/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
pludselig frigang på kobling
Fra : emlau
Vist : 1363 gange
50 point
Dato : 19-11-09 19:01

Super dag
Har en og er glad for min Renault Laguna fra 2005 med 100 t. på klokken.
I dag da jeg koblede ud kunne jeg mærke der skete et eller andet og min kobling fik pludselig ca. 5 cm. frigang! Jeg kiggede op under, der ved "armen", der kunne jeg se der var en løs kontakt der tydeligvis var faldet af.
Google er min bedste ven og har der fundet frem til, at det er kontakten til min fartpilot.
Den er nu sat på plads igen (og virker), men frigangen er stadig, næsten den samme. Ihvertfald nu 4 cm. Det er bare som om, selve det på kontakten der mærker om koblingen er trådt ned godt kunne være længere? Jeg kan trækker det ud et par cm., men når så koblingen slippes går det ind igen.
Var der nogen der fattede en skid af det??

(hydraulisk kobling)

Skal jeg have en ny kontakt? Eller er det noget andet, tror der er noget der hedder "Udrykkerleje" eller noget?

Mvh.

Ronnie

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-11-09 19:06

Har du undersøgt om der mangler væske på koblings-hydraulikbeholderen?

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 19-11-09 19:13

Ja det jeg og det ser fint ud, der mangler ikke noget.

Øhhh.... Faktisk var det fordi én fortalte mig at kobling og bremse deler beholder? Det lyder lidt sært, men den beholder til bremsen har jeg tjekket.

Tror i det er den samme?

Mvh.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-09 20:31

Det er den samme beholder på nogle modeller. Sådan var det på min den gamle Renault 12.
Men du skal nok lige checke forbindelsen mellem peter-pedal og der hvor den går op i pumpehuset.

Hvordan er det? - Kan du pumpe den op?
Synker pedalen under tryk, og gør din bremsepedal det også?

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 19-11-09 22:47

Hvis dit udrykkerleje er defekt, er du ikke i tvivl. Det vil skure og skramle, og det vil næppe være muligt, at koble ud. Så hvis du kan skifte gear og sætte i bakgear uden knurrende tandhjul, kan du udelukke den mulighed. Hvis kontakten virker ok, er der næppe grund til, at pille mere ved det. Det er ikke ualmindeligt, at bremsernes væskebeholder også har en forgrening til kobling. Den er som regel placeret lidt højere, så bremseevnen bevares, hvis koblingen er utæt.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 20-11-09 05:35

Min gjorde det samme (Citroen) Og i mit tilfælde var det mit koblingskabel det var ved at springe. Og ja det nåede at springe helt inden jeg fik det lavet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-09 11:08

Bremsesystemet på moderne biler er altid delt i to, der virker på hvert sit par hjul.
Hvis det ene svigter bliver koblingsfrigangen større inden det næste virker alene.

Det kan være det der er sket for dig.
Kør meget forsigtigt til et værksted og få det undersøgt.

Kommentar
Fra : emlau

Dato : 24-11-09 12:56

Har nu været hos Renault!
Det var en lille plastik split der sidder på koblingscylænderen der var røget af.
Den kunne ikke findes igen, men det blev løst med en helt almindelig split af metal. Lad mig gætte på, at vi taler om en split på 2 x 1 x 2 cm. som ikke kunne købes løst
Så hvis det ikke holder, koster det en ny! Den koster så 1.600 kr. + montering, hvis man ikke vælger bare at tage splitten og sætte i den "gamle"
Lige nu sidder koblingen hvor den skal Og det tog 2 mekanikere 30 min.

Men mange tak for de fine indlæg!!

Mvh.

Godkendelse af svar
Fra : emlau

Dato : 24-11-09 12:58

Tak for svaret Cortina01.