/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvad er din holdning?
Fra : PeterTheisen
Vist : 515 gange
20 point
Dato : 15-05-09 19:37

Hvad mener du om nedenstående? Hvad er du for, og hvad er du imod?

1. Sociale ydelser bør opretholdes, selv hvis det medfører højere skatter.

2. Der bør gøres en større indsats for at privatisere sundhedssektoren i Danmark.

3. Statsstøtte til børnepasning (vuggestuer, børnehaver mv.) bør øges.

4. En indvandringspolitik, som er rettet mod uddannet arbejdskraft, bør støttes som middel til at fremme økonomisk vækst.

5. Indvandring i Danmark bør begrænses yderligere.

6. Det bør kræves, at ikke-europæiske indvandrere accepterer vores værdier og kultur.

7. Legalisering af homoseksuelle ægteskaber (registreret partnerskab) er en god ting.

8. Der bør udvises større respekt i politik for religiøse værdier og principper.

9. En afkriminalisering af bløde stoffer (f.eks. hash og marihuana) bør bydes velkommen.

10. Aktiv dødshjælp bør gøres lovligt.

11. Offentlige udgifter bør reduceres for at give plads til skattelettelser.

12. EU bør selv kunne udskrive skatter.

13. Nationale regeringer bør redde konkurstruede banker med offentlige midler.

14. Regeringer bør begrænse regler, som beskytter arbejdere, for at bekæmpe arbejdsløshed.

15. EU bør skære drastisk ned i sin støtte til europæiske landmænd.

16. Vedvarende energikilder (f.eks. sol- eller vindenergi) bør fremmes, selv hvis det medfører højere energiomkostninger.

17. Offentlig transport bør fremmes gennem brug af grønne skatter (f.eks. vejskatter).

18. Politiske tiltag, som modvirker global opvarmning, bør opmuntres, selv hvis de hæmmer den økonomiske vækst eller øger arbejdsløsheden.

19. Indskrænkning af borgernes rettigheder bør accepteres i kampen mod terror.

20. Kriminelle bør få hårdere straffe.

21. På udenrigspolitiske områder, såsom i forholdet til Rusland, bør EU tale med én stemme.

22. EU bør styrke sin sikkerheds- og forsvarspolitik.

23. Europæisk integration er en god ting.

24. Danmark er bedre stillet som medlem af EU end ved at stå udenfor.

25. EU bør udvides til også at omfatte Tyrkiet.

26. Europa-Parlamentet bør tildeles mere magt.

27. De enkelte EU-lande bør have mindre vetomagt.

28. Enhver ny EU-traktat bør godkendes ved folkeafstemning i Danmark.

29. Den fælles europæiske valuta, euroen, bør indføres i Danmark.

30. Danmark bør deltage i EU's fælles indvandrings- og flygtningepolitik på lige fod med de andre medlemslande.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-09 19:39

øh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-09 19:47

jow

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 15-05-09 19:53

Hvad mener du om nedenstående? Hvad er du for, og hvad er du imod?

1. Sociale ydelser bør opretholdes, selv hvis det medfører højere skatter.
Ja

2. Der bør gøres en større indsats for at privatisere sundhedssektoren i Danmark.
Nej

3. Statsstøtte til børnepasning (vuggestuer, børnehaver mv.) bør øges.
Ja

4. En indvandringspolitik, som er rettet mod uddannet arbejdskraft, bør støttes som middel til at fremme økonomisk vækst.
Ja

5. Indvandring i Danmark bør begrænses yderligere.
Nej

6. Det bør kræves, at ikke-europæiske indvandrere accepterer vores værdier og kultur.
Ja

7. Legalisering af homoseksuelle ægteskaber (registreret partnerskab) er en god ting.
Ja

8. Der bør udvises større respekt i politik for religiøse værdier og principper.
Ja

9. En afkriminalisering af bløde stoffer (f.eks. hash og marihuana) bør bydes velkommen.
Ja

10. Aktiv dødshjælp bør gøres lovligt.
Måske

11. Offentlige udgifter bør reduceres for at give plads til skattelettelser.
Nej

12. EU bør selv kunne udskrive skatter.
Nej

13. Nationale regeringer bør redde konkurstruede banker med offentlige midler.
Nej

14. Regeringer bør begrænse regler, som beskytter arbejdere, for at bekæmpe arbejdsløshed.
Nej

15. EU bør skære drastisk ned i sin støtte til europæiske landmænd.
Ja

16. Vedvarende energikilder (f.eks. sol- eller vindenergi) bør fremmes, selv hvis det medfører højere energiomkostninger.
Ja

