/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ledninger og limpistol
Fra : kipumi
Vist : 10400 gange
100 point
Dato : 08-11-09 20:56

Jeg har forgæves sat mine ledninger op i loftet med limpistol. Ledningerne går fra nogle dæksel på væggen og nogle meter ind til mine lamper, der hænger 2 forskellige steder i loftet. Flere gange har jeg sat dem fast i loftet med limpistolen, men de falder hele tiden ned igen, også selvom de er limet med kort mellemrum. Det er et plasticmalet betonloft - tror jeg nok - hvordan får jeg dem til at sidde fast. Det er grimt, at de hænger ned i buer.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-11-09 21:00

Er det limen eller malingen der slipper?
Du skal holde ledningen helt stille indtil limen er blevet kold/hæfter.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-11-09 21:01

Du har også mulighed for at købe en ledningskanal i plastic som du skruer i loftet, de fås meget små ca. 1 x 1 cm

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-11-09 21:02

Dit loft er fedtet/støvet.
Det er meget svært at få smeltelim til holde, hvis ikke loftet er nymalet.
Har prøvet selv masser af gange.

MVH

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 08-11-09 21:15

Hej kipumi -
Skrot den limpistol - den er beregnet til hjemmegående husmødre, som skal have limet forklædet op på væggen
Bor nogle 1 mm huller i dit loft med 30 cm mellemrum og "søm" så nogle ganske almindelige kabelsøm op i hullerne - 1½ mm passer fint
Så falder de ikke ned mere .........
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 08-11-09 21:16

Det er limen, der slipper. Jeg har holdt ledningerne stille til limen NÆSTEN var kold. Loftet er helt nymaolet for 14 dage iden, så det er hverken fedtet eller støvet. Kan limen i pistolen være for gammel? - den ser fin nok ud?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-11-09 21:27

Limen er ikke for gammel hvis du kan få den ud af pistolen. Du skal holde indtil limen er helt kold. 20 cm. af gangen. Tålmodighed

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-11-09 22:25

Jeg er ok med at limpistol virker langs paneler, men hvad er der galt med ledningssøm, ?
Min ledninger hænger da ikke i buer
Det afhænger vel af, hvormange man sætter op ?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-11-09 22:37

Hvad er der egentlig galt med hængende ledninger? Jeg har tre der hænger/buer under mit træloft

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-11-09 22:50

Citat
Hvad er der egentlig galt med hængende ledninger? Jeg har tre der hænger/buer under mit træloft

Næh- der er egentlig ikke noget galt med buer, men det vil spørgeren jo ikke have og har forsøgt alternative løsninger.
Jeg tror ikke på at det vil holde uanset hvilken maling osv. der er brugt. Det bliver for tungt.
enten er det forslag med ledningsskinner et godt bud, eller også tilstrækkeligt med ledningssøm.
Jeg tror, at hvis man evt. anvendte silicone eller limpistol, vil der skulle bruges så tilstrækkelige mængder, at det alligevel vil blive grimt med tiden- idet både lim og silicone ændrer sig i farven i forhold til loftet.

Fedt langs paneler- som sagt, men loftet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-09 22:59

Jeg tror ejlen er at du kommer limen på loftet , og så presser ledningen op mod det.

for at smeltelim skal holde på pvc kappen på ledningen , skal den "smelte sammen" med pvc en , næsten som en slags svejsning. Det er limen lige fra pistolen varm nok til, men vist den først kommer på et koldt betonloft er den omgående kølet for meget til at ledningen hænger fast.

Kom limen på ledningen først og pres den så mod betonen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-11-09 00:02

Lyt til transor:

Citat
Kom limen på ledningen først og pres den så mod betonen.

det lyder som en RIGTIG god ide ............... og det er vel værd at prøve

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-09 00:07

Hvad er forskellen på limen fra en limpistol og silicone som findes i mange forskellige former ? Kunne det være at det silicone var mere fleksibelt fremfor limen i en limpistol ?
Tansor og Bennymanden - spørger jeg så

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-11-09 07:31

http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Kabelkanaler-Rehau-Mini-kanaler--Mini-kabelkanal-Rehau-MKE-6-7-perlehvid-196413.html

Drop alt om at lime på loftet det dur ikke i længden og er sværty at få libe brug mini kabelbakker

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-11-09 08:46

Hejdu's kabelkanaler fås mange steder.
Blandt andet i Jem & Fix og Harald Nyborg
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-09 09:56

PVC-ledning sveder hele tiden blødgører ud (ftalater!!!), og det gør det svært at få limen til at holde. Men det er en klam fidus, for enten slipper limen loftet eller ledningen. Hvis loftet ikke er beton, findes der udmærkede kabelclips af fabrikat TILLEX til jobbet. Men du skriver det er beton. Hvordan holder du ud at leve i sådan en bunker?? (skrevet af én, der selv boede i sådan én i 19 år). Ellers bind en tynd stålwire fast i lampekrogen og i en krog i væggen, stram den op og hæng ledningen op deri med tape.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 09-11-09 14:06

Tak for svaret pbp_et.
Jge prøver med stålwire. Øh... jeg ville også gerne bo et sted med hus og især have.

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 09-11-09 16:10

Nu har det aldrig været lovligt, at lime lampeledninger fast!!!!!

Det er noget værre klams!!!

Elektrikeren