/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
ny våbenlov vedr. kniven..
Fra : Heidi-Ho
Vist : 1708 gange
50 point
Dato : 10-07-09 23:21

§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:

1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.

3) Stoffer, der kan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller til indfyldning i de i § 1, stk. 1, nr. 4, nævnte genstande.

4) Våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm.

5) Laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne.

6) Slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lign.

Hvordan fortolker i jægere § 4 ??

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-07-09 00:49

Heidi-Ho.

Vi er helt enig om, at det er sørgeligt, at vi jægere for at kunne udøve vores hobby, på forhånd skal sættes i bås med forbrydere, at våbenloven den ene gang efter den anden strammes ikke på grund af os, men på grund af noget, som helt andre grupper i samfundet er skyld i...

For meget længe siden lang tid før loven om visitationssoner blev ved taget, spurgte jeg hvorfor det kun var os jægere, der skulle have mulighed for at skære os selv i fingrene fordi vi nu ikke længere havde lov til at have en lommekniv/foldekniv, hvis blad kunne låses. Ingen kom med et fornuftigt svar. Ved spejdernes skt. Hans bål i år så jeg en spejderleder, der var bevæbnet med en lang dolk, det er et offentligt sted, så det må han ikke, men hvem ville mistænke en uniformeret spejder, for at ville begå en ulovlighed?

Som jæger må man i dag ikke engang selvom man er på vej til jagt gå ind til en bager, for at købe morgenbrød, med en jagtfoldekniv i lommen, hvis den er over 7 centimeter eller bladet kan låses
Det er efter min mening helt grotesks, men hvad kan vi gøre ved det. Jeg ved Danmarks Jægerforbund har forsøgt, men uden held bandekrige og kriminelles handlinger har i den grad skræmt politikerne fra vis og sans, så de tror at blot man indføre en lov, så kommer man problemerne til livs. Det nyeste er nu at man bruger skruetrækkere til at stikke folk ned med, så de bliver nok også snart forbudt….

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-07-09 01:19

Citat
Som jæger må man i dag ikke engang selvom man er på vej til jagt gå ind til en bager, for at købe morgenbrød, med en jagtfoldekniv i lommen
Kan du ikke bare lade den blive i bilen? Du er vel ikke gående til og fra jagten....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-07-09 01:30

Hvis jeg lader den ligge i bilen uden opsyn kan jeg også straffes, så er jeg allene på vej til jagt har jeg altså stadig et problem..... ( Ifølge lovens bogstav )

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-07-09 01:35

Krumme undskyld,men jeg glemte lige noget - er man nu nødtil at have en bil, for at kunne gå på jagt... Undskyld,men den lå lige til højre benet....

Rent faktisk er man nødtil det, for jagtvåbne skal også kunne transporteres uset....

Så den cyklende mand på vej til jagt eller skydebane, med bøssen på skulderen kan man ikke møde længere - han er gjort umoderne af lovgivningen og holder han ind tilbageren ringer nogen sikkert straks og siger: Væbnet røverri i bagerbutikken.....

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-07-09 01:40

Citat
er man nu nødtil at have en bil, for at kunne gå på jagt
Nøøøø men det er vel ikke helt ualmindeligt og jeg troede at disse cyklende jægere var en uddøende race

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 11-07-09 01:44

Citat
Hvis jeg lader den ligge i bilen uden opsyn kan jeg også straffes
Nej hør nu....Du har da lov at lægge den i handskerummet, låse dette af og derefter låse bilen. Så skulle den da være nogenlunde sikret i de 4 min. du er inde og købe brød LOOOOOL Men det er måske heller ikke lovligt? Så vil jeg anbefale dig at begynde at fiske, mens det stadig er lovligt at bære en fiskestang synligt, eller et sommerfuglenet til at fange sommerfugle med

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 11-07-09 03:55

Vil da ikke mene der kan ske noget ved at lade det ligge i bilen sammen med resten af grejet??

Er selv blevet stoppet på fyn. Og selvfølgelig i en visitationzone. havde bagagerummet fyldt med dykker udstyr. Den rare politimand tager så mine 2 knive. Den ene tror jeg kun lige er 10cm eller noget. Og den anden er en ordentlig dolk på ca 25cm. Det eneste han informere om er at jeg skal huske jeg kun må have dem liggende i bagagerummet. Til det sige jeg jo selvfølgelig ja. Så der må jo være nogle regler eller bekendtgørelser om det et eller andet sted?

