/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Varm labtop - MSI m670
Fra : metteto
Vist : 945 gange
200 point
Dato : 14-09-09 09:54

Hej

Jeg har brug for hjælp - min 2 år gamle MSI m670 labtop bliver uhyggeligt varm og lukker ned i flere døgn hvis jeg ikke får slukket i tide, problemet har været der før, men kun en enkelt gang - nu synes det at forværres.
Blæser renset - ikke meget støvet.
Men bred kobber lignende 1 cm bredt 3-4 mm tykt s-formet metalstykke lige ved siden af blæseren er MEGET varmt - omkring det, er der ingen ventilationshuller.
Er der nogen, der ved om det er en defekt - eller om det er noget jeg kan løse - og hvordan.

Jeg kører med:
Vista Home Basic - 32 bit
AMD sempron PRocessor 3400+ 1,80 gHz
2 GB RAM

Det er muligt at spørgsmålet har været uder behandling før - men jeg kan ikke finde noget om det.
Vær søde at hjælpe alligevel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-09 10:46

Ja det tyder på manglende køling gennem computeren.

Du har den vel ikke stående på et blødt underlag, som kan lukke af for ventilationshullerne.

Kan du se om der er gennemgang i ventilationshullerne som sidder synligt flere steder på siderne/under comp.

Kan du høre din blæser køre ............. er der fart på.

Er det skappe opgaver du sætter den til - foto / grafik 7 spil

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-09-09 10:58

det kan være den trænger til nyt kølepasta. så kan den ikke komme ordentlig af med varmen.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 14-09-09 11:35

Ingen mekanisk forhindring for luft - andet end når jeg får fejlplaceret låret
Er renset- og kører fint - det er den S-formede "kober"-dims der bekymrer mig mest! Virker som om det er den der giver varme ophobningen.

Kølepasta??? Forklaring udbedes- be'om.

VH MEtte

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 14-09-09 11:42

Sidder lig og læser denne

http://www.tweakup.dk/article/1350/dk/

Håber at finde svar

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-09-09 12:23

Du er sikkert blevet klogere på køle pastaens betydning nu, jeg tror ikke det er der at problemet er for din computer, den S formede genstand er sikkert kølepladen til din CPU, hvis det er så overføres varmen jo udmærket da den bliver meget varm, et gæt: CPU + køle paste + omtalte S fidus fjerner varmen fra din CPU og så skal blæseren kan køle S fidusen.
Hvor varm er din CPU ? Den S fidus ER er mere varm end det er behageligt at holde om, Everest eller SIW kan hjælpe dig med at aflæse temperaturer inde i computeren, begge programmer er gratis og for begge skal du klikke på Sensorer for at se graderne fra diverse følere.
Everest: http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Free_Edition_d4181.html
SIW: http://majorgeeks.com/SIW_System_Info_d4387.html
klik på et af linkene under Downloads og klik ikke på noget på næste side, hentningen starter automatisk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-09-09 12:30

Der skal selvfølgelig være fri adgang for de kølende vinde fra blæseren og til din S fidus, computeren er sådan bygget at der er ledeplader til luftstrømmene fra blæser til de elementer som skal køles, hvis du har åbnet computeren så du kan se blæseren, så har du måske fjernet nogle kanaler som skulle lede luften og så rammer luftstrømmen slet ikke hvor den skal og computeren bliver varm.
Er der noget som kører på computeren, sådan at CPU arbejder hele tiden ? Se i Joblisten, Aktiv systemproces skal gerne være høj, er den på 100% så kører computeren i tomgang

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 14-09-09 12:50

Hej Ovn

Har speedfan- god nok??: CPU tp starter omkring 60, stiger til 81 - og der er S-dimsen absolut ikke rar at røre ved - så den dur - dejligt at få forklaring Havde kun fjernet dækplade foe at kunne se hvad der foregik og rense blæser, så desværre heller ikke det - kunne have været dejligt nemt!

CPU forbrug svinger mlm 7-10 % når jeg ikke har aktive processer-
Den aktive systemproces er jeg for blind til at kunne hitte - Hjælp!

Kører på job nu - læser jeres svar iaften.

Dejligt med respons.

VH Mette

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-09-09 13:16

Rul med musen i Jobliste, Aktiv system proces er nederst.
Prøv lige at se filmen fra Youtube herunder fyren har skilt sin bærbare i mange stykker og samler den igen, 5 minutter henne i filmen sætter han Heatzink på plads, jeg tror du vil nikke genkendende til din S formede genstand, helt personlig vil jeg mene at han skulle have renset CPU og kommet nyt kølepasta på først, hvad mener i andre? Heatzinken har netop til formål at føre varmen fra CPU hen så køle blæseren kan blæse den væk.
Hvis du måler temperatur i Farenheit så er den ok, hvis det er Celsius og den viser 81 grader, så er det godt nok højt, du bør rense noget bedre og sørge for godt med køleluft til din bærbare, læg en blyant eller andet under bagkanten, den ekstra plads til at suge luft ind kan gøre underværker.
Nå ja her er linket til Youtube filmen: http://www.youtube.com/watch?v=9GRhvICNF1w
Til orientering den stationære computer som jeg sidder ved nu, har en CPU temperatur på 37 grader Celsius, den har været tændt i cirka 3 timer nu

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 14-09-09 14:24

du kan købe sådan en plade med blæsere på som du sætter under computeren.
Desuden skal du også have et mellemrum under computeren så hvis du sætter computer på dine lår eller en dyne eller pude så det ikke så godt.

Den der kobberdims transportet varme fra CPUen til blæseren så det vist meget normalt den skal blive meget varm.

Du kan prøve og skrue ned for CPU hastigheden så bliver den heller ikke så varm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-09 14:28

Citat
det kan være den trænger til nyt kølepasta. så kan den ikke komme ordentlig af med varmen.

Lad dig ikke lokke til at skifte kølepasta.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-09 14:31

Og så lige...........................når dækpladen er taget af, så er der ikke den rigtige luftflow i comp.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-09-09 15:31

Kølepastaen køler ikke.
Bedst er det hvis de varmeproducerende komponenter sidder direkte med tæt kontakt på hele fladen til kølepladen.
I praksis vil der på grund af mikoskopiske ujævnheder være små luftgab. Derfor kommer man kølepasta-iet meget tyndtlag på. Det skal bare udfylde gabene, som helst slet ikke skulle være der.

Kølepasta skal aldrig skiftes,hvis man ikke skiller delene ad. Jo mindre der er( plads til) des bedre køling.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 14-09-09 17:56

OVN : Desværre er det Celsius!!

Kigger lige lidt mere på det når jeg kommer hjem!

Rense CPU'en - hvad gør jeg rent praktisk.

Eyvind: dækpladen har KUN været af for at kunne gennemskue hvad der foregår - så løsningen er desværre ikke så nem. Kunne ellers have været dejligt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-09 18:14

Nej nej det ved jeg godt - det var bare for at du ikke begyndte at køre for længe uden dæksel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-09-09 00:46

Jeg har IKKE foreslået metteto at skifte kølepasta. det jeg undrede mig over, var at fyren i filmen ikke gjorde det, da han samlede sin maskine, og jeg har nævnt at dækpladen har med kølingen at gøre, fordi den er med til at lede lufstrømmen de rigtige steder hen, metteto du må have fundet ud af om CPU arbejder mere end den skal (virus eller andet skidt ?) Og om blæseren kører når den bør køre, hvis ikke blæseren starter regelmæssig så er der for lidt køling i computeren, og så må du endnu en gang have maskinen renset med trykluft og kom også om bagved, så alle kanaler og elementer er rene

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 15-09-09 00:51

Temperaturen er alt for høj og det er uden tvivl den som er årsag til at computeren lukker ned i utide, der kan se varig skade på CPUen selv om den er indstillet til at lukke computeren hvis den bliver for varm, har du set Scotergrisen foreslår en køleplade til computeren at stå på ? De er faktisk effektive og koster ikke ret meget

Godkendelse af svar
Fra : metteto

Dato : 15-09-09 07:56

Tak for svaret o.v.n..

Nu har jeg ialfald en del at arbejde videre med

Tror mig nu virus fri - plejer at være ret godt med - men....

Ender nok med kølepladen - men er i tvivl om det løser hvis maskinen er syg.

VH Mette

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-09-09 12:16

Selv tak - en effektiv rensning med trykluft burde kunne gøre så at computeren ikke bliver for varm, hvis altså blæseren kører som den skal, computer - CPU - blæser er jo sat sammen af fabrikanten så den burde kunne holde maskineriet på en acceptabel temperatur.
Her et forslag til ekstra køling, der er en fordel mere - computeren står i en mere arbejdsvenlig vinkel, når den står sådan en plade, jeg har selv en som ligner den viste:
http://dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=AK-NBC08-AL