/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
politi hastighed uden udrykn..
Fra : invisible
Vist : 8418 gange
100 point
Dato : 18-04-09 00:04

Hvor hurtig må en politibil egentlig køre, uden udrykning (blink og horn). Selvfølgelig må de køre lige så hurtigt som det er nødvendig, hvis de har blå blink og horn på.

KAN DU hjælpe med et link til lov ellerg lign. som beskriver reglerne for politiet, uden udrykning.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-04-09 00:10

Politiet må max køre 295 km/t uden udrykning - med udrykning er der ingen begrænsninger.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-04-09 00:26

Politiet skal som alle andre overholde gældende hastighedsgrænser, og hvis du læser artiklerne om de politibetjente der har kørt for hurtigt, så vil ud oså se at de er blevet opkrævet betaling for bøderne.

Vær i øvrigt opmærksom på, at politiet kan køre udrykningskørsel uden brug af blink og horn, hvis det er formålstjenstligt for opgaven

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-04-09 01:13

politiet skal overholde færdselsloven,
præcis som dig, og alle andre,… uanset stilling, og status
(undtaget kongehuset, diplomater mm.)

Politi, brandvæsen, o.lign. må dog undtagelsesvis overtræde færdselsloven,
f.eks. v / udrykning.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=81655#K1

i ”tidernes morgen” måtte ”alm. bilister foretage udrykningskørsel,..
det skulle foretages med ’forsigtighed’,..
fx ved at hænge en hvid klud ud af bilens siderude,

det blev ændret i 1996,..
for nylig blev en brandmand ’straffet’ for at køre for hurtigt i sin privatbil,..
han skulle nå en ildebrand,..

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 18-04-09 07:20

Og lidt dagaktuel information vedrørende emnet - http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-21778728.html

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 18-04-09 15:22

civil (video) politiet der tager fartkontrol på motorveje osv har "licens" til at køre for stærk uden nogen former for udrykning.
Da de skal måle bilen over en ca. 3km strækning.

Spørgsmålet har været oppe i station 2 før.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-04-09 17:12

Når de eftersætter en bil eksempelvis på motorvejen, for at måle hastighed, er der faktisk tale om udrykningskørsel, det er blot udrykning uden signalmidler

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 18-04-09 22:39

Udrykning uden signalmidler.

gider du lige??

udrykning forgår med horn samt blink.

Netop af denne grund hedder det udrykning. Og netop af denne grund at chaufførne af disse kørtøjer har special tilladelse til at køre uden horn og blink (udrykning)

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 19-04-09 00:05

Uanset udrykning eller ej... jeg fik en gang at vide, at selvom feks. ambulancefolk må køre stærkere under udrykning og må køre over for rødt osv... så vil de alligevel, hvis der sker et uheld, blive straffet på lige fod med alle andre.

(I øvrigt copycat... ordet ydrykning er en sammentrækning af ordet ud og ordet rykning. Det vil sige, at de "rykker ud" og har som sådan ikke noget med hverken blink eller horn at gøre)

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-04-09 02:38

I dette sammenhæng har det!

Men høre da gerne hvad justuniverse ellers kalder en brandbil,politibil,ambulance der kommer kørende med horn og blink???

Og så har dit svar om at abulance bliver staffet ved uheld inet med spørgsmålet at gøre.

Politiet skal overholde færdselsreglerne når de ikke køre med (horn og blink).
Undtaget er de betjente der har "licens" til at køre for stærkt. Som frks videopolitiet på motorvejen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-04-09 07:58

Paragraf 6. stk 3. i bekendtgørelsen om udrykningskørsel

[citat]
Ved udrykningskørsel med motorkøretøj tilhørende politiet kan anvendelse af udrykningslygte og udrykningshorn dog undlades, såfremt sådan undladelse skønnes nødvendig af hensyn til formålet med udrykningskørslen, og omstændighederne i øvrigt ikke taler imod. Ved kørsel med sådanne køretøjer kan endvidere gøres ganske kortvarig brug af udrykningshorn uden samtidig anvendelse af udrykningslygte, f.eks. i forbindelse med standsning af andet køretøj.
]/citat]

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-04-09 08:00

Og med hensyn til overholdelse af reglerne, så er det således, at et udrykningskøretøj under udrykning, ikke kan modtage bøde for overtrædelse af færdselsloven, men som udgangspunkt pådrager sig ansvaret for de ulykker der måtte ske, som følge af udrykningskørslen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-04-09 08:02
Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-04-09 11:47

Med hensyn til bøden:

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-21778728.html

Jeg har læst lovgivningen for udrykningskørtøjer eller horn og blink kørtøjer.

Måske er jeg bare dum. Men vælger stadig at kalde et køretøj der kommer kørende med horn og blink for udrykning.

