/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Lange HDMI kabler
Fra : anders_bak
Vist : 1104 gange
100 point
Dato : 06-07-09 14:49

I forbindelse med en ombygning skal jeg til at fræse kabler til fladskærmen i væggen. planen er at dvd'en skal stå i den anden ende af rummet end skærmen, så der skal et 10m kabel på.

nu vil jeg imidlertid gerne sikre mig at jeg kan flytte rundt på møblerne eller koble ekstra udstyr på i fremtiden, og planen er derfor at lave flere HDMIN stik rundt omkring, for derefter at føre alle kablerne ud i en instalationsskakt jeg aligevel skal lave. Her kunne man så bare forbinde de kabler der skulle bruges alt efter hvilke vægstk der var i brug. dette ville imidlertid betyde at signale fra DVD'en (eller playstation, blueray osc.) skulle gå igennem 1 kort kabel, 1 vægstik, 10m kabel, en samlemuffe, 10m kabel, 1 vægstik og et kort kabel før det nåede frem. Kan det lade sig gøre uden at signalet går tabt???????????

PS. det er disse vægstik jeg tænker på
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_vaegdaase/high_quality_fuga_hdmi_vaegdaase_3428_da.html

og denne samlemuffe

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_adapter/hdmi_hun_hun_samler_768_da.html

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-07-09 15:26

Mit råd er, at du bliver nødt til, at aflægge et besøg hos en forretning fx Hi-Fi Klubben, for at få en snak med experterne der. For 20 + m er meget langt. Du skal jo også lige ha for øje, TV-signalet skal ind i DVD-en først, for derefter at føres frem til TV-et! Så det kræver også lange kabeltræk, alt efter, hvor antennestikket sidder . Men held med det, for det lyder sgu meget smart, dit projekt .

Mvh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-07-09 16:26

Citat
TV-signalet skal ind i DVD-en først
Det skrev jeg, da jeg går ud fra, at du bruger en DVD med HD .

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 07-07-09 07:25

Det gør jeg nu ikke i første omgang, men jeg trækker helt klart kabler til det, men det er jo bare et almindeligt antennekabel til min digitalantenne, og det er der ikke noget problem i.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 07-07-09 08:02
Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-07-09 08:55

Der er ingen tvivl om, at der vil være tab i kablet for hver meter du har. Men hvor stort det er, afhænger af kvaliteten af det brugte kabel.
Inden du fræser hele huset ned, kunne du lave et eksperiment med at samle et antal kabler, som svarer til den længde, som du mener kan blive aktuelt; og så køre forsøg med det.
I HDMI kabler er der jo også signaler der er følsomme på grund af frekvensen kontra kablets elektriske modstand.
Så først det lange kabel med et antal samlinger, liggende på gulvet; for at se billedkvaliteten.
Så kan du bagefter afgøre, om det er værd at sætte kablerne op i den skjulte installation.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-07-09 09:02

En FUGA vægdåse til 389 spir, er noget af en hamper pris, især når man skal have flere af dem.
Selve underlaget er ret billigt, og stikket koster heller ikke en herregård. Så den kombination er noget af et "mesterstykke".
Du vil uden tvivl kunne finde lignende produkt til en langt billigere pris, måske uden for landets grænser.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 07-07-09 10:07

Problemet er at jeg ikke har udstyret til at teste det på endnu, det køber vi først efter ombygningen. men jeg kunne selvfølig prøve at koble det ind hos en kammerat.

Ang. dåsen har du ret i at prisen er hamper, men planen var egentlig også bare at lade indmuringsdåserne være åbne og koble direkte på kablet idet det bliver skjult bag møbler/skærm. og så sætte et blænddæksel på de dåser der ikke bliver brugt.

