogen erfaringer? Noget at sige til det?

Eller er der andet at sige til mine planer om at lave ventilation med varmegenvinding. Jeg har også haft godt kig på den nye Energy 2 fra Genvex, og den er sikkert et værdigt alternativ til TemoVex’en, og den koster vist ca. det samme.

På nettet kan man køb en meget billig Nilan 300 - er den mon noget værd?

TemoVex’en er jo en svensker, og jeg har ikke spor imod at købe dansk - men altså ikke for enhver pris.

Jeg bor i et almindeligt parcelhus på et plan ca. 140 kvm. Hvad mon ”hele baduljen” løber op i, hvis jeg laver hele montagen selv - altså det jeg må? Der skal selvfølgelig elektrikker og muligvis VVS’er på samt hjælp til indregulering.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Lars

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-10-06 16:23

Temovex'en er et nydeligt anlæg, omend temmelig dyrt. Eneste forskel fra almindelig kendte maskiner er monteringen i baggangen - dvs servicering er nemmere. Temovex har i dk levet en omtumlet tilværelse, med forskellige importører. Senest vistnok Wolf Danmark. Anlægget ser veldimensioneret ud, men lider antagelig af kvaler med is i veksleren, ifald genvindingstallene holder. Som standard er indbygget el eller vandvarmeflade, ligeledes bypass. Hvis ellers bypass'et er lavet ordentlig er det altsammen fint. Filtrene er også fornemme F7 på indblæsning hvilket er ganske ok. Blæserne ligner umiddelbart billige scirocco'er, hvilket trækker ned. Anlæggets specifikke elforbrug er antagelig ikke for godt.

Elektronfiltret er da godt, men er du barn eller barnebarn af Maude fra Matador?

Allerede F45 er faktisk et temmelig godt filter. F6 F7 F8 og F9 er rigtig gode. Men bevares har du grynene så ok. Det er korrekt du kan vaske cellen, men selve kulfiltret skal skiftes. Det kan du ikke regenere.

Nilan Comfort er billig = billig!

Prisen sammensætter du af:

aggregat
Ønsket ekstra udstyr
Kanalsystem ca 10 - 12000
Montage ca 10000
Isolering ca 3 - 8000 afhængig af hvordan det laves
Indregulering og målerapport iht VENT ordningen 3000
Elektriker: 1500
VVS: 500

Fælder:

Manglende støjdæmpning
Ikke balanceret kanalsystem - svært at indregulere
For dårlige hætter = for lille mulig luftstrøm og for højt SEL
Uvederhæftige leverandører = anlægget overholder ikke data og virkningsgrader
For billige ventiler = støj træk

Kommentar
Fra : Lars8270

Dato : 18-10-06 14:24

Hej 3773

Mange tak for det udførlige svar.

Mens min kone og jeg fik en kop kaffe i det stadig halvgode vejr på terrassen, nævnte jeg sådan henkastet, at jeg vistnok var blevet forelsket i en svensker - en høj, slank model.

Hun gloede jo lige lidt! - men kunne jo nok se, at det ikke var så alvorligt. Selv om jeg faktisk er ved at blive lidt mere seriøs i mine planer med hende…

Hvis du har tid, har jeg lige et par enkelte spørgsmål til dine kommentarer:

Det er en dyr dame, synes du? Hvis jeg kigger rundt på de ”vejledende priser” på andre fabrikater, synes jeg da prisen ligger på niveau med en del andre?

Jo, der lyder måske lidt Maude-agtigt med det filterhysteri, men siden vi kom til at bo i ”brændeovnsland” har min kone haft tiltagende asmatiske tendenser. Røgen gavner i hvert fald ikke på dét.

Jeg har også et par børn at tage hensyn til, og det er ikke rart, at der lugter som om der er kommet pejs i børneværelset. Røg fra brændeovne kan være særdeles problematisk for helbredet. Især når man har en nabo, der gerne vil ”fyre igennem”. Det vil sige fylder bæstet med brænde kl. 11 om aftenen og skruer godt ned for luften. Så står der dejlig gul røg op. Han er vist stolt af ikke bruge en krone på fjernvarme, men vores begejstring er nu mere moderat.