Men havde de nu ligget uden alt det andet udstyr tror jeg sku ikke min sag så for god ud......

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-07-09 06:31

CopycatDK.

Du er inde på noget af det helt rigtige - jeg har selvfølgelig trukket sagen helt u.......d - for at belyse det urimelige ved loven og den mangelfulde bekendtgørelse...

Men havde du som du selv skriver glemt knivene, så de lå allene,så havde du haft et problem eller skal vi sige haft svært ved, at redegøre for, at du virkelig brugte dem ved diving!!

Men nu er vi ovre i en lidt anden bold gade nemlig fortolkningen af loven og her er den virkelig gal - Her får pludselig den udøvende mangt også den dømmende magt. Det bliver et spørgsmål om den pågældende politimand tror på din forklaring eller ej..

Jeg har kendskab til at en person har fået en bøde for forkert opbevaring af våben, der under høre altså også i dag en foldekniv, fordi han havde været på jagt kørte langt, kom meget sent hjem og ikke ville tømme bilen for ikke at genere resten af familie. Da han vågnede om morgenen var bilen, samt jagtudstyret stjålet. Det gav en bøde, samt store problemer med forsikringsselskabet. De betalte dog til sidst,men bøden slap han ikke for.

En anden var på vej på jagt, køre lidt for stærkt på motor vejen bliver stoppet og får påtalt, at der ligger et jagt gevær synligt bag i bilen ( en van ) Det havde også været synligt, hvis det havde ligget i en riffelkuffrt eller et foteral. Betjenten forklare, at det er en overtrædelse af våben loven, for en tyv kan jo se den og blive fristet, hvis han holder for rødt eller er inde og tanke. Ejeren siger: Ingen vil kunne stjæle det, du kan jo prøve - det kostede da også betjenten en tur på skadestuen, for jægerens ruhår sad i hånden på ham lige så snart han åbnede bagklappen. Bøden for at køre for stærkt slap han ikke for, men overtrædels af våbenloven blev der ikke talt mere om.

Begge eksempler håber jeg forklare hvad det er jeg mener: Nemlig at vi jægere på forhånd "dømmes" efter en lovgivning, som slet ikke er beregnet/lavet for vores skyld.......

Tænk også lige engang til på den med skrue trækkeren inden for den sidste måneds tid har der været to sager, hvor folk er stukket ned med en sådan, for slet ikke at tale om en håndværker bil, den kan jo være fyldt med våben - hvor ender vi hvis loven skal overholdes fuldt ud?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-07-09 07:50

Ny Våbenlov vedr. KNIVEN!!
Der er økonomisk krise i Danmark, sådan rigtig for alvor, og vi må stå sammen, og spare,
Hvor spares kan, OK. Klem ballerne, ned i et par bukser, som er minimum 5 nummerer mindre, end tidligere, her ved spares, m2, til stof – hurtigere produktions tid, - kortere livrem - kroppen skal ikke have så meget føde for at fylde bukserne ud fremover. Alt sammen så godt,!!
Det må vi leve med.?? Jamen kan vi det.??
Kan vi leve med, ?? at alle dine, og mine kroner, bare bliver brugt, til at lave nye”” Hovsa”” love,
Som nu i det tilfælde her, med ny kniv lov, som alene har kostet dig og mig, 52,456,789,ookr.
Incl, 1 forglemmelse, så alt måtte laves om igen,
så er der blevet brugt, yderlige 3,214,567,oo kr, Til fremstilling af hæfter, til indsættelse i øvrige lovsamling, der er brugt 2,345,678,ookr. til porto.
Sum- sumara i alt for så lidt. 58,017,034,oo kr.
Men det kan så blive en gentagelse mere, da man har glemt,?? Rockwold kniven, 35cm. lang, og som håndværkere bruger til at skære isolerings måtter til med, og at disse Håndværker arbejder, på offentlige steder, hvor der færdes mange typer mennesker,
Jeg tror ikke Isolerings fabrikkerne laver deres produktion om, bare nu fordi der er kommet en ny lov, som siger skære kniven må ikke ligge fremme, så f.eks rørsmeden - elektrikeren, skolebørn, ikke kan komme til at få den under neglene, eller i lommen, for så senere kan bruge den som et Mordvåben, det vel sige. Der skal en ny lovændring mere til, for at disse håndværkere, ikke bliver hængt ud for, at være i besiddelse af mordvåben, for den kan ikke dækkes ind under alt andet lovbras, men en yderlige omkostning på 41,982,960,oo kr, så kniv loven bliver i alt 100,000,000,ookr. Så jagt//våben tegn vil stige med yderlige 1,122,oo kr, Det er SQ uhyggeligt, ( du)
[CITAT]
jeg har selvfølgelig trukket sagen helt u.......d - for at belyse det urimelige ved loven og den mangelfulde bekendtgørelse... ( CITAT) bb1

bb1 vågn op forhel----- vede din næri røv, og ikke tænke på dine bøsse
gechefter i din fritid. og kom med en løsning, du skal // og behøves sq ikke trække nogen ud i noget lort, det skulle da lige være din bøsse kammerat
Hans Kongelig skidsæk, for så kunne det jo være, loven ikke blev vedtaget,
men de kroner som er brugt, på lovbras, slipper man jo nok ikke for, eller gør vi bb1,

kjeld

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 11-07-09 08:48

Så så Kjeld.
Nu kommer du med nogle udregninger hvor vi slet ikke har forudsætning for følge med, selv for dem, som ser sig selv som regnskabskyndige på dette fora, ingen nævnt ingen glemt.
Dog vil jeg tillade mig at fremkomme med noget du har glemt i dette regnestykke, alle disse skrive karle der har skrevet lovteksten, må have haft et enormt antal arbejdstimmer som de nok har betalt skat af, og hvad skulle vi ellers sætte dem til, foruden skat af arbejde for dem der har forarbejdet papir masserne.
Ikke for at være rasist, er det et flertal af den Danske befolkning gennem en demokratisk proces, der har bedt disse lømler om at komme til, det før i tiden så fredelige lille Danmark. Vi har da også nogle af vores egne der har fået en manglende opdragelse, og ikke regner et menneske liv for noget.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-07-09 10:10

Citat
må have haft et enormt antal arbejdstimmer som de nok har betalt skat af, og hvad skulle vi ellers sætte dem til, foruden skat af arbejde for dem der har forarbejdet papir masserne.

de største udgifter til det som du kalder skriver karle det er ikke så slemt

nej det er for møderne + ude blivelses møder der siger spar to, og tilberedninger af kaffe bordre, hvor af over det halve bare bliver smidt, ud igen i containeren,
for meget af det de er kommet frem til er jo bare sammen sætninger fra
andre love, (det er fan,,me uhyggeligt du)

det svare lige nøjagtig til. efterhånden som fortovene bliver der mindre af,
alle dem som førhend brugte tid på at feje disse, de er overgået, til den
afd, de kalder Dyne løftere, for de er jo kendt, i området alligevel,
så nu hvor Den Blå Avis tildels er gratis, så har de ordre til om de kan finde nogen som har to annonce i på samme tidspunkt, for så er de, f.eks
bilforhandler, eller ogaå skal have det ene sæt møbler solgt på grund af de er flyttet sammen igen, og ikke har brug for så mange møbler,

det er grove løjer, de kan få tiden til at gå med,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-07-09 10:14

Det med de fremmedes kultur med at lade ungerne rende rundt med knive og bruge dem ved mindste provokation kunne klares med eet snuptag, nemlig ved at smide dem ud af landet for evigt.

Men det er nok ikke den sidste åndsvage lov man trækker ned over hovedet på 5 millioner ÆGTE DANSKERE, blot fordi at man har mistet grebet om de fremmede.

Vi har i mange år haft det nogenlunde fredeligt med HA der ikke nedværdiger sig til dødelige hjemmerøverier eller visitering af fredelige borgere der bevæger sig ind i "deres" bykvarterer. Godt nok skulle man ikke uinviteret spadsere ind i en rockerborg, men vi vidste da hvor vi havde hinanden.