Jeg lagde bare linket ved da det jo højst sansynligt er noget i den stil der skal bruges hvis systemet skal udbygges senere. Men så kan man jo finde en billigere model til den tid

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-07-09 10:46

Citat fra Severino:
Citat
Inden du fræser hele huset ned, kunne du lave et eksperiment med at samle et antal kabler, som svarer til den længde, som du mener kan blive aktuelt; og så køre forsøg med det.
Pokker også at jeg ikke selv tænkte på det

Mvh

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-07-09 10:56

Jamen heller22, vil det sige at du nu er hjemløs, eller flyttet i telt?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-07-09 11:02

Severino - nu står der 10-0 til dig

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 07-07-09 11:32

Jeg takker, om ikke andet så for underholdning (-;

Det ender jo nok med at jeg køber kabler hjem og prøver det af inden indmuring, men jeg lader lige spørgsmålet stå åben lidt endnu da sådan en flok kabler jo ikke er helt billige, og det derfor kunne være interessant hvis der var nogen der havde erfaringer inden jeg knaldede konens lommepenge af på kabler der ikke virker aligevel (håber ikke hun læser denne tråd).

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-07-09 11:37

Se lige mit beskedne råd af den 06-07-09 15:26. Måske et besøg og en snak hos en forhandler kan løse gåden med evt. tab af signal i lange kabler

Mvh

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 07-07-09 12:22

Det er rigtigt, det glemte jeg at svare på. Har prøvet flere forskellige, og svaret hos alle er "måske", så det er jeg ikke blevet så meget klogere af......

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-07-09 13:03

Citat
og svaret hos alle er "måske"
Hrmf , og de kalder sig helt sikkert experter

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-07-09 13:17

Der er meget få eksperter, men der er mange der ved, mere eller mindre om emnet.
En ekspert er en person der ved en masse om få ting, og så er der dem der ved lidt om mange ting.

Jo det er uden tvivl en god ting, at få prøvet det af, inden du lægger det i væggene. - Hvis du så skal bruge meget kabel, og vil lave det selv, så kan det nok betale sig, at købe en hel rulle kabel + diverse stik.

Og NEJ vi skal nok lade være at sige noget til din bedre halvdel. De har det ofte med at bruge lommepengene så hurtigt, at de ikke opdager, at der er to brugere!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-07-09 15:59

Hej Anders.

Prøv lige at læse her. Der står lidt om signaltabet i lange hdmi-kabler:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46917&PN=1&TPN=4

Mvh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-07-09 18:48

Hej Anders.

Fandt din anden halvdel ud af, hvad du havde gang i, så du har droppet projektet ???

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 05-08-09 13:34

Dog ikke. Beklager svartiden, men jeg har brugt de sidste tre uger på at bygge om, hvilket har betydet at strømmen har været lukket til mit kontor (og dermed min PC).

Det endte med at løsningen blev en helt anden. jeg nøjedes med at indmure to 10m kabler de 2 steder hvor skærmen kan komme til at hænge. Dem førte jeg så ned i krybekælderen som planlagt, men istedet for at mure den anden ende (og stikkontakter) ind har jeg sammen med stikkontakter placeret et par ekstra dåser i fodlisterne rundt omkring, og lavet et passende hul fra dåsern ned til krybekælderen. så kan jeg, hvis jeg får brug for det, bare kravle i krybekælderen og flytte den "frie" ende af kablerne fra en dåse til en anden. Det sparede en masse kabel, men kan selvfølig komme til at koste mig en tur i krybekælderen hvis vi skal flytte møblerne rundt. men det overlever jeg i givet fald nok.

Lader lige tråden være åben lidt så alle kan nå et læse inden jeg lukker den. tak for indput........

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 05-08-09 13:35

og de "dåser" jeg brugte var sådan nogle her
http://www.lavprisvvs.dk/shop/panelunderlag-baseline-6881c1.html

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-08-09 16:01

Daws Anders.

Mægtigt med en tilbagemelding. Fin løsning med kablerne. Og jeg, der troede, at du ville krybe uden om, at fortælle os noget, vil så bare krybe en tur i kælderen en gang i mellem

Mvh