Stumperne: Nogen anbefaling af fabrikat? Lindab? Især ventilerne - hvad skal jeg vælge? Også gerne: Hvor skal jeg købe? Jeg har jo talt med Wolf om TemoVex’en, og de kunne da godt skaffe stumperne, hvis det skulle være - så det kan såmænd lige så godt være et andet sted, tror jeg.

Støjdæmpning: Der skal vel en af de store på lige ved aggregatet, og gerne en lille ved hver ventil? Eller er det nok med de små ved ventilerne? Det må gerne være støjsvagt. Du ved - her hos Maud’erne.

Er det en god ide med en af de fleksible dæmpere lige ved ventilerne? Kunne forestille mig, at det ville lette montagen, idet lyddæmperen både er rørbøjning og tilgiver eventuelle små skævheder i forhold til montage på ventilkraven.

Isolering: Jeg havde forestillet mig en enkel og billig løsning som følger: Jeg har ”nominelt” 300 mm glasuld på loftet. Det er nok ca. 250 - 270 mm. Med 100 mm spærfødder, er der plads nok til at begrave et 160 mm rør. Jeg havde forestillet mig at skære ud ned til spærfoden og fæstne røret med patentbånd. Enten skære skråt de rigtige steder eller skære lange trekantede strimler, der kan passes ned omkring røret. I hvert fald så det ligger pænt til. Afslutning med et låg af 100 mm glasuld med godt overlap ud på eksisterende isolering.

Er det en gangbar metode? Der skal selvfølgelig anvendes andre løsninger hist og her, men til de lange stræk havde jeg tænkt mig denne metode, der må være den absolut billigste.

Jeg har ikke en pind forstand på dimensionering eller udlægning af ventiler m.v., og skal selvfølgelig have bistand til det, men mine ideer er dog som følger:

Der suges i midten af huset, hvor køkken, bad, bryggers og tørretumbler er placeret. Der blæses i begge ender, hvor der er værelser og stue.

Det kan sikkert komme til at passe med, at 160 mm kun kører på langs af husets længderetning, således de mindre rør kan krydse under de store, de par steder hvor det ikke kan undgås. Det kunne jeg forestille mig er måden at gøre det på. Så er der bare det med, hvor der skal bruges hvilken størrelse rør, men det vil en fabrikant sikkert gerne fortælle mig.

Som sagt: Tusind tak for dine gode råd.

Med venlig hilsen

Lars

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-10-06 19:02

Det er den gode "gamle" velprøvede facon du har gang i. Så det lyder såmænd ganske fornuftigt.

Sug: Ja en ventil i hvert vådrum. Dvs bad, toilet, bryggers og køkken. Undlad at sætte emætte på sådan en ka'l.

Indblæsning: En i hvert soverum + en eller to i stue.

Høvl lidt af dørene eller fjern dørtrinet, så du har fri luftgennemgang under dørene.

Skær rørene ned i bestående isolering. Langs med spær kan de komme helt ned. Fikser rørene med montagebøjler på vinkler monteret i spær.

Fyld op med isolering.

Rul 100 mm ud ovenpå.

ø160 hovedrør. Samtlige grene ø 100 dog sug i køkken ø125.

300 eller 600 lang lyddæmper på alle indblæsningsgrene + evt sug fra køkken. ø160 x 1200 lyddæmper på hver af hovedkanalerne.

Almindeligvis vil jeg regne lyden, for lige at være sikker. Balancering af kanalsystemet laver jeg mestendels på fornemmelsen, men ellers kan en tryktabsberegning eftervise dette.

Lyddæmperslange = amatørskrammel - lad være med det.

Wolf har jeg det lidt ambivalent med, men bevares er det ham der sælger dem, må du købe den der.

Kanaler. Ligegyldigt om det er Lindab eller Øland. Kvaliteten er den samme.

Godt råd: Lav dig en bette aliance med en der er øvet i at montere. Det kan hænges op på omkring en dag af to mand, hvis ikke det er for bøvlet. Og overskæring af rør, samling mv er da så nemt så alle kan finde ud af det, men man er ikke i tvivl om det er en fagmand eller f. eks. en elektriker eller smed der har lavet det. Helt tydeligt bliver det når tømrere og andet godtfolk går i gang. Så fuldstændigt som med andet. Skal det være 10 - 4, brug en der ved noget, og betal ham det det koster. Du kan snildt selv hjælpe med og spare en klatskilling. Og bruger man tredive - fyrre tusind på at købe stumper, er det dumt at spare de par tusind, der afgør om det er et fedt anlæg eller et fusk-anlæg.