Og som du selv skriver det fra lovgivningen, så må de køre uden horn og blink hvis omstændighederne ikke taler imod det. Frks når de nærmer sig en bank med en bankrøver. han kunne jo gå i panik og skyde en. Det vil så sige i trafikken hvor både du og jeg holder kan de ikke gøre det. Og ser da hellere ikke nogen trække ind til siden når disse kørtøjer kommer kørende uden horn og blink

Men hvad kalder du en politibil der kommer kørende med fuld horn og blink? Jeg kalder det for fuld udrykning uanset hvad ordet udrykning kommer af.

Eftersættelse af en bil skal forgå med blink eller horn, eller begge dele. Ved mindre der er tale om de enkelte video betjente som har en licens af samme grund.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-04-09 16:41

Men de kører aldrig over 295 km/t. uden udrykning.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-04-09 20:18

Det er klart at brug af signalmidlerne går det til udrykningskørsel, men udrykningskørsel findes altså også uden.. og så lige et spørgsmål til Flash77... Hvor har du det med de 295 km/t fra?? Og hvad får dig til at tro, at politiet er i besiddelse af biler der KAN køre mere??

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-04-09 21:32

Stk. 3. Ved udrykningskørsel,. !!!

Bemærk,.. der står ‘udrykningskørsel’,.. og IKKE, : 'eftersættelse af køretøj',
'brug af video',.. 'bankrøveri',. mm.
der står hvis det skønnes nødvendigt

så læs dog loven, (kapitel 3)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=81655

Citat
Stk. 3. Ved udrykningskørsel med motorkøretøj tilhørende politiet kan anvendelse af udrykningslygte og udrykningshorn dog undlades, såfremt sådan undladelse skønnes nødvendig af hensyn til formålet med udrykningskørslen, og omstændighederne i øvrigt ikke taler imod. Ved kørsel med sådanne køretøjer kan endvidere gøres ganske kortvarig brug af udrykningshorn uden samtidig anvendelse af udrykningslygte, f.eks. i forbindelse med standsning af andet køretøj.

at der er nogle der vælger at 'tro' og 'mene' noget andet,
og at politiet ikke altid overholder lovene,
det er en helt anden historie,

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-04-09 22:26

Til info så er det det samme reglsæt for eftersættelse og udrykning.

Ja læs lige igen. "og omstændigheder ikke taler imod det" hvis der bare blæses igennem uden horn og blink overtræder de jo flere af § for udrykningskørsel.

Pollitiet på motorvejen kan eftersætte en de måler med laser. Det skal forgå med blink og horn.

Den civile politibil der køre 130 km/t i en 130km/t zone, og bliver overhalet af en med høj fart. Må gerne eftersætte uden brug af horn og blink for at opnå en korrekt måling af fartsynderen. På normal vis bryder de lovgivningen for udrykningskørsel. ved mindre der kun er dem og fartsynderen tilstede på vejen. Og netop derfor har den enkelte betjent "Licens" til at køre for stærk i det tidsrum det tager at få en måling som kan dokumenteres. Det har været flere gange i station 2. hvor de også udtrykker klart at det er den enkelte betjent der har særlig tilladelse.

Når omstændighederne taler imod at køre uden horn og blink, må vel være når der er andre trafikanter tilstede. Da der derved kan opstå farlige situationer.

synes dette link forklare det hele lidt bedre: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=644

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-04-09 22:48

Citat
synes dette link forklare det hele lidt bedre:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=644

(Kundgørelse II nr. 24 af 18. januar 1978 ophæves... Rigspolitichefen, den 15. juli 1987)

Citat
så læs dog loven, (kapitel 3)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=81655

(som senest ændret ved lov nr. 1123 af 20. december 1995)

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-04-09 22:58

Undskyld igen. forkert link.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123338

(Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 510 af 11. juni 1996 om udrykningskørsel ophæves.)

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 19-04-09 23:03

Gaaab...

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-04-09 23:04

Hvad er det jeg skal læse i kapitel 3????

De må køre uden blink og horn hvis omstendighederne ikke taler imod det?

Så fortæl mig hvornår omstændighederne ikke taler imod det i trafikken?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-04-09 23:28

kan du ikke læse, ?

her,.. fra dit eget link :
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123338
Citat
Kapitel 3

Udrykningssignaler

§ 5. Motorkøretøjer, der er registreret som udrykningskøretøj, skal være forsynet med en eller flere blå udrykningslygter, der opfylder bestemmelserne i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr.

Stk. 2. Udrykningskøretøjer skal endvidere være forsynet med et eller flere udrykningshorn, der opfylder bestemmelserne i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr. Rigspolitichefen kan tillade, at udrykningskøretøjer, der er omfattet af § 4, stk. 2, godkendes og registreres uden at være forsynet med udrykningshorn.

Stk. 3. Lygtebroer med udrykningssignaler på motorkøretøjer, der tilhører politiet eller det statslige redningsberedskab, og som er godkendt til udrykningskørsel, kan afmonteres ved anden form for kørsel.

Stk. 4. Rigspolitichefen kan tillade, at supplerende lydsignaler anvendes i særlige situationer.

