/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Temperatur ?
Fra : katrinefrd
Vist : 3277 gange
50 point
Dato : 21-08-09 21:02

Hej.

Har I forslag til den højeste maksimale temperatur som min stationære computer kan tåle? Jeg spørger, fordi jeg eksperimenterer lidt med at slukke /tænde for ventilatoren, da det er irriterende støj at lytte pål. Hvor meget varme /grader er acceptabelt ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-09 21:10

Citat
Jeg spørger, fordi jeg eksperimenterer lidt med at slukke /tænde for ventilatoren

Det skal du sandelig ikke experimentere med - det kan kun gå galt....

En ordentlig rensning af maskinen kunne nok løse en del af problemet....

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 21-08-09 21:14

Hej. Maskinen er ikke beskidt. den er helt ren, og den er ikke begyndt at larme mere end den nogensinde har gjort. Jeg vil bare kunne slukke så den er lydløs, men hvornår skal der tændes igen ? Temperatur?

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-08-09 21:14

Cpu blæseren kan du sagtens slukke for i 2,5 sekunder.....................og så lukker den ned måske.

Måske var det bedre at sætte en større og langsomt gående blæser i stedet for.
Grafikkort kan også fås med passiv køling (altså ikke de hurtige grafikkoert)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-08-09 21:16

Kabinet og andet løst kan også støje på grund af resonans.

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 21-08-09 21:19

Jeg har haft blæseren slukket i hvert fald i 15min, men så stiger temperaturen også i hvert fald 10 grader, men spørgsmålet er bare hvor høje temperaturer maskinen kan tåle ? Måske den bare selv lukker ned når det bliver for varmt? Mon der er en sikring der lukker ned når det bliver for varmt ?

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 21-08-09 21:21

Jeg vil lige understrege, at der er ikke nogle mærkelige lyde, eller at den har ændret sig, det er simpelthen fordi jeg vil prøve at køre lydløst. Men hvor mange grader kan tåles? Eller slukker den måske selv ned (sikring) hvis det bliver for varmt ?

Mvh

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-08-09 21:22

En hund ville snorke videre når man starter et par af de store lydsvage/langsomme blæsere, så skift istedetfor at futte den af.

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 21-08-09 21:24

LuffeA har du et link som eksempel på det du skriver om ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-08-09 21:52

http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?s=popularity&nf=%252bspecifictaxonomy%253a%255e%2522Hardware%257c2%252fK%25c3%25b8ling%257c25%252fBl%25c3%25a6ser%2b%2526%2bventilatorenhed%257c290%2522%2524&cpath=1-2-25-290&sp=all

Jeg har selv den øverste Scythe, de få omdrejninger og størrelsen gør tricket.
Nogle mener at 8 db ikke holder i byretten, men skulle den krybe op på 10 må det også betegnes som ret lydsvag.

Accepteret svar
Fra : hotmaildude

Modtaget 50 point
Dato : 21-08-09 22:48

En hurtig google søgning gav følgende resultat for maksimal cpu temperature for forskellige modeller:

http://www.heatsink-guide.com/content.php?content=maxtemp.shtml

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 21-08-09 23:22

[citat]
If your cooler is insufficient and the temperature exceeds the maximum operating temperature, then this does not mean that the CPU is automatically damaged. With AMD CPUs, you will usually encounter crashes if the CPU is overheated; but these go away as soon as the CPU is cooler again. In the long term, running the CPU at a temperature that is too high may reduce the CPU life, since an overheated CPU is more prone to electromigration - even if it runs stable. With P4 CPUs, the CPU will turn its speed down automatically when it overheats. No damage to the CPU is possible, but the system will get slower while it's hot (which, in some cases, users might not even notice).

If you attempt to operate a CPU without heatsink at all, recent AMD CPUs will usually be permanently damaged within seconds, unless special protection circuitry is available on the motherboard. P4 CPUs will run excessively slow without cooler.[/ctat]

!!! interessant.

Som jeg læser det, da slukker maskinen selv ned hvis temp. blive for høj ?

