/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Backup af harddisk
Fra : vaxen
Vist : 1141 gange
200 point
Dato : 15-05-09 14:44

Daw

Desværre er windowsinstallationen gået i udu på min mands computer, og jeg skal have flyttet alle filerne derpå over på en ekstern harddisk.

Jeg tænker at det er hurtigere og lettere at gøre det med et backupprogram end at gøre det direkte - men det skal være sådan, at filerne er tilgængelige direkte fra den eksterne harddisk, så jeg kan udvælge og overflytte dem, når den gamle harddisk er formateret og windows reinstalleret.

Det er sikkert ikke nødvendigt at sige, at jeg har brug for et gratis program til formålet.

Nogen der har nogle ideer til programmer, der kan dække behovet?

Vaxen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-05-09 14:49

Ctrl-C Ctrl-V ER det bedste backupprogram, der findes.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-09 14:56

Norton Ghost er det bedste backupprogram, der findes.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-09 15:01

Aw, Gambrinus, det kunne jeg godt frygte lidt

Den computer jeg bruger til overførslen er tudsegammel, så det tager en krig at overføre 127 gb

Teil
Norton Ghost - er det gratis? Og laver det Backup, så jeg kan kopiere direkte uden at skulle bruge programmet, når hele skidtet først er flyttet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-09 15:03

Gratis det ved jeg ikke.

Men programmet laver en tro kopi af din HD

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-09 15:04

Citat
så det tager en krig at overføre 127 gb

Det var ikke så lidt dokumenter at gemme

Programmer kan du glemme - dem kan du alligevel IKKE overføre på et NYT system...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-09 15:07

du kunde køre en repair inden den store operation

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-09 15:19

Der er desværre ingen kontakt til systemet overhovedet - så der er ikke noget at gøre i den retning.

Det er sådan, at manden står og virkelig mangler sin pc.... (forstå det hvem der kan ), og der ligger en hulens masse billeder og andre filer en hulens masse steder. Derfor vil det tage noget tid og finde alle filer blandt de 127 gb - og det ville jo være fint at kunne gøre det uden en stresset mand, som ånder en i nakken på grund af pc-abstinenser

Så selvom det ikke er det hurtigste i første omgang, så vil det spare noget tid i det lange løb.. Og opgaven ville blive en anelse mindre koncentreret.

Men det kan da være, det ender med, at det er det, jeg må gøre... Og så bare håbe på, at jeg har fået alt med, da der jo i så fald ikke er noget at falde tilbage på.

Vaxen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-09 15:22

Taler vi om windows office eller operativsystem xp vista eller andet?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-09 15:27

Vi taler om windows xp, som er gået HELT ned.

Det er sådan, at mappen Windows slet ikke eksisterer på harddisken...

Hvordan det er sket er en gåde - men symptomet var en fejlmeddelelse i opstarten om en manglende hal.dll -fil

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-09 15:35

Der er jo ingen backup programmer der kan køres fra selve den harddisk der ikke kan opstarte, heller ikke Norton Ghost, som ikke er gratis.
Det nemmeste er da at tage siden af en virksom komputer, og tilslutte den "defekte" harddisk, så kan du se alle filer og overføre det du skal bruge, til feks. en USB-harddisk.
Har du ikke en anden virksom desktop-computer, men kun en bærbar, kan du bruge et specielt usb-kabel til overførsel.
Du kan selvfølgelig også opstarte den defekte computer med en orginal windows CD, og køre en repair, som kan repair uden at det går udover de filer du skal bruge.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-09 15:50

Citat
Derfor vil det tage noget tid og finde alle filer blandt de 127 gb

IKKE over den time dette spørgsmål har varet

Men kan du slet ikke komme i kontakt med den er der jo ikke andet at gøre end at pille HD ud og tilslutte en anden comp. - Det skulle da lige være at bruge en livecd, men det flytter jo ikke filerne...

PS...

