/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Relæ slår umotiveret fra
Fra : Emma1001
Vist : 3002 gange
20 point
Dato : 29-05-09 17:35

Har netop haft besøg af elektriker, da vores relæ umiddelbart helt umotiveret er begyndt at slå fra. Det ser dog ud til, at det alene er een gruppe, der er årsag til at relæet slår fra. Slår man denne gruppe fra kører alt fint. Det underlige er, at den gruppe, der volder problemer, godt kan være slået til i noget tid (et par minutter, nogle gange en halv time). Men pludselig slår den fra. Og det er uden at der har været rørt ved det lys, der kører på denne gruppe. Og det er alene lys, der kører på gruppen. Nogen forslag?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-05-09 17:39

Jep
Der er lidt overgang til jord i den gruppe. Hvis den gruppe også er til lys i badeværels eller andt fugtigt område , er fejlen sandsynligvis der.

elektrikkeren var ikke pengene værd hvis han ikke fandt fejlen.

Han skulle have lavet isolationsmåling og ellers stødspændigsprøve.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 30 point
Dato : 29-05-09 17:43

HFI og HPFI relæ slår fra på grund af afledning til JORD - (strøm der ikke komme samme vej hjem til elværket som den kom frem)

Ofte er disse fejl begrundet i fugt - i kabeldåser, kabler, udendørs instalationer eller ting der bruger vand eller lavervarme.

Hvis du bor i hus med have er det nærliggende at tjekke udendørs instalationer.... Lamper og samlinger på kabler.

Hvis det er en brugsgenstand, kan det måske være en fordel at fjerne disse fra deres stikkontakter...

Hvis elektrikerne har været der undre det at han ikke har Megget instalationen - afprøvet denne med en højere spænding end de normale 230 Volt i forhold til JORD...

De svære fejl at finde at afledning på en NUL - Ledning da disse oftes først bliver synlige når der er forbrug på samme strømløb.

VH BEN

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-05-09 17:50

Citat
vores relæ umiddelbart helt umotiveret

Sår'n et relæ er FØDT motiveret !
Så jeg er enig med Transor !
(Selv om han ikke kan stave til elektriker)

Hvad er det for en elektriker, du har haft på besøg ? ? ?
Hvad har han sagt til dig ? ? ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-09 18:20

Det som kan gøre det svært at finde fejl (uden at måle) er at det er den samlede fejlstrøm, som kan få fejlstrømsrelæet til at slå fra.
relæet slår fra ved 30 miliampere som går via jord tilbage.

Hvis der er flere ting med fejl eks.
komfur 15 mA
bad 10 mA
så skal der bare en enkelt ting på 6 mA
og relæet slår fra.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-05-09 19:09

pumper køleskabe mm køre ikke hele tiden men starter op en gang i mellem.
det kan være vand i installationen mm

det er ikke unormalt at der er lidt fejl på flere grupper og en gruppe freks. ligger lige på gransen eks 29ma så skal der ikke være meget galt på en af den andre grupper før det slår fra derfor går man som regl efter den gruppe der har den største fejl og prøvet at finde de/den ting som laver denne "store" fejl så at den samlet fejl kommer langt under gransen for hpfi relæet.

små fejl er ikke "vær" at lede efter da dette kan skylles spoler kondensatore mm i maskiner og lamper mv. og ikke er unormalt at der kan være en lille fejl på disse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-09 19:13

Relæet kan også være fejlramt. Byt plads med et andet til samme belastning.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-09 20:08

Teil, der er jo nok tale om èt fælles HPFI relæ, så er det jo svært at bytte plads med et andet ?, og det slår jo kun fra når en bestemt gruppe indkobles, så det udelukker faktisk fejl på relæet.
Den slags fejl kan tit opstå af krybestrømme på irrede eller beskidte hanstik, feks i et udhus.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-09 20:16

Citat
at det alene er een gruppe, der er årsag til at relæet slår fra. Slår man denne gruppe fra kører alt fint.

Måske læser jeg dette forkert, men forstår det som et kiprelæ slår fra i én gruppe.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-05-09 20:19

Et kiprelæ, er normalt kun tilknyttet en sikringsgruppe...
Ud fra teksten kan det da ikke være andet end H(P)FI- (hvis vi lige udelukker FI-) relæer

Kommentar
Fra : Emma1001

Dato : 29-05-09 21:57

Hold da helt op. Har aldrig prøvet denne side før, men er meget taknemmelig for alle jeres svar. Jeg har ikke en rygende forstand på el og hvad dertil hører, så mange af jeres svar må jeg nok ha en fagmand til at tyde. Udendørslys og -stik går faktisk også på den nævnte gruppe så det med fugt lyder fornuftigt. Blot underligt, at der ikke har været noget tidligere (blev færdiginstalleret i december 08). Jeg har læst lidt om sidens pointsystem, men det er fredag aften og jeg har lidt grus øjnene. Er det blot det svar jeg finder mest fornuftigt, jeg accepterer eller venter jeg til elektrikeren (med eet k - han er iøvrigt en sød, ung fyr - man kan jo ikke være et par og tyve og så have 30 års erfaring) har været og gennemprøvet alle jeres forslag ??

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 29-05-09 22:44

Husk nu lige at de 30 ma er max grænsen...
Kan sagtens slå fra ved mindre.... Heldigvis da...
Bare fordi man er 50 år, er det ikke ens betydning, at man er dygtigere end ham på 25 år...

Godkendelse af svar
Fra : Emma1001

Dato : 01-07-09 17:30

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Det var netop en udendørs installation der var vores problem.