Men, hvad mon heatsink er ? Måske køle-ribbe ?
Og hvad mon special protection circuitry er ?

Er der nogen, der kan forklare, hvad det er?

Mvh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-09 00:31

Du bør ikke eksperimentere med at stoppe køling af CPU, det kan blive en dyr fornøjelse, der er flere blæsere i din computer som kan støje, der sidder en i strømforsyningen og måske er der en kabinets køleblæser også, måske er der køle blæser på dit grafik kort også? Hvis der er lidt støv på en af vingerne, så er den ikke i balance og støjer, så selv om du sige at computeren er ren, så har du sikkert ikke støvet de enkelte vinger på blæserne af.
Din computer bør selv slukke hvis CPU bliver for varm: http://www.heatsink-guide.com/content.php?content=maxtemp.shtml
men hvad med harddisken? Den bør ligge mellem 30 og 40 grader C og ikke være over 50 grader C i mere end få minutter:

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-09 00:33

Heatsink er rigtig nok køleribberne på CPUen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-08-09 02:08

Hvornår har Du sidst set køleribber på en CPU, o.v.n ?

Vi snupper også lige "Heatsink" i svinget, det er den type køler hvor kobberrør leder varmen bort fra processoren og afgiver den i risten, nøjagtig som risten bag på et køleskab, denne rist bliver så afkølet af blæseren.
http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler.html , her kan man se kobberrørene.
"Almindelige" kølere uden heatsink har risten direkte på den plade der spændes på processoren, men det er også godt nok til almindeligt brug.

Nu skal vi altså lige have sat omtalte computer på plads

> Katrinefrd. Jeg går stærkt ud fra at når Du omtaler "ventilator" i første spørgsmål er det en kabinetblæser som kan sidde hvor som helst, dem har de fleste computere 1-2 stk af, nogle monterer flere, i gamle dage var der ingen, der sørgede en blæser i strømforsyningen for udluftning.

Grunden til ekstra blæsere, som den populære betegnelse er, at det hjælper ikke meget med en god processorkøler og ditto grafikkortblæser hvis ikke at varmen kan komme ud, derfor monterer mange mindst to for at skabe gennemtræk, eller airflow i computersprog.

Den jeg har linket til og foreslået er en kabinetblæser, men den kan bruges til blæser på processorkøleren, vel at mærke hvis køleribberne har det omfang, der findes nogle stykker, men det mest almindelige er 80 mm.

En vatpind er god til at rense kølere med, men tag strømstikket ud af computeren før siderne tages af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-09 10:42

Heatsink er en varmeleder, og kan udformes på mange måder.
Som en del af en MC/knallert cylinder med ripper.
Som en varmeleder på en CPU (lige fra de gamle IBM 130 Mhz uden blæser)
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_sink
Som varmeleder på en IC kredse og stadig med ripper.
som regel er ripperne lavet af aluminium som har en god varmelederegenskaber.

En fodpumpe til en luftmadras er god til at blæse ripperne fri for støv (pas på dine øjne for det virvler rundt)

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 22-08-09 11:02

I er kommet med mange herlige inlæg - tak. Jeg kommer lige med en ordentlig smøre, som jeg deler emd jer, hvor jeg de sidste timer har testet, hvad der sker når jeg kører med
CPU ventillatoren slukket = stikket hevet ud!
(Der er stadig en ventilator til strømforsyningen der kører, og
pc'en står med hele den ene side pillet af (=go ventilation)
der er ikke lavet andet på maskinen end at køre EVEREST og wordpad.

( !! så helt stille er den endnu ikke blevet )

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 22-08-09 11:04

EVEREST målinger af computeren,
hvor strømstikket til Cpu ventilatoren er hevet ud = nul strøm
og den eneste anden ventilator er til strømforsyningen
pc'en står med hele den ene side pillet af (=go ventilation)
der er ikke lavet andet på maskinen end at køre EVEREST og wordpad.

