/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tidsforsinkelse v.h.a RC led
Fra : ibt
Vist : 4285 gange
100 point
Dato : 25-06-09 14:48

Hvordan konstruerer og ikke mindst dimensioner man et RC led til lave en simpel tidsforsinkelse på 1-3 sekunder til et relæ. (Spolemodstand er 270 ohm) Spænding 12v dc
Hvad slags kondensator skal bruges.

MVH ibt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-06-09 19:28

Der findes færdige relæer til den opgave

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 25-06-09 20:44

Ja lyt til Teil han er som sædvanlig god for et godt råd, han har for vane ikke at ane hvad han taler om.

formlen for et rc led er 0,7 * R*C
Dvs. For 2 sec. = 9090 Farad det bliver en condensator på størelse med en gulvspand.
Forudsat det er DC komponenten der er tale om ( 12V )
Højris

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 25-06-09 20:58

Glemte lige at nævne at så er C ladet op til 2/3 af UCC. ( 12v )

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-06-09 21:45

Jeg vil anbefale den lille geniale IC 555.
Så har du også en Schmidt-trigger funktion, så relæets sluttespænding og frafaldsspænding ikke spiller nogen rolle.
Meget let forståelig manual haves og kan sendes pr. E-mail.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-06-09 22:10

Citat
Ja lyt til Teil han er som sædvanlig god for et godt råd, han har for vane ikke at ane hvad han taler om.

Hold kæft idiot

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-06-09 22:14

Noget her forstår jeg ikke...
(er ikke elektronik ekspert men hydrauliker).

Husker Tau = R * C

med R = 270 ohm får jeg en tids konstant på 2 sek for C = 0,0074 Farad

Hvad er der galt?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-06-09 22:43

Der er ikke noget galt med din udregning af Tau Svend.
Jeg vil da gerne vide, hvor du har gaflet de 0.7 fra Højris.

Men hvordan pokker får i spolens modstand klyttet sammen med et RC-leddet til tidsforsinkensen ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 25-06-09 22:50

Jammen gaflet, det står da i mine læremidler fra teknisk skole.
Ved udregningen af tidskonstanten i en bistabil MV.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-06-09 22:56

Jamen, det kommer jo helt an på konstruktionen.
Der må da forresten da være et par transistorer blandet ind i de Flip-Flop, Højris.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-06-09 23:06

Jeg må hellere hoppe af nu.
Der er klumper i min internetforbindelser.
(Varslet af udbyderen)
Vender tilbage, når ibt er kommet med nogle flere oplysninger, om hvad han vil ha' klyttet sammen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 25-06-09 23:43

Ja der er to stk. transistore i en bistabil multivibrator, hvor tidskonstanten tav er som før angivet 0,7*R*C.
Jeg havde så lige fået brugt 220 istedet for 270 så,
Men 5,29 mF er da også lidt af en gulvspand
Højris

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-06-09 01:53

OK Højris

Tidskonstanten for din specifikke Flip-Flop kan meget vel være 0,7*R*C.
Der skal jo blandt andet regnes diverse spændingsfald
over transistorener med for at finde ud af, hvornår den trigges.

Men opladningstiden af en kondensator gennem en
modstand til 2/3 af fuld opladning Tau ER altså nu engang som R * C.
Gambrinus

Det har forresten altid undret mig, hvorfor den kære Faraday lavede en så stor enhed.
Men han har nok brugt en MEGET stor gulvspand.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-09 06:54

Nå så regnede jeg rigtigt,

og du skal bruge en kondensator på ca 0,0074 Farad

Det samme som 7 400 000 000 pF, altså en mælkejunge stor gulvspand...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-06-09 07:58

Og efter de utrolige regnestykker og store spande,
køber man et relæ med justerbar tidsforsinkelse
for nogle få kroner.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-06-09 08:03

I ka' nu stadig væk ikke få en tidforsinket sluttefunktion af et relæ ved at oplade en kondensator gennem spolen på relæet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : ibt

Dato : 26-06-09 15:56

Ja Teil , selvfølgelig kan man købe færdige relæer og endda selv bygge timer kredsløb. Men det var ikke det jeg spurgte om.
Det var derimod en søgen efter en MEGET simpel og dermed BILLIG måde at få et forsinket frafald på et relæ. Ligesom man v.h.a. en kondensator kan få en diode til at lyse et øjeblik efter spændingen er taget. Men sådan een optar jo betydeligt mindre strøm, så det er da muligt at det vil kræve en ualmindelig stor kondensator.
Og dermed er det jo ikke en anvendelig løsning. Måske findes der så ikke en simpel løsning.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-06-09 17:32

Nååå... Det er et forsinket frafald du vil ha'
Du slipper nok ikke uden om at bruge minimum en transistor, en kondensator og et par modstande.
Men det er da også forholdsvis enkelt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-06-09 17:33

En 555 koster altså heller ikke mere end et par kroner eller ti.

Kommentar
Fra : ibt

Dato : 27-06-09 09:01

Så er vi alligevel ude i et kredsløb på print. jeg troede et par komponenter i ledningen til relæspolen kunne gøre det. Ligesom den dims man kan sætte i ledningen til kabinelys i en bil, og deved få forsinket sluk af lys. De giver dog 10-20 sek forsinkelse hvilket er for meget til mit brug.

Hvordan laver jeg så konkret 1-3 sek forsinket frafald på mest simpel måde
Jeg er nødt til at vide hvor store de enkelte komponenter skal være Husk det er 12v dc

Annuller spørgsmålet
Fra : ibt

Dato : 10-07-09 17:24

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål