/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
SU's indviklede regler
Fra : etbrugernavn
Vist : 1290 gange
100 point
Dato : 26-10-09 10:47

Hejsa med jer

Jeg står og skal til at starte på en uddannelse, og ved ikke om jeg er hjemmeboende eller udeboende.

Jeg flyttede hjemmefra for 7-8 år siden, og er nu, midlertidigt, pga. økonomiske forhold blevet nødsaget til at flytte hjem midlertidigt, indtil alt er under kontrol igen.

Nu ved jeg jo så ikke, om jeg er hjemmeboende eller udeboende, eftersom jeg har boet ude i så mange år, og har den alder jeg har (er 26).

Teknisk set er jeg jo ikke hjemmeboende, men bor blot hos en af mine forældre, ligeså vel som jeg kunne boet hos en af mine venner, så det mest naturlige for mig vil jo klart være udeboende. Betaler jo selv for mad, strøm, internet, leje osv. ligesom jeg ville have gjort i en lejlighed.

Mvh og god dag,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-09 10:53

Du er hjemmeboende til du flytter igen, så det er ikke så indviklet endda

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-10-09 10:54

Du er hjemmeboende hvis:

* du bor hos den ene eller begge dine forældre, og
* du i folkeregisteret står tilmeldt den ene eller begge dine forældres adresse

- dette gælder uanset, hvor gammel du er.

Bare ærgerligt, du bor hjemme uanset om du føler det er anderledes, så det er egentlig ike så indviklet

http://su.dk/SU/satserSU/videregaaende/bopaelogsatser/Sider/default.aspx

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-09 10:57

Citat
økonomiske forhold blevet nødsaget til at flytte hjem midlertidigt, indtil alt er under kontrol igen.

Du må jo trod alle dine udgifter have en fordel ved at flytte hjem, ellers havde du jo ikke valgt den løsning

Citat
ligeså vel som jeg kunne boet hos en af mine venner

Hvis du snupper den løsning, får du som udeboende

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-10-09 11:21

Hej
Ja, jeg synes nu heller ikke at det er så helt ligetil. Mit barnebarn, flyttede hjemmefra som 17 årig, da hun gik i 1. G. Hun flyttede fra Sjælland til kæresten i Jylland, som snart efter blev udstationeret i Iraq. Selvom hun jo boede langt hjemmefra, fik hun laveste SU sats.
Jeg ved ikke, hvordan reglerne fortolkes i de enkelte kommuner, men underligt lyder det, at man som 26 årig skal betragtes som hjemmeboende, selvom man skal betale husleje m.m. til sine forældre. Reelt kunne man jo være tilmeldt hos en af sine venner, men det meste af tiden være hos forældrene. Forældrene har vel ikke nogen forsørgerpligt for en 26 årig - eller hvad???

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 26-10-09 18:02

SU = Statens uddannelsesstøtte, man får altså støtten fra Staten.

Der er nok særlige regler siden hun fik den mindste udbetaling. Så vidt jeg ved bliver den også reguleret ud fra andre indtægter og mængden af arbejdstimer.

Og ja TO, der er ikke noget at gøre du får ikke su som udeboende hvis du bor hjemme.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-09 18:11

Der er mange indviklede regler for SU

Ingelein, man kan slet ikke få SU før man er fyldt 18 år, indtil da er der børnepenge... Når man så bliver 18 år, så får man SU som ungdomsuddannelse - senere som videregående uddannelse

Når man er 18 år og får SU, afhænger det af forældrenes indtægt - også selv om man ikke bor hjemme -- og for at få som udeboende 18 årig, kræver det at man bor mindst 20 km fra forældrens bolig for overhovedet at få som udeboende

Forældre har ikke forsørgerpligten for en 26 årig, men da det er billige at lave mad mm for to end for en, så bliver SU'en reduceret

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-10-09 18:19

Hej Nordsted
Ja, jeg tror forresten at pigen fyldte 18 kort efter at hun var flyttet. Og fra Holbæk til Herning er der jo immervæk et stykke vej til mors frikadeller. Nej, jeg tror faktisk også at begrundelsen var forældrenes indtægt, selvom det efter min mening er noget underligt noget.
Nå, nu er pigen 20 og godt på vej med en uddannelse til ergoterapeut. Så mon ikke hun får en fuld SU nu?

mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-09 18:32

Ingelein... dejligt at høre, og jow hun vil få lidt over 5000 kr pr mdr.