Kommentar
Fra : Lars8270

Dato : 19-10-06 10:26

Hej 3773

Jeg havde jo håbet på et par råd fra din side, og det har jeg sandelig fået. Tusind tak.

Det er altid fornuftigt at indse sine begrænsninger. Selv om jeg da mener, at hænderne vender rigtigt - og at jeg dermed snildt kan flikke et par rør sammen - så kan jeg godt se det med værdien, af det ”erfarne overblik”.

På den anden side vil jeg meget gerne være med og vide noget om det, der skal ske. Det ved jeg nu i store træk, og det er jeg glad for.

Med venlig hilsen

Lars

Kommentar
Fra : Lars8270

Dato : 04-11-06 17:58

Hej igen 3773

- Hvis du er frisk på en lille kommentar til bl.a. denne oplysning:

Nu har jeg fundet ud af, at Temovex 400s har et specifikt elforbrug på 2300 J/m³. Det er da vist temmelig meget?

Du havde jo en mistanke til et højt SEL, og det kunne se ud som om, denne mistanke var berettiget.

Jeg ved ikke så meget om emnet, men krav til SEL er så vidt jeg ved ganske nyt (BE 06), og derfor er der ikke mange producenter, der oplyser noget. Efter reglerne skulle max. være 1200 J/m³, og så "dumper" Temovex jo ganske alvorligt.

Spørgsmålet er dog, hvordan det forholder sig med de øvrige mærker, som ikke nævner noget? Genvex Energy 2 som en undtagelse.

Eller også skal jeg lige klappe hesten lidt og se, om ikke der er nogle flere, der finder på at sætte nogle ordentlige vifter ind i maskinerne. Det er vel bl.a. dårlige ventilatorer af radialtypen og med fremadkrummede skovle, der giver de dårlige tal? Denne type får i hvert fald ikke mange pæne ord med på vejen i Ole B. Stampes bog om varme- og klimateknik (jo, jeg prøver da at sætte mig lidt ind i emnet...).

De nye regler burde bevirke, at fabrikanterne gør noget hurtigt. Merprisen for en forbedret teknik må så rigeligt være prisen værd på sådan et aggregat, der skal køre i døgndrift i årevis - så mon ikke, der kommer til at ske noget meget snart?

Jeg føler mig i hvert fald i nogen grad "slået tilbage til start"...!

Med venlig hilsen

Lars

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 150 point
Dato : 07-11-06 12:22

Njaa 2300 j/m3 er faktisk en temmlig fin værdi. Problemet er, at man med de nye energiregler med et snuptag har skærpet kravene fuldstændig vildt meget. Man har med et snuptag øget kravene der før var "ingen krav" til dobbelt så godt som gældende for kontor og industri. Dette kan umiddelbart kun meget svært lade sig gøre og stiller kolossale krav til kanalsystem og maskineri. Alle kanaler skal nødvendigvis øges i dimension. Og der skal findes andre ventilatorer. Ligeledes skal genvindingsudstyr og filtre gøres noget større, hvorved man kan forvente stygge pladsproblemer når et anlæg skal indbygges. Samtidig vil anlæggene blive ualmindelig svære at indregulere, hvis ikke du må "spjælde".

Derfor er man nødt til at bygge selv efter bedste evne og så håbe det bedste. Så et anlæg der har en chance for at overholde intensionerene i BE06 vil blive stort og særdeles dyrt.

At scirocco'erne anvendes så flittigt er et pris- og pladsspørgsmål.

Kommentar
Fra : Lars8270

Dato : 07-11-06 12:46

Igen - mange tak for de fine råd. Investeringen vil jo blive pænt stor i forhold til mit husholdningsbudget, så jeg vil gerne ramme rigtigt.

Temovex kan nogle ting, som koster ekstra på andre: Der er inkluderet spjældmotor, der er aut. by-pass, og der er el-varmeflade. Desuden skulle den være så effektiv, at varmefladen sjældent skal i brug.