17. Offentlig transport bør fremmes gennem brug af grønne skatter (f.eks. vejskatter).
Ja

18. Politiske tiltag, som modvirker global opvarmning, bør opmuntres, selv hvis de hæmmer den økonomiske vækst eller øger arbejdsløsheden.
Ja

19. Indskrænkning af borgernes rettigheder bør accepteres i kampen mod terror.
Nej

20. Kriminelle bør få hårdere straffe.
Måske

21. På udenrigspolitiske områder, såsom i forholdet til Rusland, bør EU tale med én stemme.
Nej

22. EU bør styrke sin sikkerheds- og forsvarspolitik.
Nej

23. Europæisk integration er en god ting.
Nej

24. Danmark er bedre stillet som medlem af EU end ved at stå udenfor.
Ja

25. EU bør udvides til også at omfatte Tyrkiet.
Nej

26. Europa-Parlamentet bør tildeles mere magt.
Nej

27. De enkelte EU-lande bør have mindre vetomagt.
Nej

28. Enhver ny EU-traktat bør godkendes ved folkeafstemning i Danmark.
Ja

29. Den fælles europæiske valuta, euroen, bør indføres i Danmark.
Nej

30. Danmark bør deltage i EU's fælles indvandrings- og flygtningepolitik på lige fod med de andre medlemslande.
Ja

JR

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-05-09 19:53

jeg byder: nej + overvej selv at få en holdning

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 30 point
Dato : 15-05-09 19:57

1. Sociale ydelser bør opretholdes, selv hvis det medfører højere skatter.
Ja.

2. Der bør gøres en større indsats for at privatisere sundhedssektoren i Danmark.
Nej, tværtimod. Privatisering bliver udelukkende brugt til at afskaffe det offentlige sundhedssystem i Danmark, af bagvejen.

3. Statsstøtte til børnepasning (vuggestuer, børnehaver mv.) bør øges.
Vuggestuer og børnehaver bør som udgangspunkt være gratis.

4. En indvandringspolitik, som er rettet mod uddannet arbejdskraft, bør støttes som middel til at fremme økonomisk vækst.
Nej.

5. Indvandring i Danmark bør begrænses yderligere.
Nej.

6. Det bør kræves, at ikke-europæiske indvandrere accepterer vores værdier og kultur.
Hvordan skulle det foregå i praksis?

7. Legalisering af homoseksuelle ægteskaber (registreret partnerskab) er en god ting.
Ja.

8. Der bør udvises større respekt i politik for religiøse værdier og principper.
Nej.

9. En afkriminalisering af bløde stoffer (f.eks. hash og marihuana) bør bydes velkommen.
JA.

10. Aktiv dødshjælp bør gøres lovligt.
Nej, samfundet skal ikke legalisere aflivning af borgere.

11. Offentlige udgifter bør reduceres for at give plads til skattelettelser.
Nej.

12. EU bør selv kunne udskrive skatter.
Nej.

13. Nationale regeringer bør redde konkurstruede banker med offentlige midler.
De nationale regeringer skal nøjes med at støtte banker ved nationalisering, dvs. at staten overtager banker der er gået konkurs. Statsstøtte til private banker er en uskik.

14. Regeringer bør begrænse regler, som beskytter arbejdere, for at bekæmpe arbejdsløshed.
Nej.

15. EU bør skære drastisk ned i sin støtte til europæiske landmænd.
På sigt ja.

16. Vedvarende energikilder (f.eks. sol- eller vindenergi) bør fremmes, selv hvis det medfører højere energiomkostninger.
Ja.

17. Offentlig transport bør fremmes gennem brug af grønne skatter (f.eks. vejskatter).
Ja.

18. Politiske tiltag, som modvirker global opvarmning, bør opmuntres, selv hvis de hæmmer den økonomiske vækst eller øger arbejdsløsheden.
I praksis er det omvendt, at hindre global opvarmning giver flere arbejdspladser og øger væksten.

19. Indskrænkning af borgernes rettigheder bør accepteres i kampen mod terror.
I praksis bliver terror love brugt til at indskrænke personlig frihed og rettigheder, uden det har nogen indvirkning på terror.