--08:15-- (pc startet, kørt 0 min)
Temperaturer
Motherboard   30 °C (86 °F)
CPU   33 °C (91 °F)
GPU   42 °C (108 °F)
HD MAXTOR     24 °C (75 °F)

--08:25--   (kørt 10 min)
Temperaturer
Motherboard   36 °C (97 °F)
CPU   48 °C (118 °F)
GPU   45 °C (113 °F)
HD MAXTOR    30 °C (86 °F)

--08:35-- (kørt 20 min)
Temperaturer
Motherboard   37 °C (99 °F)
CPU   56 °C (133 °F)
GPU   46 °C (115 °F)
HD MAXTOR    33 °C (91 °F)

--08:45-- (kørt 30 min)
Temperaturer
Motherboard   38 °C (100 °F)
CPU   63 °C (145 °F)
GPU   46 °C (115 °F)
HD MAXTOR 35 °C (95 °F)

--08:55-- (kørt 40 min)
Temperaturer
Motherboard   38 °C (100 °F)
CPU   67 °C (153 °F)
GPU   46 °C (115 °F)
HD MAXTOR    36 °C (97 °F)

--09:05-- (kørt 50 min)
Temperaturer
Motherboard   38 °C (100 °F)
CPU   70 °C (158 °F)
GPU   47 °C (117 °F)
HD MAXTOR    37 °C (99 °F)

--09:15-- (kørt 60 min) KØRT 1 TIME
Temperaturer
Motherboard   39 °C (102 °F)
CPU   72 °C (162 °F)
GPU   47 °C (117 °F)
HD MAXTOR    37 °C (99 °F)

--09:25-- (kørt 70min = 1t 10 min)
Temperaturer
Motherboard   38 °C (100 °F)
CPU   73 °C (163 °F)
GPU   47 °C (117 °F)
HD MAXTOR    37 °C (99 °F)

--09:35-- (kørt 80min = 1t 20 min)
Temperaturer
Motherboard   39 °C (102 °F)
CPU   74 °C (165 °F)
GPU   47 °C (117 °F)
MAXTOR 37 °C (99 °F)

--09:45-- (kørt 90min = 1t 30min)
Temperaturer
Motherboard   39 °C (102 °F)
CPU   75 °C (167 °F)
GPU   47 °C (117 °F)
HD MAXTOR 37 °C (99 °F)

--09:55-- (kørt 100min = 1t 40min)
Temperaturer
Motherboard   39 °C (102 °F)
CPU   75 °C (167 °F)
GPU   47 °C (117 °F)
HD MAXTOR    37 °C (99 °F)

--10:05-- (kørt 110min = 1t 50min)
Temperaturer
Motherboard   39 °C (102 °F)
CPU   75 °C (167 °F)
GPU   47 °C (117 °F)
HD MAXTOR    37 °C (99 °F)

--10:15-- (kørt120min = 1t 60min = 2timer)
Temperaturer
Motherboard   39 °C (102 °F)
CPU   75 °C (167 °F)
GPU   48 °C (118 °F)
HD MAXTOR    37 °C (99 °F)

--10:25-- (kørt 130min = 2 t 10min)
Temperaturer
Motherboard   39 °C (102 °F)
CPU   76 °C (169 °F)
GPU   48 °C (118 °F)
HD MAXTOR    38 °C (100 °F)

--10:35-- (kørt 140min = 2t 20min)
Temperaturer
Motherboard   39 °C (102 °F)
CPU   76 °C (169 °F)
GPU   48 °C (118 °F)
HD MAXTOR    38 °C (100 °F)

--10:45-- (kørt 140min = 2t 20min)
Temperaturer
Motherboard   39 °C (102 °F)
CPU   76 °C (169 °F)
GPU   48 °C (118 °F)
HD MAXTOR    37 °C (99 °F)

--10:55-- (kørt 150min = 2t 30min)
Temperaturer
Motherboard   40 °C (104 °F)
CPU   76 °C (169 °F)
GPU   48 °C (118 °F)
HD MAXTOR    38 °C (100 °F)