Jeg har fået at vide, at der ikke er is-problemer p.g.a. opbygningen af modstrømsveksleren, der står lodret, og som dermed skulle "trække varmen fra neden" (?). Hvis det er en snild og effektiv løsning på det problem, er det også en god ting ved apparatet.

Men altså - tak for de god indlæg, der er meget brugbare.

Mvh
Lars

Godkendelse af svar
Fra : Lars8270

Dato : 07-11-06 12:48

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-06 12:53

Er veksleren højeffektiv - får du is uanset hvad. Det spændende er hvordan de afiser.

Kommentar
Fra : Lars8270

Dato : 08-11-06 08:39

Hej 3773

Du skal lige have denne oplysning med:

Jeg har prikket lidt til Wolf og spurgt, om de dér svenskere dog ikke har tænkt sig at gøre noget ved SEL'en på apparatet - og det har de åbenbart!

Ved juletid skulle der være en ny version klar med andre ventilatorer.

Nu vil jeg helt klart vente og se, hvad det går ud på - og hvis det bliver godt, skal jeg have den første, der kommer til landet...

Mvh
Lars

Kommentar
Fra : Lars8270

Dato : 30-03-07 09:22

Mit projekt står lidt i stampe for tiden. Har ventet længe på den opgraderede TemoVex, og er i mellemtiden begyndt at hælde mere og mere til at bruge en Genvex Energy II i stedet for.

Jeg hælder også til at ville projektere og montere selv.

Jeg har haft to firmaer til at kigge løseligt på min sag. Det ene ville fylde 13 kontrolventiler i mit lille hus på 141 kvm. Både suge og blæse i soveværelse og i køkken. Suge to steder og blæse to steder i stuen. Det forstår jeg ikke et ord af, for det kan da ikke give meget ventilation at sætte to ventiler med et par meters mellemrum oppe under loftet.

Så skrev jeg til Genvex, der straks satte en lokal mand på opgaven. Jeg mailede lidt med ham om løsninger og priser. Dog ikke så konkret som tegninger og den slags. Det var temmelig dyrt på trods af, at det var med flexdæmpere og halvfærdige løsninger. Indtags- og afkasthætter havde han slet ikke tænkt på. ”Jeg havde vel nogen aftrækshætter, der kom i overskud?”. Isolering var heller ikke med i prisen.

Det er derfor, jeg overvejer at klare projektet selv. Jeg har lavet tegninger og liste over stumperne.
Prisen for Energy II med aut. bypass er for mit vedkommende ca. kr. 26.000,00 + moms. Stumperne løber op i ca. kr. 18.500,00. (huset som nævnt på 141 kvm).

Virker de priser OK?

Har overvejet en varmeflade, men er det mon nødvendigt? Koster kr. 2.600,00 + moms (og den kan vel uden problemer eftermonteres?).

Energy II er ganske vist med Ø 200 nippler, men den er en anelse overdimensioneret til mit hus, så jeg vælger at reducere til Ø 160 hovedkanal med det samme. Det kommer sig også af, at det elektrofilter (ELFI 400K) som skal på er med Ø 160 nippler. Ellers kunne jeg jo godt have kørt det første stykke af hver hovedkanal med Ø 200, men med de luftmængder, der bliver tale om, vil Ø 160 vist være udmærket?

Jeg kunne også vælge en Energy I, men prisforskellen er næsten ikke-eksisterende, og en II’er under lav belastning giver vel en bedre virkningsgrad end en I’er, der bestiller noget mere?

Indtag/afkast har jeg tænkt mig godt kunne være Ø 200, medmindre det er dumt eller unødvendigt, da det jo selvfølgelig ikke rimer med resten af kanalsættet. Hætterne er også lidt dyrere i Ø 200, og de er ikke billige i forvejen. (kr. 6.200,00 + moms).

Indtag/afkast er i øvrigt planlagt at gå 0,5 – 1 m ud fra aggregatet og derefter lodret op i taghætterne (25 grader taghældning). Jeg har tænkt mig at bruge ITI/ITA fra Øland, og de kan vist udmærket være monteret nærmest parvis – altså ret tæt sammen – da ITA kaster lodret mens ITI trækker vandret ind.

