/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Transformator 12 volt / 6 volt
Fra : EA_HS
Vist : 1284 gange
100 point
Dato : 26-11-09 14:29

hvor og hvilke ’stumper’ skal bruges for at bygge en transformator / omformer
12 volt til ca. 6 volt DC /jævnstrøm,.. (evt. variabel)
gerne billig / simpel løsning,

har brug for at omforme 12 volt til ca. 6 volt,.. (forbrug ca. 20 w)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 14:37
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 14:47

eller denne
http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/car912.htm

skift zenerdioden Z1 ud med en på 6.2v

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 15:01

eller en 7806 regulator
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/unisonic/LM7824.pdf

på side 6 er en forbindelses tegning

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-11-09 15:08

ØHhh de 12 volt forsyning, er det AC eller DC (skriver du ikke noget om)

Du kan i hvert fald ikke bruge en LM 7806 regulator, da den max kan levere 1 A, og du får brug for Ca 3,5 A

MVH

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 15:21

^Ja det jo rigtigt

så sæt en 2N3055 på, + en god køleplade, den kan klare 15A

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 17:08

3055 kan ikke klare 15 Ampere, men fint dine 3½. Selv ville jeg snuppe fire stk. 7806, skrue dem på en fælles kølefinne og forbinde dem i parallel, men jeg er osse bare fagmand

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 17:12

Eller også ville jeg tage en skrottet PC-strømforsyning og justere "5 Volt" udgangsspændingen op til 6 Volt. En ledning i stikkontakten, og så er jeg på. Alternativt to af slagsen og deres 3,3 Volt-udgange i serie. Men det går selvfølgelig ikke, hvis kilden er et bil- eller bådbatteri.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 17:14

Men hvis du skal have en gammel 6V bilradio til at spille i en 12 volts bil, dur det ikke med PC-netdelene.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 17:17

Se bort fra klaudis to første forslag. De kan ikke levere varen!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 17:26

Citat
De kan ikke levere varen

Og hvorfor kan de ikke det? 2N3055 burde da kunne klare 5A

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 17:28

Jah, men resten af kredsløbet kan ikke levere basisstrømmen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 17:32

oki,så ved man det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 17:33

Surt show, indrømmet, men 47 års professionel erfaring i elektronik er ikke lige til at koge ned til fem linier i kandu.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 17:51

Ja jeg fatter ikke en skid, den med basisstrømmen altså
men der er selvfølgelig nok noget spændingsfald,
det kan man vel kompenserer for eller?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 17:54

jada, men så begynder det lige pludselig at fylde en del mere på papiret. Derfor 4 stk velkølede 7806 med tilhørende afkoblinger for og bag.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 17:56

Hvis jobbet kunne klares med tre komponenter, var 78xx-familien næppe blevet udviklet med femten transistorer, to dioder og en håndfuld modstande i én pakke

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-11-09 18:20

Præcis hvad skal du bruge de 6 Volt 20 Watt til ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 18:21

Han skal vel ha proppet en antik bilradio i en 12 Volts øse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-09 20:39

Hvis det er til bilen tager du bare stømmen fra et midtpunkt på akkuen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-11-09 22:28

Begge dele er jævnstrøm /DC
strømgiveren bliver muligvis en,.. eller flere ’ladestation’
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2941&Grp=&n=10

’brugerne’ er til dels 12 volt led pærer,.. muligvis disse
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370292696549&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

men har også nogle batteridrevet ’campinglamper’ (4 x AAA,.. ca. 6 volt)

det hele skal bruges i et lokale/rum uden 230 volt indlagt
………………………………………………………

hvad sker der hvis der sendes 12 volt ind i en 220 volt strømforsyning,..
som normalt ændrer 220 volt AC til 12 volt DC, ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-11-09 22:55

Citat
hvad sker der hvis der sendes 12 volt ind i en 220 volt strømforsyning,..
som normalt ændrer 220 volt AC til 12 volt
DC

Højst sansynligt ikke en dyt.
12 V DC er næppe nok til at få en 220 Volt primærvikling til at gå i mætning.

6 Volt ’campinglamper’ ?

Dem ka' du da bare sætte dem 2 og 2 i serie til 12 Volt.

Gambrinus

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-09 23:01

Start bagfra: Hvis du er heldig med placering af plus og minus og med indmaden, sker der ikke en skid, hvis du sætter 12 Volt ind i en netdrevet forsyning. Hvis du er uheldig, ødelægger du både 12 V batteri og netdel.
Hvad angår lamperne: gå i LIDL og køb en masse 12 V LED-lamper*) og drop de andre. Alternativt sæt 6 Volts lamperne i serie, så du ikke fyrer halvdelen af energien af som varme. Og glem så vores øvrige forslag. HVIS sådan en bagagerums-vægt stadig virker, så er der højst 17 Amperetimer i den, så lad være med at bruge en spændingsregulator som varmeapparat.
*) Er vist på tilbud i denne uge, så vær hurtig!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-11-09 00:53

Nemlig !

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-11-09 01:01

Er det bare en enkelt nat til et orgie, du skal ha' hygge belysning ?

Hvis det er, kan du vel låne en akkumulator fra dit automobil.
Hvis du får en pind i øret, må du jo alligevel ikke køre.
Gambrinus
PS :
Det ville være nemmere, hvis du uddybede dit spørgsmål fra start af.
Så sparer du svarene for en masse gætterier. Ik' ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-11-09 01:19

De LED pære de har i LIDL - Bilka - Aldi osv. er temmelig små i forhold til prisen.
Jeg overvejer at købe nogle som disse
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190347196135&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

jeg troede bare at det var let / enkelt at lave en transformator (12 v / 6 v) fordi jeg så denne
http://www.elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=95616
den er godt nok ikke så mange amp/h men er det meget omstændigt at lave en større udgave, ?

Citat
Dem ka' du da bare sætte dem 2 og 2 i serie til 12 Volt.

hmm,.. ja, hvordan gør jeg så lige det ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-11-09 01:36

PS... det er ikke til orgie, disco,.. el. lign (det ville vel også kræve varme,.. varme på 12 volt bliver nok for besværligt,)
det er 'bare' alm. oplysning af rummet til mindre rep. mm af div, køretøjer.

og hvis 1 stk. lade / energistationen på 17 amp/h ikke er nok,.. må jeg jo bare købe 2,.. 3,.. 4,.. osv. indtil der er nok,
jeg lader dem op 50 m derfra.... så dét er ikke det store problem.

problemet er at jeg ikke kan / må,.. indstallere 220 volt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-11-09 01:56

Tænker og sover på det.
Go'nat
Gambrinus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-09 10:31

Varmen slipper du ikke for, hvis du nedregulerer 12 Volt til 6 uden at bruge en switchmode regulator (frækt elektronikord), så jeg foreslår, du bruger 12 Volt LED-spots. Hvis du ikke kan hitte ud af at sætte 6 Voltslamper i serie, vil jeg foreslå, at du holder dig til 12 V over hele linien. 1Watt der lyser lige så godt som 15 Watt i en halogenspot men giver ikke brandsår.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 09-12-09 02:09

Tak for svaret pbp_et.
lukker tråden her, (går ud fra at det ikke kan lade sig gøre)