/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ny mus - laser eller optisk?
Fra : o.v.n.
Vist : 1015 gange
100 point
Dato : 05-12-09 12:00

Indtil nu har jeg kun haft optiske mus og har aldrig brugt musemåtte, nu er rulleknappen holdt op med at virke på en af musene og jeg skal have købt en ny.
Når jeg klikker på Mest populære så er det kun laser mus som vises, hvad er fordelen ved dem ?
Kan laser mus bruges på alle overflader, altså ingen musemåtte på mit skrivebord ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-12-09 12:02

De er mere præcise og bruger knap så meget strøm.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 05-12-09 12:06

En laser mus er generelt mere præcis end en optisk - dog vil du på ingen måde mærke forskel ved almindelig brug. De fleste hardcore gamere bruger en lasermus med ledning (altså ikke en trådløs - da du derved vinder få tusindedele af et sekund ved brug)

Vær opmærksom på at ikke alle optiske mus kan bruges på en glasoverflade! Det kan lasermus så vidt jeg ved!

Men køb dig dog en musemåtte? Kan ikke forstå at folk kan undvære sådan en! Har selv en Icemat (www.icemat.com) og en Logitech MX700 optisk mus! Det fungere mere end perfekt til både spil og almindelig brug!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 05-12-09 12:08

Kan se at icemat.com ikke er online længere - men det er sådan en her jeg bruger:

http://www.webonnet.dk/index.php?p=produkt&id=79

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 12:21

Citat
Men køb dig dog en musemåtte? Kan ikke forstå at folk kan undvære sådan en
måtten er altid i vejen og forskubber sig, jeg har musemåtte på jobbet de er ikke kommet længere end til kuglemus endnu, så er det dejlig befriende at komme hjem og musen bare kører på bordet uden mellemlæg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-12-09 12:42

Musemåtten har jo så også den funktion at den beskytter underlaget....

På f.eks et træbord vil du meget hurtigt få en stor "fedtplet" der hvor musen konstant befinder sig....

Det er selvfølgelig underordnet på en "glasplade"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-09 13:44

Min Logitech trådløse Lasermus kan køre på hvad som helst. Eks. tastaturet på den bærbare /en gammel trøje / ølflaske / sågar en musemåtte.
Ca. 300 kr. og jeg bruger opladelige batterier.

Kommentar
Fra : sober

Dato : 05-12-09 13:50

Hvis det ellers har interesse, så er en logitech Nano 450 anbefalelsesværdig.

Har den røde, men man få den i sort og grå.

Funker til ny bærbar & gammel statiomær. Aldrig nogen problemer.

http://sog.dell.dk/1/2/4312-logitech-v450-nano-cordless-laser-mouse-for-notebooks-mus-laser-tr%C3%A5dl%C3%B8s-2-4-ghz-tr%C3%A5dl%C3%B8s-modtager-usb-r%C3%B8d.html

Og så en musemåtte med forhøjet, blød og behagelig håndstøtte fra Tiger til 20 kr.

Men musen kan bruges på armen, væggen, bukserne, vinerbrødet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 13:53

Så bliver det en lasermus - med hale og PS2 tilslutning på grund af at det er eneste tilslutning på min KVM switch, mon alle usb mus kan virke med den adapter som jeg har med den nuværende MX310 mus? Ikke alle mus sælges med adapter ser jeg, et eksempel som jeg kunne falde for:
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=207594&SamleMenuID=37&gruppe=164&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=Logitech&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-09 14:44

Jeg har endnu ikke været ude for at en USB > ps/2 adapter mus ikke virker.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 05-12-09 15:33

Jo på KVM switch er der problemmer med Laser mus via USB-PS/2 adaptor
Men jeg fandt ud af at labtec laser mouse virker (har PID PN6423R) kan ikke lige finde den online, men den ser sådan ud men er med kabel (ikke wireless) -> http://www.eu-computer.dk/shop/labtec-wireless-laser-16733p.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 19:34

Det er vist den her: http://www.labtec.com/index.cfm/gear/details/AMR/EN,crid=29,contentid=745 så er det bare at finde en forhandler

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-09 19:57

Den kan nok ikke køre i Vista og Windows 7

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 20:11

Bare den kan køre under Ubuntu, så kan Bill Gates rende og hoppe på sine Vista og 7ere

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-12-09 07:35

Ja det er den, det ser ud til de kun laver den model som Wireless nu :(
Den virker fint i Windows 7 & Ubuntu, og jeg bruger aldrig det software der følger med musen, jeg bruger 'generic drivers', hvilket også altid er bedst hvis man kører igennem en KVM switch.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-12-09 07:44

PS. de wireless med USB har jeg endnu ikke set/fundet en som virker igennem en KVM switch med en PS/2 adaptor. Bruger ellers selv en Logitech V550 Nano til min bærbar.

Kommentar
Fra : sober

Dato : 06-12-09 10:58

Logitech V450 Nano "haleløs" Laser Mus kører også meget fint i Ubuntu, Xubuntu, Dabuntu uden nogen problemer.

sober

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-12-09 12:29

Hej ovn.
Prøv at kigge her.
Tror du kan finde noget lækkert her.
Har selv købt til svigersønnen og han er MEGET kræsen.
http://www.dustinhome.dk/ProductList.aspx

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-12-09 13:29

Forrige link virker ikke efter hensigten. Prøv dette.
http://www.dustinhome.dk/

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-12-09 23:15

Tak for svaret JegErHer. jeg kan ikke lige finde den viser med ledning, det bliver en Labtec Optical Mouse 800 til 56,50 kr. nu håber jeg den virker, ellers må der 2 til, og til den pris gør det ikke så meget

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 15-12-09 20:17

Du er velkommen, "synd" der er optical og ikke laser, men bare der følger en PS/2 adapter med er der 90-95% change for den virker med en KVM switch.