§ 6. Motorkøretøjer, der af politiet anvendes til kontrolkørsel og lignende formål og kun lejlighedsvis til udrykningskørsel, kan udstyres med udrykningssignaler.

§ 7. Udrykningslygte skal anvendes under udrykningskørsel. Udrykningslygte kan tillige anvendes under standsning ved uheldssted eller lignende.

Stk. 2. Udrykningshorn skal anvendes under udrykningskørsel, medmindre anvendelse af udrykningslygte efter omstændighederne skønnes tilstrækkeligt til at advare andre trafikanter. Der må ikke anvendes forskellige udrykningshorn på samme tid under kørslen.

Stk. 3. Uanset bestemmelserne i stk. 1 og 2 kan anvendelse af udrykningslygte og udrykningshorn undlades ved udrykningskørsel

se sidste linie (stk. 3)
Stk. 3. Uanset bestemmelserne i stk. 1 og 2 kan anvendelse af udrykningslygte og udrykningshorn undlades ved udrykningskørsel

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-04-09 23:43

Citat
Stk. 3. Uanset bestemmelserne i stk. 1 og 2 kan anvendelse af udrykningslygte og udrykningshorn undlades ved udrykningskørsel med motorkøretøj tilhørende politiet, såfremt sådan undladelse skønnes nødvendig af hensyn til formålet med udrykningskørslen, og omstændighederne i øvrigt ikke taler imod.

Og så er vi igen ved mit spørgsmål. hvornår taler omstændighederne ikke imod?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 20-04-09 00:02

Citat
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-04-09 20:18

--------------------------------------------------------------------------------
Det er klart at brug af signalmidlerne går det til udrykningskørsel, men udrykningskørsel findes altså også uden.. og så lige et spørgsmål til Flash77... Hvor har du det med de 295 km/t fra?? Og hvad får dig til at tro, at politiet er i besiddelse af biler der KAN køre mere??

Alle ved at politiets VW Transportere kan køre 330 km/t - det er også derfor rejseholdet altid beuger dem, så de kan komme hurtigt rundt. Det er jo heller ikke for sjov at lige præcist denne model bliver brugt meget på motorvejene til at standse fartsyndere. Men selvom de kan køre hurtit, så kører de aldrig over 295 km/t i dem uden udrykning.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 20-04-09 00:17

Svaret til spørgsmålet må være at politiet i følge loven generelt skal overholde færdselsreglerne med og uden blink og horn.

Der er tilfælde hvor de med horn og blink må køre stærkere end tilladt, og over for rødt osv. Hvorimod udrykningen uden horn og blink skal de generelt stoppe for rødt og overholde færdselsreglerne da omgivelserne ikke kan se det er en udrykning de fortager, og derved ikke kan reagere. Sagt på en anden måde. omstændighederne taler imod det.
Ved kørsel for rødt uden horn og blink skal chaufføren være 100% sikker på der ikke er andre trafikanter der kommer på tværs.

Med horn og blink over får rødt skal chaufføren kunne nå at stoope for tværgående trafik.

Og ja. jeg ser tit politiet køre stærkere end færdselsreglerne tillader om natten. Men hva pokker det gør vi andre jo også

Må hellere smutte i seng. OCC kalder i morgen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-04-09 08:35

copycatDK
Dato : 18-04-09 22:39
Citat
Udrykning uden signalmidler.

gider du lige??

udrykning forgår med horn samt blink.

Netop af denne grund hedder det udrykning

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-04-09 08:48

Citat
Hvor hurtig må en politibil egentlig køre, uden udrykning (blink og horn).

svaret må være,..
det er der ingen faste regler for,

der har været vist flere klip (TV2 syd)
hvor civile politibiler (uden horn / blink) kører over 200 km/t,.. over længere strækninger,
(i forb. med at måle hastigheden for forankørende)

som regel uden for bymæssig bebyggelse.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-04-09 10:07

Svaret er:
Når en politibil bevvæger sig i trafikken uden at være under udrykningskørsel, herunder eftersætning, så gælder samme regler som for alle os andre, at de skal overholde hastighedsgrænser, vigepligtsregler og alle andre gældende regler, når de foretager udrykningskørsel, uanset om de benytter signalmidler eller ej, så skal de køre efter forholdene

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 20-04-09 16:47

EA_HS

hvorfor skal du nu citere et af mine indlæg igen? Og så med

Jeg har svaret på spørgsmålet lige oven over. Og hvad er der forkert i det??
Nej det er ikke udrykningskørsel!!! Udrykningskørslen forgår når du har målt bilen og bringer den til standsning!!!

Hvis du skal være paragrafrytter, så gør det ordentligt. og citere frem til punktum som man normalt gør når man læser lovgivning.

Du skulle prøve at svare på min spørgsmål i stedet for at bruge tiden på at prøve at finde fejl!! Dermed ikke sagt jeg er fejlfri og gudskelov for det