/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC vil ikke starte. Prøvet alt
Fra : Swende
Vist : 747 gange
20 point
Dato : 05-11-09 22:23

Hejsa

Jeg har en computer, som begyndte at være længere tid om at tænde. Nogle gange tændte den ikke med det samme, men pludselig efter 10 minutter.

Nu vil den dog slet ikke tænde, og jeg har prøvet alt.

Fjernet BIOS-batteriet i 10 minutter
Kortsluttet strømforsyningen, som virker
Kortsluttet PWR-pinsne, uden held

Der er strøm i bundkortet, da der er en grøn lampe som lyser nede ved batteriet.

Er der nogen som har et bud på hvad jeg kan gøre? Jeg har noget sindssygt vigtigt som jeg skal bruge på harddisken.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-11-09 22:29

Hvornår lærer i at tage backup?
Det tyder på enten en fejl i bundkortet eller din harddisk er stået helt af. Nærmest det sidste.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 05-11-09 22:29

Du kan i få done data ud ved at lægge din harddisk i en usb skuffe, som du kan købe i morgen.

læg den deri så kan du tappe dine oplysninger på en anden PC

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-11-09 22:31

Citat
Nu vil den dog slet ikke tænde, og jeg har prøvet alt
.

Jeg hiver lige min kandustandartsystematiskfejlfindingsprocedure frem nok engang.

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
ALT kobles fra bundkortet undtagen 20/24 polet strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.

Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU og CPU køre.

Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU, CPU og RAM køre.

Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
(Den smukkeste lyd i verden med undtagelse af en Alfa Romeo boxermotors brøl)
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.

Nu kan de resterende enheder : Skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

PS : Evt. tilføjelser / rettelser til denne fejlfindingsprocedure modtages med glæde.

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 05-11-09 22:44

Måske et dumt spørgsmål, men der er kun en USB indgang i min eksterne harddisk. Hvordan kan jeg tilslutte den direkte til harddisken?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 05-11-09 22:47

Du kan tage din harddisk ud af maskinen, og købe en eksterne "skuffe" som du placerer din Harddisk i. Denne nye skuffe har et USB stik som du kan bruge på en anden PC og læse din harddisk, ja, hvis ikke det er den der er stået af...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-11-09 22:58

Brug nu Gambrinus frem gangsmåde, den er bulletprof. Jeg tror det er din PSU der er ved at stå af eller også er det dit bundkort som der også er en anden der skriver.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-11-09 23:09

Halløjsa
Da det åbenbart er data på disken der er vigtigst, så køb en 'Skuffe', som ikke er en skuffe, men en ekstern boks hvor du kan montere din HD i, og så koble den til en anden PC. Hvis ellers HD'n virker, så har du da i det mindste reddet dine data. Skrot så resten, da det ikke lyder som om du har særlig meget styr på at 'pille' i en comp.

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 05-11-09 23:13

Jeg har bestemt ikke meget erfaring med at pille i hardwaren, men jeg har lige fulgt Gambrinus fremgangsmåde, men det virkede desværre ikke. Jeg håber at det er bundkortet, men det er kun 5 måneder gammelt.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-11-09 23:14

er computeren 5 mdr. gammel eller er bundkortet 5 mdr. gammelt?

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 05-11-09 23:15

Bundkortet.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 30 point
Dato : 05-11-09 23:16

Iøvrigt kan du hos Sandberg købe et stik der både kan kobles til IDE, og SATA diske uden skuffe, og så med et USB stik i den anden ende. Dejlig nem løsning til at tjekke HD'r.

http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-43

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-11-09 23:17

Hvis den maskine du køre på nu, er en stationær, så sæt harddisken over i den, og læs de data ud du skal bruge.

Hvis det er en bærebar, så er der "madkassen" som de andre nævner, som er en udvej, men der findes også et kabel, som du kan sætte imellem USB og drevet på bordet.
Et sådant kabe, vil du sikkert kunne bruge i andre sammenhæng, og er rart at have liggende.

Kommentar
Fra : Swende

Dato : 05-11-09 23:21

Tusinde tak for det.

Jeg må gøre det, og så må jeg prøve at finde ud af hvorfor den ikke vil starte.

Godkendelse af svar
Fra : Swende

Dato : 05-11-09 23:35

Tak for svaret Brassovitski.

Kan jeg på nogen måde teste om det er min PSU eller bundkort?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-11-09 23:56

Ja, på GXL har der været et indstikskort, beregnet for testning af PC, hvor kortet kan bruges til både de gamle og nye bund connectorer, og her vil der fremkomme en kode på disolayet, på dette testkort, som agiver fejlen. Herefter slår man op i kortets manual, og finder ud af hvad denne kode står for!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-11-09 00:00
Kommentar
Fra : Swende

Dato : 06-11-09 00:36

Perfekt! Det vil jeg kigge på. Tusinde tak for din tid og link.