--11:05-- (kørt 160min = 2t 40min)
Temperaturer
Motherboard   40 °C (104 °F)
CPU   76 °C (169 °F)
GPU   48 °C (118 °F)
HD MAXTOR    38 °C (100 °F)

---------stopper nu----------

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 22-08-09 11:07

-----------------------------------------------------------------------
CPU temperatur over tid
tallene i "grafen" er målte CPU grader i Celcius
----------------------------------------------------------------------

Temperatur
grader Celcius
|
|.....................................................*75..*75..*75..*75..*76..*76..*76..*76
70.......................*70..*72..*73..*74...........|
|.....................*67....................................|
60...........*63...........................................|
|.........*56................................................|
50...........................................................|
|....*48.....................................................|
40...........................................................|
|*33.........................................................|
30...........................................................|
|..............................................................|
20...........................................................|
|..............................................................|
10...........................................................|
|..............................................................|
0....1....2....3....4.....5.....6.....7.....8....9.....0.....1.....2.....3.....4.....5.....6 tid Minuter
....................................1t.(60min).........................2t(120min)...........

Tallene viser, at det hovedsagelig er CPU'en der stiger i temperatur, når ventilatoren er afmonteret. Motherboardet ligger omkring de 40 grader og GPU'en (grafik kortet) rammer måske snart de 50 grader C.

CPU'ens 70 grader nås efter 50 min; efter 90 minuter (=1t 30min) nås 75 grader C, hvor temperatur kurven stabiliserer sig. Altså rund regnet stiger temperaturen den først time, herefter er det ikke arbejdet på maskinen (=pt. Everest og tekstbehandling) der får temperaturerne til at stige, men formentlig at lokalet bliver varmere (lokale= ca18grader) (og, at det derved bliver sværere for maskinen at slippe af med varmen til omgivelserne). Maskinen kører fuldstændigt upåklageligt, jeg kan ikke mærke at den er blevet det mindste sløv, eller at der er andre tegn på instabilitet, som var noget af det der kunne forventes ske ved ''overophedning''.

Stopper forsøget nu efter næsten 3 timer, men det kan være at jeg måler nogle flere tal når RUMMET bliver varmere (pt. ca. 18grader).

Håber at I også synes det er lidt sjovt ??

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 22-08-09 11:11

!!! ok, nu hvor jeg er på nettet og skriver og gør ved er CPU temperaturen steget til 78 grader !!
men stadig ingen tegn på instabillitet !!

Temperaturer
Motherboard   41 °C (106 °F)
CPU   78 °C (172 °F)
GPU   48 °C (118 °F)
HD MAXTOR    38 °C (100 °F)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-08-09 11:42

Hvis Du spillede på den ville den gå død.
Stuntet med at pille siden af duer kun hvis man sætter en bordventilator op, der SKAL være airflow i ribberne på prcessorkøleren.
En af de helt store kølere på siden jeg linkede til kan klare sig uden påmonteret blæser, men der skal så være mindst to blæsere i kabinettet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-09 11:54

Du kan også lægge motherboardet i isvand - så behøver du slet ingen blæser

Jeg kan stadig ikke fatte hvad det er du ønsker at opnå...

Det er sgu ikke cpu-blæseren der larmer.....

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 22-08-09 13:53

katrinefrd > som refi også skriver hvad er det du vil ??
for du leger med helbredet for din pcér
nå men hvis du endelig kun vil bruge blæser så gør sådan her

tag 1stk 80 mm blæser , sæt den på dit grafik kort og set en spændings regulator på
så den kun får 9 volt
----
og på din cpu laver du en tragt ud til den størelse du vil have din blæser lad os sige 4x 120 mm
dvs. 240 x 240 mm som så er droslet ned til at køre 9-10 volt
og nu laver du så nogle pap stykker og laver et airflow inde i din kabinet

og nu lyd dæmper du den med nogle lyddæmpnings måter

--------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-09 14:54

Citat
Håber at I også synes det er lidt sjovt ??
jo så længe det ikke er min computer det går ud over

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 22-08-09 17:26

Først og fremmest har jeg ikke anbefalet nogen at følge den vej jeg nu er gået, til gængæld vil jeg da på det kraftigste fraråde at følge refis vej:
Citat
Du kan også lægge motherboardet i isvand - så behøver du slet ingen blæser [Blink]
Men refi skal da være velkomme til at lægge eventuelle data omkring resultatet i denne tråd.

