/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Egernsund
Fra : svendgiversen
Vist : 1185 gange
185 point
Dato : 11-08-09 19:03

Efter at have tilbragt den 3. og længste del af min tilværelse i Sønderborg
overvejer jeg nu at flytte til Egernsund, en alvorlig beslutning...

Ud over at det er et kendt teglværks område, tæt på Gråsten, ved jeg ikke meget om byen.

Hvem kan fortælle noget om dette naturskønne område?
Hvor finder jeg "byen"s / egnens historie??
Hvordan får jeg re-etableret mine 42 TV kanaler, etc???

Og så den svære:
Hvordan bliver jeg akcepteret og kommer til at føle mig hjemme i dette lokal samfund?

Eneste synlige lyspunkt, når jeg skal ned for at "spare" er der kun halv så langt...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-08-09 19:23

svendgiversen

Du er jo slægtsforsker, så det skulle undre mig meget, hvis du ikke selv havde undersøgt dine "spørgsmål" om Egernsund

Men der er da lidt at læse her

http://www.egernsund.dk/

Citat
Og så den svære:
Hvordan bliver jeg akcepteret og kommer til at føle mig hjemme i dette lokal samfund?

Det er godt nok et svært spørgsmål. Måske en af brugerne på kandu bor der og kan "vise" dig frem

Tag på en lille ferie til Egernsund og dan dit eget indtryk ... føler du dig velkommen .... så er det vel det rette sted at bosætte sig.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-08-09 19:34

Citat
Hvordan bliver jeg akcepteret og kommer til at føle mig hjemme i dette lokal samfund?

Svend du vil jo ikke mærke nogen forskel, selvom du flytter fra Sønderborg til Egernsund, de 20km
afstand gør vist ingen forskel, du snakker vel deres sprog, og det er vel nok det en sønderjyde forstår sig mest på, at gå op i. men kommer du dertil´norden for Christiansfeld, så bliver det nok først om 98 -- 150 år du bliver halvvejs akcepteret,

flytter du for at komme tættere på de kongelige om sommeren, ??

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-08-09 20:06

Citat
Tag på en lille ferie til Egernsund og dan dit eget indtryk

Det er faktisk det eneste man ikke skal gøre, men det gælder også på lands plan,

spørger du f.eks Slagteren -- Købmanden og dem i Ishuset, hvordan er det at bo her i området,

så har du 98.99 % chance for at få en falsk forklaring, på det virkelige, der er sq ingen der vil

indrømme, at det er en flok skvadderhoveder hele bundtet, der bor lige i det område her,

sønderjyderne har det i sig, har man bare et familie medlem som bor inden for en radius,

af 90 km. så bliver man akcepteret, inden for de første 3 - 5 år. så det vil jeg så håbe for dig du har.

Svend,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-09 20:09

Behovet for 42 TV-kanaler kan jeg altså ikke få til at hænge sammen med et naturskønt område, men måske en østvendt kælderlejlighed i Ishøj ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-09 20:14

Foreløbig tak for to gode indlæg...

Nej ans, jeg har ikke endnu søgt der og dit link er mit første.
Og Ja, jeg kender nu en lokal boende og vil prøve at danne mit personlige indtryk af området.

Og vic, du er helt galt på den rent sprogligt,
jeg er jyde, ikke sønderjyde, og selv om jeg forstår det meste,
taler ingen rigtige sønderjyder til mig på egnens sprog.

Og der er iøvrigt stor forskel på det sønderjyske på Als og på/i Broager/Egernsund på fastlandet,
så jeg bliver nok først akcepteret om 150 år, som du skriver...

Hvad med erstatningen for bynettet, Stofa net her i Sønderborg?
Og hvem bestemmer, styrer opinionen, der ved sundet lige før broen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-09 20:37

Og Luffe,
selv om jeg nyder naturen, vil jeg ikke nøjes med TV2 og DR2.

Så jeg må nok investere i Paraboler og HD bokse, men hvilke?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-08-09 21:14

Til Svend

hvis du virkelig vil spare mange kroner vedr, TV så skulle du ringe til Ruddy, så laver han hurtig

så du ser 123 kanaler og måske mere, ruddy har nr 4027 5046

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-09 21:17

Det med at smelte sammen med et lokalsamfund er vel blevet lettere i løbet af de sidste 20 år.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-09 21:36

Hvis det er Ruddy s firma her: "Expoco" i Høruphav så cyklede jeg forbi der i går...

Og nej, man smelter ikke let sammen med så isolerede sønderjyder som de(m) i Egernsund.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-08-09 23:16

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Det med at smelte sammen med et lokalsamfund er vel blevet lettere i løbet af de sidste 20 år.

Nej for hulen luffea, tvært imod, men det kan da godt være dem fra kælderlejlighederne tror det,

men så skal de skynde sig at tro om igen,

Ja Svend det er Ruddy, men jeg var ikke klar over, han kaldte firmaet det som du skriver,

jeg plejer bare og give ham et kald. på mobilos, han køre jo fra Tønder til Mommark og laver TV arbejde, så vel ingen problem med egernsund,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-09 23:50

Citat
men det kan da godt være dem fra kælderlejlighederne tror det

Kælderlejligheden er Dit problem, jeg bor på 3. med en kæmpe terrasse.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-08-09 06:46

Når du har stofa net i dag nurde du da vide at de også leverer signal til Egernsund.

Er du kirkegænger, er der krig i Egernsund med menighedsrådet.

Der er ingen problemer med at flytte fra Sønderborg til Egernsund. Det ville være værre for en fra Sjælland som vil flytte til Egernsund. Det er et lille lokalsamfund.

hawaii7

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-09 08:28

Ja, det burde jeg vide med Stofanet i Egernsund,
nu er spørgsmålet om der er kabler på Fjordvej hvor jeg skal bo?
Og hvad det koster. Alternativet er jo nok en parabol??

Måske kontakter jeg Ruddy...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-08-09 08:33

Citat
Det ville være værre for en fra Sjælland som vil flytte til Egernsund. Det er et lille lokalsamfund.

Det tror jeg så ikke, vil volde de et store problemmer, dem fra Egernsund vil ikke forstå en skid af det sjællænderen siger, og vil lyn hurtig, begynde at snakke flydende Tysk med vedkommende.
( deres modersmål nr, to)
Det med "" krig"" i kirken, det skulle heller ikke undre mig, at al den snak, som så fore går omkring det problem, er på tysk,

Accepteret svar
Fra : vic2000

Modtaget 185 point
Dato : 12-08-09 08:46

Citat
Måske kontakter jeg Ruddy...

Det kan du roligt gøre, har man en gang, haft Ruddy inden for døren, og lave noget, så ringer man til ham næste gang, man skal have noget lavet, billigt og altid 1 kl, arbejde,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-09 10:07

Citat
Det ville være værre for en fra Sjælland som vil flytte til Egernsund. Det er et lille lokalsamfund

Så lidt desto færre man skal lære at læse og skrive

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-09 10:50

Tak for svaret vic2000.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-08-09 14:02

ja selv tak Svend,

jeg føler virkelig Ruddy gør et kæmpe arbejde, med at finde de bedste materialer // produkter, til de laveste priser man kan opnå, og ved at bruge Ruddy, så giver han bare en service, af højste klasse, uden det koster ekstra,

nu du skriver Fjordvej, er det så med egen bådebro, og stor 35 fods gondolos du kan ligge og sejle Flensborg fjords vande tyndt med, ??