Længden af knive eller ej, en masse mord har og bliver stadig begået af det forhåndværende værktøj.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-07-09 10:42

UPS. - Jeg kan ikke følge med længere - så langt kan jeg slet ikke trække den ud........

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 11-07-09 11:18

Du har nok ret Ballegaard Knudsen, det er for viderekommende. at sætte sig ind i.
Men du må da indrømme, det ikke er godt , når vi skal lave tillægslove på området på grund af vi har fået en genration der ikke regner menneskeliv.
Vi andre har jo også svært ved at forliges, vi nøjes dog med at drille. og vi er selv medbestemmende hvordan tonen skal være.
Denne tråd ser da ud indtil nu, at være meget fredsomt.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-07-09 11:38

Jeg har desværre ikke tid i dag til at kommentere på de forskellige indlæg.
Men i morgen er jeg klar igen.

Og jo, det er rigtigt dejligt med fredsommelige og morsomme indlæg.

Hyg jer gutter og gutterinder.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-07-09 12:15

Kommentar
Fra : bb1
Dato : 11-07-09 10:42 --------------------------------------------------------------------------------
UPS. - Jeg kan ikke følge med længere - så langt kan jeg slet ikke trække den ud........ ( CITAT)

NEJ - NEJ- nejjjjj bb1 nu synes jeg sq du er forselvafslørrende,??

har du slet ingen"" bøsse"" venner her på kandu bb1,

eller er du, bare ham, man kan komme til bag fra og lægge ned,

uden riffel gange, i bøssen,

Har du været ude, og gå tur med Hans Kongelig Skidsæk,s

gravhund i dag, nu der er på ferie,

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-07-09 13:42

vic2000 Hvad er dit spørgsmål? - Er 2000 dit fødselsår, så forstår jeg lidt bedre hvad du skriver

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-07-09 17:17

det er dog forunderligt så få stavefejl vic2000 efterhånden har, men man kan stadig ikke se sammenhængen i hans indlæg.

mvh
per

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-07-09 22:23

Nå men, jeg kom alligevel tidligere hjem end forventet. Nej, jeg har ikke fået karantæne på spruthuset

Der hvor jeg ville hen med indlægget vedr. knivloven var;
Såvidt jeg fortolker loven, må man som jæger ikke bruge knive der har et bladlængde på over 7 cm. mere.??
Har jeg fortolket det rigtigt.???
Mit knivsblad m/lås er 7,5 cm. - vil det så sige, at jeg skal smide den ad helvede til.?

Accepteret svar
Fra : habibiPro

Modtaget 50 point
Dato : 11-07-09 22:44

Heidi.
Prøv lige og læs dit første indlæg om våbenloven en gang til, selvfølgelig må du medbringe kniv dok med bladlængde over 7 cm når du er på jagt eller fiskeri, men kun i disse sammenhæmg.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-07-09 22:48

Citat
Mit knivsblad m/lås er 7,5 cm. - vil det så sige, at jeg skal smide den ad helvede til.?
Rockerfeller Heisi-Hoo??
Er det en god kniv Heidi-ho, ja eller nej?? hvis ja, så bare giv mig den, ?? men hvorfor fannen skulle du gøre det, fat i vinkelsliberen,
og skær så en ½ cm. af den, så har du stadigvæk en kniv som du kender,
og har ikke fået en skid ud af, og købe en ny,

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-07-09 23:13

Jeg har læst det en gang til - og du har sku da ret, habibiPro

Jamen, jamen, så er der vel ikke mere at komme efter.......?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-07-09 23:25

Nej, ikke med hensyn til brugen eller skal vi sige brugsretten, men stadig til dette med transporten..

Selv har jeg altid haft en kniv liggende i hanskerummet, man kan få brug for den i mange sammenhæng. Eksempelvis hvis man efter et uheld skal skære en sikkerhedssele over. På køre et dyr og lignende. Den holder altså ikke længere, med mindre man er iklædt jagtøj eller spejderuniform og kan dukomenterer, at man skal til spejdermøde eller på jagt....

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-07-09 23:40

OG........VINDEREN AF DE 50 POINT ERRRRRRRRRRRRRRRR................