20. Kriminelle bør få hårdere straffe.
Nej.

21. På udenrigspolitiske områder, såsom i forholdet til Rusland, bør EU tale med én stemme.
Ja.

22. EU bør styrke sin sikkerheds- og forsvarspolitik.
Nej.

23. Europæisk integration er en god ting.
Ja.

24. Danmark er bedre stillet som medlem af EU end ved at stå udenfor.
Ja.

25. EU bør udvides til også at omfatte Tyrkiet.
På langt sigt ja.

26. Europa-Parlamentet bør tildeles mere magt.
Nej.

27. De enkelte EU-lande bør have mindre vetomagt.
Nej.

28. Enhver ny EU-traktat bør godkendes ved folkeafstemning i Danmark.
Nej.

29. Den fælles europæiske valuta, euroen, bør indføres i Danmark.
Ja.

30. Danmark bør deltage i EU's fælles indvandrings- og flygtningepolitik på lige fod med de andre medlemslande.
Ja.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 15-05-09 19:58

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-09 20:02

Bestilt arbejde. Øø

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-05-09 20:04

Citat
Bestilt arbejde. Øø

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-09 20:05

Fejlvurdering................. så jeg nøjes med et Øh.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 15-05-09 20:15

Ja, i disse spørgsmål er det altid den samme "vinder"

Og det er da helt OK !

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 15-05-09 20:17

Jeg snakker med mig selv, snakker med mig selv ...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-09 20:26
Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-05-09 12:42

Citat
18. Politiske tiltag, som modvirker global opvarmning, bør opmuntres, selv hvis de hæmmer den økonomiske vækst eller øger arbejdsløsheden.
I praksis er det omvendt, at hindre global opvarmning giver flere arbejdspladser og øger væksten.
Citat

Ikke nødvendigvis. Hvis du tvinger en bilfabrikant til at reducere kulstofemissionerne fra sine køretøjer, koster det fabrikanterne flere penge at lave køretøjerne. Hvis deres omkostninger gå op, skal de opkræve mere pr. bil for at opnå en fortjeneste. Hvis prisen på biler er for høj for den gennemsnitlige forbruger, vil salget af biler dale. Hvis salget går ned, har fabrikanterne færre penge og har ikke råd til at betale sine ansatte. Hvis de ikke har råd til at betale deres ansatte, må de lukke deres virksomhed. Til sidst, hvis omkostningerne for alle fabrikanterne bliver for høje, skal regeringen ind med skatterydernes penge for at holde gang i markedet. Men der bliver færre og færre skatteydere, hvis flere og flere virksomheder ikke kan holde på de ansatte og ikke kan blive i erhvervslivet. I Spanien, hvor arbejdsløsheden er omkring 17 %, har man igangsat en 'grøn revolution', men der skaber et grønt job et tab på 2,2 jobs på sigt. Så helt simpelt er det altså ikke, Bertel Brander.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-05-09 13:20

Der er naturligvis elementer der trækker i den ene retning og andet der trækker i den anden retning.
I lande der har meget energi tung og miljø skadelig produktion, vil der, i en overgangsperiode, være mindre vækst hvis der satses på miljø og vedvarende energi.

Men der bliver skabt mange arbejdspladser på den konto også (f.eks. Vestas) og miljø rigtig produktion vil (oftest) kræve mere arbejdskraft, bla. genbrug, affaldssortering.

Med hensyn til dit eksempel med bilen: Hvis vi forudsætter at køberen har en vis sum penge at købe bil for, vil han få en mindre bil, hvis den skal være energirigtig og være fremstillet miljørigtigt, da det koster. I så fald vil fabrikken have det samme antal medarbejdere, og væksten vil ikke blive berørt. Men hvis køberen har brug for den samme størrelse bil, vil han være nødt til at finde nogen flere penge, og bilfabrikken vil dermed være nødt til at ansætte flere og der vil være mere vækst. Men der vil naturligvis også være nogen der ikke vil have råd til at købe en bil.

Alt i alt er det svært at beregne/forudsige hvad summen af alle de forskellige faktorer vil blive. Men for et land som Danmark vil der være rig mulighed for vækst, ved at satse på miljø og vedvarende energi.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-05-09 14:07

Hvem stemmer du egentlig på til EP-valget, Bertel Brander?

Hvad stemmer du til afstemningen om Tronfølgeloven, Bertel Brander? Ja eller nej? Hvis du stemmer blankt, hvad hælder du så til?

Citat
10. Aktiv dødshjælp bør gøres lovligt.
Nej, samfundet skal ikke legalisere aflivning af borgere.

Mange siger, at det nedværdiger et menneskeliv at medlidenhedsdræbe det, men jeg synes, at det er nedværdigende, at man kan gå ind for at lade et lidende menneske stå til.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-05-09 14:13

Jeg har ikke besluttet hvad jeg vil stemme denne gang. Det bliver sandsynligvis SF eller en af modstander/tvivler partierne.

