/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kan din comp boote fra USB
Fra : Eyvind
Vist : 653 gange
50 point
Dato : 27-04-09 22:48

Jeg kunne tænke mig at vide hvilke comp. som kan boote fra USB / pendrive.
Så hvis du gider svare på disse spørgsmål.

1. Hvilket mærke og model
2. Hvilket biosnavn har din comp.
3. Har du i opstarten muligheden for at trykke en tast som giver boot-valg.
4. Er det en stationær eller bærbar du har.

Hilsen Eyvind
som eksperimenterer lidt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-04-09 22:56

de fleste pcér efter 2006 tror jeg, det jo et bundkortspørgsmål. men efter vista og et hurtigt flashkort

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-09 23:03

Jeg leger lidt med ubuntu på en pendrive.

Min egen Zepto bærbar kan ved at trykke F12 under opstart vise en lille bootmenu hvor USB er en af dem.
Så ved valget fa USB booter den op på min pendrive med ubuntu.

Og så er den totalt uafhængig af dualboot og meget andet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-04-09 23:27

ja det jo det. Ubuntu er jo sikkert fedt, men jeg bruger nu flashkort eller usb til at få min Vista til at starte hurtigere, sådan ca 10 sekunder men min elkedel har altid været langsommere

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-04-09 23:30

Den er osse kun på 1000 W

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-04-09 02:47
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-04-09 02:53
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-09 03:20

Det er da fuldstændig ligegyldig om computeren kan starte fra usb, så længe der er et cd/dvd drev på computeren, det vist kun de små netbooks som ikke har cd drev og de kan alle starte fra usb, installer dit styresystem på harddisken, eventuel som dual boot med Windows hvis du ikke er klar til at smide den ud endnu, og brug så dine usb drev til backup og lignende.
Kan du mærke nogen forskel mellem at køre en live cd og køre fra usb ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-09 03:22

Ja jeg har boot menu på bade den stationære HP Compaq og den bærbare Medion, begge åbner boot menu ved at trykke på F12

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 50 point
Dato : 28-04-09 11:00

Tja på alle mine maskiner er der mulighed for Boot fra USB - som er i de felste tilfælde også brugt ved installation:
Asus EEE b202 og B206 modellerne
Lexcom mzaskiner
Dell Laptops - Latitude serien ( dog ikke de gamle modeller med bogstavet efter tallet)
Dell GX630
Dell gx280
Plus mine diverse servere inkl soekris mm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-04-09 13:23

Alle mine booter også fra USB pen/stik
De er alle hjemmestrikkede med ASUS mobo's.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 28-04-09 13:27

Har du tjekket din BIOS-opsætning om den kan se at der er en bootbar disk sat i din USB-port?

Eftersom booting er en proces som sker inden OS-indklæsning, er det ligegyldigt hvilket OS du har. Men har du en eller anden Linux, vil GRUB vise dig den boot-menu som Eyvind nævner. Det ville også kunne ske, hvis du booter fra et andet boot-medie.

Men din BIOS menu skal kunne identificere USB som bootbart medie. Det gør du ved at trykke F1 eller DELete-tasten ved booting og finde boot-prioriteten i boot-opsætnings-editoren.

Hvis du der har mulighed for at sætte den til at detektere USB-porten, skal den være højere prioriteret end de faste installationer - f.eks. harddisk eller netkort.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-09 18:29

Jeg har flere udgaver af Linux og ubuntu på pendrives.
Det er ikke noget problem...................hvis man lige tænker sig om altså. For ellers kan det give lidt problemer.

Manse 9933 >
Prepare the USB drive
Boot the computer from your USB drive.
Install Ubuntu as you would from a normal boot CD
Denne metode lægger en linux bootvælger på harddisken nede i MBR, og det fordrer at pendrive sidder i comp. ved opstart i windows.

Jeg gør det samme men tager harddisken ud så den ikke bliver indblandet i installationen af pendrive.

Ja o.v.n. - men en CD ubuntu live kan ikke benytte sidste nye eks. Java plugin.

Men det var nu disse spørgsmål jeg er interresseret i:

1. Hvilket mærke og model har du som kan boote fra USB
2. Hvilket biosnavn har din comp.
3. Har du i opstarten muligheden for at trykke en tast som giver boot-valg.
4. Er det en stationær eller bærbar du har.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-09 21:31

Tak for svaret peque.
Og tak til jer andre - det ser ud til at der er mange comp. der kan boote fra pendrives.