/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
CMOS checksum error - HJÆLP
Fra : PeterPeter
Vist : 633 gange
200 point
Dato : 03-06-09 23:21

Hej Hej
Når min computer starter op sker følgende:
Den tænder..
Ram tælles op...
Drev kommer frem..
og så:
CMOS Checksum error - Defaults loaded
F1 to continue
DEL to enter setup

Hjælp...Selv om jeg trykker F1 går den bare i sort !!!

Hjælp - Hvad er der galt ?? Hvordan får jeg det løst ??

Hjælp Hjælp - Jeg vil give min højre arm for at få lavet computeren

På forhånd tak for ulejligheden...

/Peter

Kommentar
Fra : janik

Dato : 03-06-09 23:43

Har du været inde i bios?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 03-06-09 23:47

Hvor gammel er maskinen, hvis det er en ældre sag kan det være så simpelt som at batteriet er gået død.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 03-06-09 23:47

Yes Yes
Har rodet med den hele aftenen....

Har også Google fejlmeddelsen, uden at blive klogere....

Jeg er totalt lost!!!

I BIOS har jeg prøvet at aktivere "load default
settings"/ "load optimal settings" ....... noget lignenede....

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 03-06-09 23:48

batteriet er dødt !! Den er ældre...

MEN - Det kan jo ikke være det !!! Den skulle bare fortsætte når jeg trykkede F1

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 03-06-09 23:52

har du tjekket om det er muligt at boote op på en cd måske

Kommentar
Fra : janik

Dato : 03-06-09 23:52

peterpeter jo kan det godt prøv at afmontere batteriet i ca 3 s. så skulle bios være
nulstillet
Eller skal du prøve at ligge nyt software på dit bundkort men så skal du være helt sikker
på det er den rigtige.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 03-06-09 23:57

Jamen - Jeg er sikker på at batteriet er dødt !!!
Er det så ikke lige meget med at afmontere det ???

Hmmm... Jeg kan da godt lige prøve.....

/Peter

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 04-06-09 00:07

OK - Har skiftet batteriet... Taget et fra en anden computer !!!

Det er desværre ikke det....

ØV

/Peter

Kommentar
Fra : janik

Dato : 04-06-09 00:07

Hvis batteriet er dødt kan du købe en ny i 3 volt men du skal ikke begynde at
flash en bios hvis du ikke er sikker på hvad det du gør..
Tror ikke helt på at batteriet er dødt..

Kommentar
Fra : janik

Dato : 04-06-09 00:10

Så skal du tage et hardware fra af gangen diskdrev dvd cd rom drev fordi det dit bundkort skriver er en fejl og det kan være alt fra harddisk til diskdrev

Kommentar
Fra : janik

Dato : 04-06-09 00:15

Så ville jeg lige høre hvor gammel din cpu er fordi bundkortet skriver
samme besked hvis den er stået af ??

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 04-06-09 00:41

OK - Prøver at skifte lidt HW ud - en af gangen
Skal nok vende tilbage når det virker - eller får at se om I har andre ideer

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-06-09 09:43

Pas nu på hvad du sidder og laver... det er ikke så kompliceret (har selv haft samme problem) - en simpel opdatering af BIOS løste mit problem.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 200 point
Dato : 04-06-09 09:46
Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 04-06-09 10:46

OK - Er på arbejde pt. men SKAL have det ordnet når jeg kommer hjem.....

Hvordan pokker opdaterer jeg min BIOS ???? - Det har jeg aldrig prøvet før !!

Tak

/Peter

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-06-09 13:46

Øhhh! Var lige ude og smøre træværket... og mangler stadig lidt. Hvad angår opdatering, gennemse denne google søgning:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=opdater+bios&meta=&aq=0&oq=Opdater+BIO
Beklager, at jeg ikke har mere tid...

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 04-06-09 13:48

OK - Jeg prøver når jeg kommer hjem....
Tak

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-06-09 13:52

NB: Et andet eksempel (her med et MSI bundkort - noget du må finde ud af på din PC)
http://www.freesystem.dk/modules/smartsection/item.php?itemid=16
mange af hjemmesiderne for bundkort, har en vejledning eller en automatisk opdatering til dit bundkort, det må du lige finde ud af, før du går i gang (mit er et MSI).

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 07-06-09 20:44

OK - Har du prøvet diverse...

Jeg har fundet ud af, at det er min HD (c-drev) der er i stykker !!

Der må være nogle clusterfejl eller lign. - den fejler ihvertfald under opstart...

Kender I et Discdoctor værktøj, jeg kan køre på den ???

Gerne et gratis ét - men det skal være godt...

Fortsat god dag

/Peter

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-06-09 09:51

Hejsa
Ja så er sagen jo en helt anden... og! Jeg ville ikke selv "pille/lege", hvis dine data er vigtige. Hellere få en pris ved din lokale computerforretning, de har nok lidt mere erfaring
Vil du lege... ja så må jeg melde pas herfra, men der er da masser af "muligheder":
http://www.google.dk/search?hl=da&q=free+disk+doctors&meta=
Igen... ikke noget jeg selv ville gøre... hvis data er vigtige
Held og lykke med det

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 09-07-09 22:14

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-07-09 08:23

Velbekomme og takker for points - håber du fil løst problemet
Go' weekend