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 22-08-09 17:29

Som jeg skriver i mit spørgsmål eksperimenterer jeg med at slukke (afbryde strømmen) på min ventilator SÅ COMPUTEREN BLIVER HELT STILLE

Jeg spørger til:
Citat
Har I forslag til den højeste maksimale temperatur som min stationære computer kan tåle? (..) Hvor meget varme /grader er acceptabelt ?

Jeg spørger netop for ikke at begå flere fejl end højes nødvendigt!

Det bliver besvaret af hotmaildude:
http://www.heatsink-guide.com/content.php?content=maxtemp.shtml

Herefter spørger jeg til ordet heatsink = køleribbe
wiki skriver: CPU heat sink with fan attached and a smaller heat sink on the http://en.wikipedia.org/wiki/File:AMD_heatsink_and_fan.jpg
Billedet ligner i øvrigt fuldstændigt min CPU,
altså køleribbe = heatsink OG fan = ventilator

hotmaildudes link beskriver at computeren først og fremmest bliver ustabil og lukker ned, hvis temperaturerne bliver for høje. Men, at computeren når den er igen er afkølet kan vækkes til live.

Mit eksperiment starter så her:
http://www.kandu.dk/spg139250.aspx#1596301
hvor jeg deler mine erfaringer med jer.

Konklusionen er da også at det kører fint. Op imod 3 timer med teksbehandling og EVEREST til at overvåge temperaturerne. Jeg er da gået fuldstændigt forsiktigt til værks.

Nu vil jeg have monteret en lille AFBRYDER, så det er muligt at tænde og slukke for ventilatoren når det passer mig. Jeg slukker jo hele computeren for at hive ventilatorstikket ud.

Målet er at få en komplet lydløs computer. Nu er jeg kommet en lille bid nærmere.

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 22-08-09 17:34

Nu kører med MED TÆNDT VENTILATOR, og tallene er følgende:

Temperaturer
Motherboard   43 °C (109 °F)
CPU   36 °C (97 °F)
GPU   52 °C (126 °F)
HD MAXTOR    40 °C (104 °F)

Og maskinen kører med EVEREST, tekstbehandling og internet, så der er da forskel på tallene om ventilatoren er tændt eller slukket. Men stilhed er da herligt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-08-09 18:13

Stop de tests !
Du mindsker levetiden på din CPU, GPU, RAM, bundkort, harddiske etc.
jo højere temperaturer, du kører dem ved.
Levetiden på næsten alle elektronikkomponenter falder jo højere temperatur, de kører ved.

Du ka’ få CPU-kølere, PSU, grafikkort etc. uden mølle.

Se f.eks. her.
http://www.thermaltake.com/product/Cooler/Retail/CL-P0323/cl-p0323.asp
Gambrinus
(Der har siddet på sin flade røv i dekader og konstrueret, testet, fejlfundet
og repareret mikroprocessor-styringer)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-09 18:18

Komponentforhandlerne skal jo også leve

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-08-09 18:23

Jep Refi
Men et diagram over et bundkort har jeg ski' ikke kunne finde.
Har du et ?

Vi havde en lærling, der bare sad og skiftede komponenter ud fra en ende af, indtil skidtet virkede.

Sår'n ka' det også gøres.
(Han dumpede til eksamen)
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-09 18:57

Citat
Vi havde en lærling, der bare sad og skiftede komponenter ud fra en ende af, indtil skidtet virkede.

Det minder mig om et "gammelt" firma, JOSTI hed de vist - det var utroligt hvad man kunne fremstille af deres små poser

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-08-09 20:03

Josti Kit............MON ikke

Jeg lavede et lysshow, af den type der blev reguleret i et ledigt højttalerstik, naboerne (ude på landet i 75`) spurgte nervøst om jeg havde fyret nytårshalløj af i huset.
Jeg forærede det til en kammarat og dagen efter futtede dimsen hans forstærker af.