Jeg har ikke sat mig ind i afstemningen om ændring af tronfølgeloven, så jeg ved ikke hvad jeg vil stemme.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-05-09 14:16

Citat
Jeg har ikke besluttet hvad jeg vil stemme denne gang. Det bliver sandsynligvis SF eller en af modstander/tvivler partierne.

Hvad stemte du sidste gang?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-05-09 14:22

Spørgsmålet om aktiv dødshjælp er ret kompliceret.

Jeg synes at dem der er uhelbredelig syge skal have lov til at bede deres læge om at få en pille til at afslutte deres liv, den syge skal selv tage pillen. Det er i mine øjne ikke aktiv dødshjælp, og er, så vidt jeg kan se, helt problemfrit. Kernepunktet er for mig at den syge selv tager beslutningen og selv tager pillen.

Men hvis den syge ikke selv kan tage pillen og/eller ikke selv er i stand til at tage beslutningen, er der en anden der skal slå et menneske ihjel. Det inkluderer at beslutte at nu skal det ske og at foretage den aktivitet der afslutter den andens liv. Jeg ønsker ikke selv at stå i den situation og hvis det skete, ville jeg næppe foretage mig noget for at forkorte den andens liv.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-05-09 14:23

Jeg plejer at stemme blankt.
EU-parlamentet er ikke et rigtigt parlament, og skal ikke være et rigtigt parlament.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-05-09 14:26

Citat
13. Nationale regeringer bør redde konkurstruede banker med offentlige midler.
De nationale regeringer skal nøjes med at støtte banker ved nationalisering, dvs. at staten overtager banker der er gået konkurs. Statsstøtte til private banker er en uskik.

Den her undrede jeg mig også over. Ønsker du, at man i stedet for skød pengene direkte ud i virksomhederne ligesom Enhedslisten? Hele verden er ellers enige om, at bankpakkerne, der fungerer som udbudspakker, og skal følges op af en efterspørgselspakke (vækstpakke/erhvervspakke), er den rette vej. Man gjorde det under Franklin D. Roosevelt, og det virkede.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-05-09 14:30

Jeg mener at det er problematisk at staten putter skattepenge banker som har demonstreret at de er uduelige. I dag ejer staten en del af Danske Bank, men staten/vi har ingen indflydelse på banken, så den fortsætter med at køre i samme uduelige spor. Problemet er dels at ansvar og ejerforhold bliver utydelige og at det ikke virker.

Man kunne lige så godt have stillet en papkasse med penge ned på rådhuspladsen, det ville også fremme efterspørgslen, "virke" og være præcis lige så "retfærdigt".

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-05-09 14:33

Citat
4. En indvandringspolitik, som er rettet mod uddannet arbejdskraft, bør støttes som middel til at fremme økonomisk vækst.
Nej.

Det er for mig at se et paradoks, når du ikke vil målrette indvandringen, men går ind for, at indvandring i Danmark ikke bør begrænses yderligere.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-05-09 14:39

Vi kan ikke tillade os at målrette indvandring efter de bedste "hoveder", dels fordi det tapper andre lande for uddannet arbejdskraft og dels fordi det ikke er specielt effektivt. Undtagelsen er f.eks. læger, men det fungerer sådan set ok i dag.

Indvandring er primært for at modtage vores del af verdens flygtninge, og ikke for at løse vores behov.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-05-09 14:41

Citat
15. EU bør skære drastisk ned i sin støtte til europæiske landmænd.
På sigt ja.

Jeg har ellers læst, at landbrugsstøtten kommer de fattige lande til gode, da den tilskynder til overproduktion, hvilket naturligvis sænker prisen, fordi udbuddet øges. Er det forkert?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-05-09 14:48

På sigt bør landbruget fungere på lige markedsvilkår, lige som andre erhverv.

Jeg ved ikke hvilke lande der får hvor meget, men mig bekendt er Frankrig et af de lande der får mest, og som kæmper mest for at landbrugsstøtten skal fortsætte. Frankrig er ikke et fattigt land.

Landbrugsstøtten hjælper med til at sænke prisen på landbrugsvarer, og det er sådan set fint. Men der er andre og bedre måder at opnå det på, f.eks. at fjerne momsen på landbrugsvarer.

Et af problemerne med landbrugsstøtten er også at det medfører overproduktion, som bliver eksporteret til underpriser, og dermed ødelægger verdensmarkedet. Det bevirker at u-lande ikke kan konkurrere på landbrugsproduktion og det er med til at holde disse lande og deres befolkninger fattige.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-05-09 14:53

Okay, Bertel Brander. Du har overbevist mig. Vi er enige om resten.