HABIBIIIIIIIIIIIPROOOOOOOOOOOOOO IIIIIIHAAAAAAAAAA

Han skal leve
Han skal leve...Højt hurra
HURRA, HURRA, den skål den var bra
HAN SKA' LEVE - HAN SKA' LEVE HØØØØØØØØJT HURRA.....!!!!!!!!!!!!

Og gid at det må gå ham vel, og gå ham vel, og gå gå ham vel
IIIIIIIIIIIIIIIII maaaaaaange maaaaaaaange ååååår.

Åh ja, ham kan vi li'
Åh ja, ham ka' vi li'
Han ska' i glas og ramme - og lige med det samme -
S K Å Å L L L..!!!!!!

Så lægger vi nakken tilbage
og bunden i glasset vi ser
så mindes vi barndommens dage, de komme aldrig mer.
Såå, mindes vi barndommens dage, de kommer aldrig mer'
(Synges på melodien: Svensk konstabel fra Sverige)

Mon ik' jeg sku' lappe i seng....????.....
JO, dælmede da...!!!!

GOOD NIGHT IRENE, GOOD NIGHT
GOOD NIGHT IRENE............
Nå men, jeg er smuttet to bed

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-07-09 23:41

Tak for svaret habibiPro.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 13-07-09 02:12

bb1
Du skriver tidligere i tråden at det ikke længere er lovligt at cykle på jagt eller lade et jagtvåben ligge på bagsædet af en bil i en foderal.

Dette er ikke korrekt, i det øjeblik et våben ligger i en foderal, er våbnet ikke længere synligt, at de fleste menneske så kan regne ud hvad du har i foderalen i denne sammenhæng ligegyldig. Hvis du er i tvivl om lovligningen er der et udemærket ekstra materiale om dette på den dvd(bliv en bedre hagljæger) alle jagttegns løsere har modtaget.
Jeg har også selv ingen jeg blev 18 altid kørt til flugtskydning på min scooter med jagtgeværet i foderal og alle jeg den gang snakkede med om lovligheden af dette var enige om det var fuldt lovligt.

Jeg er enig i knivloven rammer de forkerte(det er jo i forvejen ulovligt at stikke mennesker ned), de kriminelle render stadig rundt med kniv og normale mennesker må bruge sp opsparingen på en bøde fordi de har glemt at fjerne hobbykniven. Man dog godt få diverse lovlige tilbehør, fx en seleskærer med lukket klinge og hvor meget vildt køre man ned der ikke kan klares med donkraften, hvis der et problem bør man nok i stedet tænke lidt over sin kørestil.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-07-09 02:48

Simon-ms.
Vi er da ikke særlig uenige, men men jeg har blot forsøgt, at beskrive det urimelige og tåbelige ved loven, for som du selv skriver, så kan enhver da regne ud at et gevær foderal indeholder et gevær og er det så ikke lige gyldigt om, det er i et foderal eller ej....

Før loven blev skærpet kunne enhver tage sin riffel over skulderen og cykle til skyde banen. Prøv du i dag blot at transportere et luftgevær på denne måde igennem København. Jeg vil garantre dig for, at du bliver stoppet af en politiobil med blinkende lygter omgående...

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 13-07-09 23:25

bb1
Man kan jo mene at det er ligegyldigt om det er i foderal eller ej, men omvendt så kan man ikke bruge et våben i foderal før det er taget ud og på den måde ser man ufarlig ud.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-07-09 23:46

Ja, ja, lad os nu ikke hakke mere på det. Jeg mener nu, at det der skal være afgørende for en lov er, om tingen er farlig og et våben er farligt uanset om, det er i foderal eller ej...

Nu er loven der og vi må følge den,men jeg kan ikke se noget rimeligt i, at et foderal kan gøre den store forskel, en tyv kan sagtens se, at der er tale om et geværfoderal, der står ofte navn på,så skulle det have nogen betydning overhovedet, burde det være en papkasse i stedet for - eller også skulle det tydeligt fremgå af bekendtgørelsen, at et våben skal transporteres uset,men altså igen. Det er blot min mening.....

Ham med bøssen over skulderen på cykel er nu lige til jagt-og skovbrugsmuseet, synd for dem der ikke har bil....