Hvor ved du fra mappen mangler når du ikke kan starte den op

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-09 15:58

Jeg har allerede sat den i som slave i en anden computer - ellers havde jeg ikke kunnet se filerne overhovedet.

Det ville i givet fald være denne anden computer, der skulle køre backupprogrammet...

Den der time til at finde filer - TRO mig - det kommer til at tage meget mere end en time...!
Og så vil jeg gerne have en sikring på, at vi får gemt alt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-09 16:13

Så kopierer du batre hele disken og drikker en kop kaffe imens...

Det tager IKKE lang tid når den sidder i som slave....

Bagefter at finde de filer der skal bruges må så tage den tid det nu engang tager

Som sagt kan programmerne alligevel IKKE bruges til noget....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-09 16:16

Så havde du en formodning om at du OGSÅ kunne flytte programmer tilbage, kan dette KUN lade sig gøre ved at reparere den ødelagte win...

En NY win kræver ALLE programmer installeret påny

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-09 16:19
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-09 16:29

Programmerne er jeg ligeglad med - det er kun tekstfiler, billedfiler (og dem er der dælme mange af) og musikfiler, der skal gemmes...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-09 16:30

Palle, jeg kan love dig for, at når windows er installeret igen, så bliver der sikkerhedskopieret i hoved og ende

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-09 17:00

Ja, men der står også kopier og indsæt, du kan feks. højreklikke på dokumenter i den dårlige harddisk, og vælge kopier, gå til USB-disken og vælg indsæt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-09 17:10

Lige nu er jeg gået den tunge gang og kopierer alt over på den eksterne harddisk..
Det er bestemt ikke hurtigt, vil jeg sige

Men så må den jo køre til den er færdig..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-09 19:28

Programmet Drive image kan fra disketter (2 stk) lave en åben backup af hele styresystemet.
Jeg ved ikke om dette program kan hente filer ud af en defekt windows.

Både Ghost og Acronis kan lave backup af hele partitioner men jeg kan ikke huske om de kan pille enkelte filer ud.
Ghost og Acronis kan køre live fra en CD .
Kan hentes her:
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html
Lige under den røde djævel.
DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Jeg bruger selv Acronis.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-05-09 20:54

Du kunne også vælge at brænde alle filerne på en CD, så har du backup og kan nemt overføre dem til en frisk HD.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-09 21:00

127 GB på cd ?

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 15-05-09 22:19

her vil jeg give teil ret , hvis du ikke vil bruge tid på at lede og kopierer hele HD over på den anden
så er norton ghost det rette værktøj , og så er der lige en ting mere nemlig norton ghost explore
den fungere ligesom windows stifinder dvs at den kan åbne en ghost fil

så går det som en leg ....

den ligger på hirens boot cd som kan hentes her:

http://www.givemesolution.org/my-software-collection/36-my-software-collection/48-hirens-boot-cd.html

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 16-05-09 08:55

Jeg har før brugt Cobiab Backup til dataoverførsel fra gamel computer --

http://programmer.downloadcentral.dk/?CobianBackup/Backup/Sikkerhed/1080

Kommentar
Fra : arvig

Dato : 16-05-09 10:25

Kære vaxen.

Personligt ville jeg købe en ny harddisk til din mands PC, installere windows påny (det skal du jo alligevel).
Sæt derefter den gamle hd i som slave i den nye installation, så du har et drev D med alle de gamle data.
Så skulle du være færdig.

Venlig hilsen
arvig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-09 16:11

dos-man > tak for en nyere udgave af Hirens.
Den hentes nu.................

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-05-09 23:08

Arvig - den er skal allerede sat i som slave på en anden pc
Og jeg har desværre ikke flere porte til en anden harddisk - der er fyldt op allerede.

Filerne er ved at blive kopieret over på en ekstern harddisk. Det tager LANG tid - og vi ER blevet nødt til at sortere, da der er skrivebeskyttede filer.

Overførslen har indtil nu varet over 24 timer - alene på mappen Documents and settings..

Så det er ikke for småbørn *GG*