/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVB-T antenne?
Fra : Hansen4life
Vist : 2447 gange
185 point
Dato : 30-07-09 21:57

Hej alle ;D

jeg har været lidt på udkig rundt omkring på mange hjemmesider
og andet, og har fundet en indendørs TV antenne :D men der står
DVB-T.. hvad er det?, kan den stadig bruges som almindelig antenne
på værelset?

Link til hjemmesiden; http://www.avxperten.dk/dab--dvb-t/indendoers-dvb-t/könig-fotoramme-dvb-t-antenne,-aktiv.asp

på forhånd tak :D
- Hansen 4 life.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-07-09 22:21

De signaler der sendes ud i æteren, med DVB - digitalt TV, sendes på UHF båndet, lige som man gjorde i gammel dage, når man ville andet end den ene danske kanal, som man kun havde i mange år.
Så det du skal bruge er en UHF antenne. Alt det gejl om at det er en speciel antenne, er kun et salgsfif for at sælge noget mere til dig.
Alt efter hvor langt du har til den sendemast, hvor du skal modtage signalet, skal du vælge en passende antenne. - Er der langt, vil en god retningsantenne give dig det bedste signal. Bor du tæt på, kan du måske nøjes med din mors, søsters eller kones strikkepind.
Uanset om det er et analog eller digitalt signal, så vil du altid få den bedste modtagelse, når antennen er afstemt til den frekvens der skal modtages på.
Nu er det så ikke gjort med antennen allene, der skal jo også være en digitalmodtager, som kan adskille de programmer der sendes på samme frekvens.
I modsætning til det analoge signal, hvor der kun kan sendes et program, så kan man med den digitale teknik sendes flere programkanaler på samme frekvens.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-07-09 22:49

Dejlig oplysning. Lige hvad jeg står og skal bruge.
Hva' menes der så med vandret polarisation og lodret polarisation.

Jeg ku' tænke mig, at det har noget at gøre med hvordan antennen vendes.
Men skær det lige ud i pap Severino.

Takker og bukker
Gambrinus

Kommentar
Fra : Hansen4life

Dato : 30-07-09 22:50

hvor kan man købe sådan en UHF antenne?, og er den til indendørs brug?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-07-09 23:09

Vi har lige købt antenne og digitalboks her:

http://www.antennelageret.dk/

Prima hjælp og prima service. De ved helt bestemt hvad de snakker om.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-07-09 23:16

De fleste TV sendere køre med vandret polarisering, og det vil sige at din retningsantenne skal have elementerne placeret i vandret, både direktorerne, diapolen og reflektoren.
Som regel er det kun lokale hjælpesendere, hvor man benytter lodret polarisering, hvilket kan ses på den måde folk har placeret deres antenne. Alle føromtalte elementer står lodret.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-07-09 00:58

Tak Severino
Min morbror har problemet i sit sommerhus ved Rinkenæs.
Jeg vil prøve at fange hjælpesenderen i Flensborg. (vandret)
Gambrinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-07-09 07:46

antennen bestemmer ikke det er tunere i dit tv
du kan godt genbruge din gamle antenne

det der er kravet fra idag af er at tvet har indbygget en dvb-t tuner min. mpeg2 for at kunne se tv vil antennen på taget eller i stuen har dit tv ikke en dvb-t tuner skal du ud og købe en tunerbox (dvb-t) og sætte den til dit tv det kraver ikke ab. at se dr1 tv2 dr2 dr-news

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-07-09 08:57

severino
oversat til ''dansk'' ....
,,, er det så f.eks. sådanne en man kan bruge:
UDENDØRS ANTENNE DVB/UHF/VHF kr. 299,00
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1308&Grp=&n=10

,,,eller, kan man lokke dig til at komme med et link eksempel, så se forskel på vandrette og lodrette antenner - please

Kommentar
Fra : Hansen4life

Dato : 31-07-09 11:06

har ikk særlig meget forstand på det her , men vil det sige at den antenne jeg skal ud og købe skal pege i retning af sendemasten som dækker der hvor jeg bor? men hvordan finder man ud af hvor sendemasten er? :D

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-07-09 11:41

Gør som os, kig på alle de andre antenner der er i området, de peger alle i den rigtige retning.

Kommentar
Fra : Hansen4life

Dato : 31-07-09 12:00

Tak :D
nu slukker de jo for antenne forbindelsen i oktober, og skal ud og købe en boks.. der får jeg jo dr2 og news eller sådan noget, det fik min mor da hun købte en. men kan jeg ikk bar bruge en DVB-T antenne? i stedet for en UHF?

Kommentar
Fra : Hansen4life

Dato : 31-07-09 12:02

Ellers er der den her?;

Mini Indendørs DVB-T antenne, sort.
DVB-T / UHF / VHF / FM
http://www.avxperten.dk/dab--dvb-t/indendoers-dvb-t/m.-indendoers-dvb-t-antenne-(dvb-tuhfvhffm)-sort.asp

Den har jo det hele ? :D

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-07-09 14:27

Her er er hel masse om digitalt tv :
http://www.digitaliseringen.dk/get/93.html

Antennen skal nok vælges efter, hvor god modtagelse man har.
Se kortet her :
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 185 point
Dato : 31-07-09 16:03

Vi har kolonihave ved Kalundborg og vi har antenne pegende på Jyderup senderen. Vi har en digitalboks der er Mpg4 og med den kan vi, uden abbonnement, se DR1, DR2, DR News, TV2, TV2 Lorry, TV2 Øst, TV2 Fyn.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-07-09 18:36

Antennen er ligeglad med, om den skal modtage analog eller digital TV signaler.
Begge sinalformer er påtrykt en bærebølge, og det er den bølgelængde som antennen skal afstemmes i elementernes længde.
De fleste UHF antenner er såbredbåndet, at de dækker hele området. Men findes også afstemt til et mere snævert frekvensområde.
Alt efter hvor langt der er til sendermasten, skal antennen have flere eller få elementer.
Jo flere elementer jo større egenforstærkning, og mere retningsbestemt er den.

Godkendelse af svar
Fra : Hansen4life

Dato : 31-07-09 22:40

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-07-09 23:00

Selv tak og held og lykke med det.