Jow, det var tider.

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 22-08-09 22:20

Gambrinus du kommer med et fint link, men hvor mon den forhandles ?, og hvad mon den koster ? (det ligner noget til det hvide ud af øjnene !).

Der er jo ikke en eneste af jer der har opfordret mig til at slukke for ventilatoren, tvært imod - I har jo alle advaret. Men hotmaildude var den eneste, der kom med et link, der lignede noget der beskrev konkrete temperaturgrænser.

Det min test viser er, at det måske ikke er helt så sort og hvidt med hvad der kan lade sig gøre. Maskinen kørte i tre timer uden nogen form for svigt; som luffeA også var inde på, ville det se helt anderledes ud (=væsentlig temperaturstigning), hvis jeg begyndte at spille spil; bare det at jeg startede browseren og surfede lidt rundt fik jo temperaturen til at stige yderligere grader. Og som Gambrinus understreger, og som også er nævnt i linket fra hotmaildude, kan der ske en afkortning af pc'ens samlede levetid, fordi elektronik ikke kan lide for høje temperaturer. Men det har min nuværende test jo ingen mulighed for at sige noget om, til gængæld maner den i jorden at computeren kun kan være tændt under 5 minuter før det siger PUUUF! Det skete jo ikke !

Fremover vil jeg nok tænde ventilatoren inden temp. når for højt op, måske allerede efter 1/2 time, men nu får vi se. Jeg er HELT enig i at man skal være forsigtig, det var jo derfor jeg spurgte til konkrete temp. grænser, men altså: jeg elsker stilhed og hader larm, so what to do?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-09 22:35
Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 22-08-09 22:47

ovn det ser spændende ud, men de skriver intet om lydniveau /db etc., men det er måske underforstået at de er lydløse ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-08-09 23:01

Der er også en blæser til at fjerne varmen fra vandet, cirka 16 dBa, du kan med bedre hels lave noget alternativ til at fjerne varmen fra kølevandet, end slet ikke køle din computer, køleskabet har jo ingen blæser men en stor varmeveksler bagpå.
Her et anlæg til at starte med, den kan du nemt udbygge med flere slanger og en varmeveksler til for eksempel grafik kortet, Webdanes giver en udmærket forklaring på hvad der er i startpakken: http://www.webdanes.dk/shop/thermaltake-prowater-1237p.html der er pumpe - varmeveksler til CPU - slanger og blæser, kølingen foregår så på samme måde som i en bil, kølevandet pumpes gennem den varme motor gennem en radiator (varmeveksler) hvor en blæser puster varmen væk

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-08-09 23:24

Det ender jo med at Du får ringen for ørerne hvis en flue kravler hen over kabinettet.

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 23-08-09 12:30

Det med lydløs PC og måder at dæmpe på, må jeg vist bruge lidt mere tid på, men nu og her skal I have tak for deltagelse. hotmaildude kom med link, der viste noget om gradtal etc. Tommelfingerregel?? Måske helst ikke over 60 grader

Men igen, tak for al deltagelse.

Godkendelse af svar
Fra : katrinefrd

Dato : 23-08-09 12:31

Tak for svaret hotmaildude.

Tak.

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 23-08-09 21:26

Vil gerne lige advare mod for varm elektronik, som VI ALLE egentlig har været enige om, ved at understrege at der faktisk også kan opstå ild ved for høj varme !!! Det er altså ikke kun selve computeren der kan gå i stykker. Læste lige denne :

Citat
Sparepærer + elektroniske kontakter = brand

En tredjedel af de sparepærer, som bliver sat i lysdæmpere og lyssensorer, fejler så groft, at de risikerer at bryde i brand, advarer elinstallatørerne. Sikkerhedsstyrelsen ser med stor alvor på sagen.

http://ing.dk/artikel/101710-sparepaerer--elektroniske-kontakter--brand