Min nevø har ikke fået sin SU i dette skole år pga rod hos SU styrelsen godt det ikke gik så galt for min søn, de unge hjemmeboende har da også udgifter

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-10-09 21:17

Reglerne for udeboende er da ikke så svære, det står jo klat og tydeligt på hjemmesiden

Citat
Er du under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, kan du normalt kun få satsen for hjemmeboende SU - også selv om du er flyttet hjemmefra. I visse tilfælde kan du dog godkendes til at få satsen til udeboende. Du skal selv søge om at få satsen til udeboende på dit uddannelsessted.

Betingelser for at få udeboendesatsen
For at blive godkendt til at få satsen til udeboende, skal du opfylde mindst en af følgende betingelser (samt være udeboende):

•Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
•Transporttiden (med offentlig transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter.
•Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, inden du blev berettiget til SU i din nuværende uddannelse.
•Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom).

Så i det tilfælde som ingelein omtaler har det intet med forældrenes indtægt at gøre. Om der er mere en 20 km fra uddannelsesstedet eller ej, så var det jo muligt at gå i gymnasiet i Holbæk.

etbrugernavn

Hvis du bor hos en af dine forældre, så vil du uanset din alder blive betragtet som hjemmeboende.

Citat
Husk du altid skal kunne dokumentere, hvor du bor. Får du satsen for SU til udeboende, kan vi bede dig dokumentere din bopæl med blandt andet huslejekvitteringer.

http://su.dk/SU/satserSU/videregaaende/Sider/default.aspx

Du skriver jo selv

Citat
og er nu, midlertidigt, pga. økonomiske forhold blevet nødsaget til at flytte hjem midlertidigt, indtil alt er under kontrol igen.

At du er flyttet hjem, for at spare penge ... eller har jeg misforstået det.

Kan du ikke leje et værelse hos en ven ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-09 22:11

Så tror jeg da nok vi har fået forklaret etbrugernavn tilstrækkeligt mange gange, at han er hjemmeboende

Kommentar
Fra : etbrugernavn

Dato : 28-10-09 15:00

Det er jo ligegyldigt om der er 1 km eller 500 km til mit uddannelsessted. Din copy-paste fra su.dk gælder jo kun hvis man er under 20 år.
Der er under 20 km fra mine forældre til mit uddannelsessted, men det har jo intet at sige.. det har det jo ikke vel??? hjælp!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-09 15:06

Afstanden er ligegyldig, når det er på en videregående uddannelse

Kommentar
Fra : etbrugernavn

Dato : 28-10-09 15:08

Nu er det så en normal ungdomsuddannelse (EUD)

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 28-10-09 15:11

Etbrugernavn

Der er vist ikke noget at hjælpe med i forhold til at læse reglerne, din alder er ligegyldig. Du må finde dig et andet sted at bo, så du kan få udbetalt som udeboende.

Hvis du alligevel er i tvivl så spørg på kontoret på dit uddannelsessted, de kender reglerne ud og ind.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-09 16:05

Du er 20 år eller derover
SU-satser til ungdomsuddannelse, når du er 20 år eller derover Bopælsstatus Kroner per måned
(før skat)

Hjemmeboende
2.574 kr.

Udeboende
5.177 kr.

Hvis du ikke kan flytte over til en kammerat, så kan du måske finde dig et fritidsarbejde, så du kan holde skruen i vandet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-09 16:33

Er du stadig hjemmeboende?

Jeg ser, at du i dit nye spørgsmål leder efter et taber-job http://www.kandu.dk/spg141867.aspx

Kommentar
Fra : etbrugernavn

Dato : 15-11-09 16:40

Jeg er stadig hjemmeboende, og selvfølgelig leder jeg efter et job. Hellere ufaglært job end en uddannelse. Det siger sig selv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-09 20:11

Citat
Jeg er stadig hjemmeboende, og selvfølgelig leder jeg efter et job. Hellere ufaglært job end en uddannelse. Det siger sig selv.

??????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-09 20:22

I disse tider, er det nemmere at komme til at læse på en uddannelse end at få et job