Jeg har valgt 6 stk. indblæsningsventiler samt 3 stk. udsugning. Alle indblæsning er 100 mm og alle udsugning 125 mm. Tanken var, at det måtte rime meget godt at sætte udsugningen et nummer op i størrelse, når der var det forhold i antal mellem sug og blæs.

Kontrolventilerne er planlagt som Systemair TFF/EFF. Dog en enkelt vægmonteret ventil som Øland CTVK (bredmundet frø…).

Indblæsningsventilerne har jeg tænkt mig at montere f.eks. 1,2 m fra ydervæggen de fleste steder, og således at der blæses ind asymmetrisk mod vinduet og radiatorkonvektionen. Er det OK og er 1,2 m fra væggen i orden? Der må være noget med kastelængde og farten skal vel gerne være rendt af luftstrømmen inden den rammer væggen – kunne jeg forestille mig.

Udsugning har jeg placeret mere efter en fornemmelse for, hvor den sidder fornuftigt. Jeg ser ofte, at udsugningen på badeværelset er placeret i brusenichen, men jeg har valgt at rykke den lidt længere ind i rummet i forhold til døren, for at få lidt mere omrøring i hele luftvolumen i badeværelset. Brusenichen er nemlig lige ved døren.

Jeg vil høvle kanten af alle dørtrin, så der kommer en sprække under døren. Tror det bliver pænere end at fjerne dørtrin helt. Der er lidt niveauforskelle i forhold til klinke- og trægulve.

På trods af ELFI 400K slutfilter vil jeg overveje et bedre indtagsfilter end det standardmonterede G4. Bl.a. for at veksleren ikke bliver for beskidt, for det kan et G4 vel knapt nok sikre?

Mon det kan betale sig at montere en ekstern filterkasse og så bare pille G4 ud? Genvex kan leveres til montage med F7, men det er jo også et spørgsmål om prisen på filtre, for så skal de vel leveres af Genvex?

I forhold til selve rørføringen har jeg et par helt banale spørgsmål:

Jeg grener jo ud med Ø 100 og 125 fra Ø 160 hovedstreng, der ligger på en 95 mm spærfod. Afgreningerne skal ret hurtigt helt ned ved siden af spærfoden, og bruger man til det formål en 30 graders bøjning? (Det har jeg foreløbig planlagt). 45 grader er selvfølgelig et godt tal, men jeg er i tvivl, om der er plads til den.

Skal jeg sætte nogle 100 mm vinkler på siden af spærfoden til at fæste strengene på og ”tage vægten” af dem væk fra loftsbeklædningen? Det er lofter af almindelige profilbrædder. Det kræver jo, at jeg i alle tilfælde kører strengene ud langs spærfoden.

Mon der skal indreguleringsspjæld på noget sted? Det skal vel helst undgås, men det er vel et spørgsmål om, hvorvidt der er indbygget balance i kanalsættet, og det er jo det ømme punkt i mit selvprojekterede anlæg.

Nogen der kender nogen, der er gode til at indregulere i Århus-området??

Med venlig hilsen

Lars

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 10-05-07 20:54

Hej Lars 8270
Har du fået dit anlæg til at køre? Hvis du har er du godt tilfreds?
Jeg er ved at se på en Nilan 300 den er jo noget billigere. Kan købes for 14.000.- incl told. Jeg har før haft en genvex og den kørte upåklageligt i mange år.
mvh.
Poul

Kommentar
Fra : Lars8270

Dato : 02-10-07 09:00

Hej Poul

Har ikke set dit spørgsmål før nu, og kan sådan set ikke svare endnu:

Projektet er lige ved at løbe i gang i disse dage. Delene er så småt ved at ankomme: Genvex Energy 2 med bypass, faste rør overalt, 2 x 1200 mm dæmpere på hovedkanaler, 600 mm dæmpere ved alle ventiler. Hætterne bliver ITI/ITA fra Øland. Ventiler er EFF/TFF fra Systemair + en enkelt CTVK fra Øland.

3773 har i høj grad haft en finger med i projektet og leverer også. De helt store linier (maskineri m.v.) har jeg dog selv haft ideer om, jf. ovenfor.

Er helt overbevist om, at det bliver godt, for der er ikke skåret et eneste hjørne i projektet: En god stor veksler, faste rør med masser af dæmpere og nogen af de bedste hætter på markedet.

Mvh
Lars